Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-01, 21:01
  #1
Medlem
Satt hemma en kväll och tänkte på om det skulle vara möjligt att göra svartkrut med ICA salpeter (natriumnitrat). Jag vet att detta inte är optimalt men jag tänkte att det kanske skulle kunna brinna snabbare än den konventionella kaliumnitratsblandningen eftersom natriumnitrat innehåller mer syre.
Jag vet att detta aldrig kommer att kunna ersätta vanligt krut men jag tänkte testa.
Jag vill bara veta om det ens skulle funka (säg i en fuktfri miljö), har någon gjort något liknande, tillvägagångssätt och borde jag då ändra receptet på krutet för att kompensera det extra syret?
Tacksam för svar, vill inte göra mycket utan att det funkar. (har en dålig gammal kulkvarn)
Citera
2016-05-01, 21:07
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikli
Satt hemma en kväll och tänkte på om det skulle vara möjligt att göra svartkrut med ICA salpeter (natriumnitrat). Jag vet att detta inte är optimalt men jag tänkte att det kanske skulle kunna brinna snabbare än den konventionella kaliumnitratsblandningen eftersom natriumnitrat innehåller mer syre.
Jag vet att detta aldrig kommer att kunna ersätta vanligt krut men jag tänkte testa.
Jag vill bara veta om det ens skulle funka (säg i en fuktfri miljö), har någon gjort något liknande, tillvägagångssätt och borde jag då ändra receptet på krutet för att kompensera det extra syret?
Tacksam för svar, vill inte göra mycket utan att det funkar. (har en dålig gammal kulkvarn)

Salpeter och strösocker lekte jag med som liten. Det funkade över förväntan! Har för mig 50-50-blandning funkade bäst. Provade dock aldrig att mala blandningen, det kanske hade haft större effekt?
Citera
2016-05-02, 09:08
  #3
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Salpeter och strösocker lekte jag med som liten. Det funkade över förväntan! Har för mig 50-50-blandning funkade bäst. Provade dock aldrig att mala blandningen, det kanske hade haft större effekt?
Det är inte detta ts frågar efter.
Utan höra om det går att byta ut kaliumnitrat mot natriumnitrat i klassiska c s kno3 -svartkrutet.

Ts, testa en liten mängd och se
Citera
2016-05-02, 09:19
  #4
Medlem
Vuxenporrs avatar
Felet med natriumnitrat, dvs det salpeter som santa marias påsar innehåller, är att det är hydroskopiskt, dvs det suger åt sig vatten ifrån luften.

Använd bra råvaror och en våg för rätt mängder, ett bra kol ifrån ett trä med låg densitet.
Mal kolet-svavlet separat och salpetern separat.
Blanda noga och tillsätt 70% sprit droppvis tills allt är en tjock gegga (obs, måste göras gradvis), sen torka geggan exempelvis på en yta som hålls varm av varmvatten, om det blir för varmt så kan du gissa vad som händer.

Krutet man får är ok, men som sagt, hygroskopiskt och blir snabbt sämre om det inte förvaras lufttätt.
Citera
2016-05-05, 11:14
  #5
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Felet med natriumnitrat, dvs det salpeter som santa marias påsar innehåller, är att det är hydroskopiskt, dvs det suger åt sig vatten ifrån luften.

Använd bra råvaror och en våg för rätt mängder, ett bra kol ifrån ett trä med låg densitet.
Mal kolet-svavlet separat och salpetern separat.
Blanda noga och tillsätt 70% sprit droppvis tills allt är en tjock gegga (obs, måste göras gradvis), sen torka geggan exempelvis på en yta som hålls varm av varmvatten, om det blir för varmt så kan du gissa vad som händer.

Krutet man får är ok, men som sagt, hygroskopiskt och blir snabbt sämre om det inte förvaras lufttätt.

Jag hade absolut inte gjort CIAmetoden med natriumnitrat, då är det kulkvarn som gäller med förtorkade kemikalier, och förvara torrast möjligt.

Natriumnitrat är betydligt mer lättlösligt än Kaliumnitrat (845g/L jfm. 360g/L vid 25°), så förrutom att det blir genomsurt och inte är lätt att att torka, så försvinner mängder ut i vattnet.

Visst går det att få ett okej krut på NaNO3, men det är ju krångligare och sämre än motsvarande Kaliumnitrat.
Citera
2016-05-05, 11:18
  #6
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikli
Satt hemma en kväll och tänkte på om det skulle vara möjligt att göra svartkrut med ICA salpeter (natriumnitrat). Jag vet att detta inte är optimalt men jag tänkte att det kanske skulle kunna brinna snabbare än den konventionella kaliumnitratsblandningen eftersom natriumnitrat innehåller mer syre.
Jag vet att detta aldrig kommer att kunna ersätta vanligt krut men jag tänkte testa.
Jag vill bara veta om det ens skulle funka (säg i en fuktfri miljö), har någon gjort något liknande, tillvägagångssätt och borde jag då ändra receptet på krutet för att kompensera det extra syret?
Tacksam för svar, vill inte göra mycket utan att det funkar. (har en dålig gammal kulkvarn)

Vet inte exakt vad du menar med att NaNO3 skulle hålla mer syre än KNO3, det är lika många syre per molekyl, men oavsett så är det inte det som avgör. Det är hur lätt molekylen avger sitt syre som avgör eventuell reaktionshastighet, och Kalium-salter vill generellt sätt hellre donera sitt syre än vad Natrium-motsvarande gör, mer reaktivt helt enkelt.
Citera
2016-05-05, 16:16
  #7
Medlem
Vuxenporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Jag hade absolut inte gjort CIAmetoden med natriumnitrat, då är det kulkvarn som gäller med förtorkade kemikalier, och förvara torrast möjligt.

Natriumnitrat är betydligt mer lättlösligt än Kaliumnitrat (845g/L jfm. 360g/L vid 25°), så förrutom att det blir genomsurt och inte är lätt att att torka, så försvinner mängder ut i vattnet.

Visst går det att få ett okej krut på NaNO3, men det är ju krångligare och sämre än motsvarande Kaliumnitrat.

Metoden som beskrivs är wetmix.
Citera
2016-05-06, 18:29
  #8
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Metoden som beskrivs är wetmix.

Måste vart toktrött när jag svarade det var det ja!
Citera
2017-04-21, 09:59
  #9
Medlem
75% salpeter, 15% kol och 10% svavel.

Jag och en kompis gjorde krut på så vis, visseligen typ 15 år sen.

Vi köpte salpeter från ICA, men rekommenderar att du maler salpetern till pulverform.
Det man köper på ICA är kornigt och fungerar inte alls lika bra.

Kolet köpte vi vanligt naturellt grillkol som vi använde mortel till för att även där få det i fint pulver.

Svavel köpte vi på Apoteket, lite märkligt när 12-13 åringar ber om att få köpa svavel, tror vi betalade 60kr för ett halvkilo hehe.
Och även svavlet ska vara finmalet.

Jag skulle dock dosera 76% salpeter, 16% kol och 8% svavel.
Det fick jag som tips av en pyrotekniker, samt att det är viktigt att allt är fint malet.


Så tricket är att vara noga och använda en mortel eller liknande och mala ner varje ingrediens till fint typ som florsocker. Men släng inte i alla ingredienserna i samma mortel och börja röra runt. Kan hända att det antänds har jag hört. Mortel i trä och marmor går utmärkt. Kan inte yttra mig om det fungerar eller inte i mortlar av koppar, stål etc.

Jag har för övrigt påbörjat min ICP utbildning (Internationell certifierad pyrotekniker)
När jag är utbildad så kan jag äntligen arbeta med det jag älskar

Lycka till förresten trådskaparen.

EDIT: Eller så köper du Kaliumnitrat PyroMicron som finns på pyroshop.org.
Där finns även malen pyromicron kol samt svavel.
Men IMO är det på tok för dyrt.
__________________
Senast redigerad av VinnieWee 2017-04-21 kl. 10:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback