Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-01, 20:54
Medlem
Ska se på en bil imorgon och har kollat upp den och det verkar som att säljaren inte äger bilen, utan det gör en annan i hans familj. Behöver säljaren ha med sig en fullmakt om inte person som bilen står skriven på dyker upp?. Hur ser en sådan här fullmakt ut?

En annan sak jag undrar är : Hur kan man kolla upp om bilen är helt avbetald och om den har några skulder på sig?.

Tack.
Citera
2016-05-01, 21:05
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Ska se på en bil imorgon och har kollat upp den och det verkar som att säljaren inte äger bilen, utan det gör en annan i hans familj. Behöver säljaren ha med sig en fullmakt om inte person som bilen står skriven på dyker upp?. Hur ser en sådan här fullmakt ut?

En annan sak jag undrar är : Hur kan man kolla upp om bilen är helt avbetald och om den har några skulder på sig?.

Tack.

Du bör vara försiktig visar det sig att han inte hade rätt att sälja bilen den var stulen eller liknande så kommer du förlora bilen och de pengar du betalat.

Du kan kontrollera bilen genom att ange reg numret på Vägverkets hemsida eller ringa dem du kan då se om bilen är köpt på t.ex kredit och ifall ditt finns skulder på fordonsskatten t.ex.

Den som äger bilen måste i normal fallet skriva under på ägarbytet.

Man kan numera göra ägarbytet direkt i Vägverkets app Mina fordon detta skulle jag säga är säkrare där måste körkortsundervisning skrivas in och en QR KOD snabbas in från ägarbeviset vilket innebär att säljaren måste då ha den riktiga ägarens körkort för att kunna sälja bilen till dig.
Citera
2016-05-02, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren

Tack.

Men buhu min bil står på en annan person med inge konstigt med de, får väl ta en carfax rapport om du är orolig....

-5nt-f
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in