Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-01, 16:38
  #1
Medlem
Detta företag värderar din bil mot registreringsnummer och antal mil, typ av kaross etc. På hemsidan står det att tjänsten kostar 88 euro för att företaget ska posta, värdera och skicka.

Någon har tydligen fyllt i mitt namn och adress, nu har jag fått ett brev från dessa som påstår sig befinna sig i Estland eller USA, låter som en ren bluff för mig men jag vill endå vara på den säkra sidan. Hur stor är chansen att det kan gå vidare till svensk kronofogd? Det är ju tydligen nått kioskmongo som är svenskt som kommit med denna briljanta ideen att blåsa folk på.
Läst en del på internet om Konsumentlagens kommentarer kring andra som också drabbats, de kan inte göra något eftersom att estland inte tillhör EU.
Men, jag kan skriva in vems namn som helst då jag inte ens i dagsläget äger någon bil.

Bluffföretag? Någon med samma bekymmer? Bör jag oroa mig? Ska jag betala eller skita i det?
Tack på förhand hoppas jag har lagt mig i rätt ämnesfält.

Sidan är hurmycket.com
Värderingstjänster.

Mvh Pop
Citera
2016-05-16, 15:41
  #2
Medlem
G-bongs avatar
Jag har också fått faktura från detta bolag, jag fyllde dock i regnr och klickade igenom utan att läsa. Fick ett mail som sa att det ska kosta 88 euro. Jag svarade direkt och hävdade ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Har mailat fram och tillbaks med bolaget som skriver på både Svenska och Engelska och har vart tydligt med att jag inte kommer betala och bestrida all dom skickar.

Kundtjänsten hotar med tilläggsavgifter och inkasso.

Hur har det gått för dig TS?
Citera
2016-05-20, 21:00
  #3
Medlem
Gjorde idiot misstaget och bara klickade fram mig och nu kommer jag får faktura på 88euro som man måste betala enligt konsumenteurope då dom inte har ångesrätt för deras "Tjänst".
Såg detta på denna sida "http://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-europa/d/bilvardering-fran-zapmeta/" där denna kille kämpade men inte gick vidare nånstans.
Dom har äckligt smutsig idé men lätt tjänade pengar
Citera
2016-06-08, 16:54
  #4
Medlem
G-bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savooo
Gjorde idiot misstaget och bara klickade fram mig och nu kommer jag får faktura på 88euro som man måste betala enligt konsumenteurope då dom inte har ångesrätt för deras "Tjänst".
Såg detta på denna sida "http://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-europa/d/bilvardering-fran-zapmeta/" där denna kille kämpade men inte gick vidare nånstans.
Dom har äckligt smutsig idé men lätt tjänade pengar

Ge inte vika och betala in en krona till detta blufföretag.

Jag har förövrigt fått en "påminnelse" mailad till mig. Det är alltså ett mail där dom skrivit att jag skall betala till bankkonto i Estland. Någon faktura har jag dock inte fått. Inte på mail eller i brevlådan.

Bestrider allting.
Citera
2016-07-07, 19:03
  #5
Medlem
Jag gjorde också misstaget att bara klicka i utan att tänka efter...
Hur har de gått för er andra? Måste man lägga massa tid och energi för att krångla sig ur de här eller blir man lämnad ifred om man ignorera dem?
Citera
2016-07-07, 23:27
  #6
Avstängd
53280s avatar
Det är väl upp till tjänstens ägare att bevisa att du har beställt den, sedan har man ångerrätt enligt distansförsäljningslagen.
Citera
2016-07-13, 20:29
  #7
Medlem
Lyckades hitta ett par sidor med information.
Bland annat;

http://www.bestrid.nu/bestrid_nu_v3.pdf

http://www.stance.se/hur-man-bestrid...onomiskt-krav/

Skrev att jag bestred deras faktura på 88€ pga att deras information om pris var för subtil och jag ansåg mig blivit lurad.
Skickade också med en kopia på fakturan.

Vi får se vad som händer nu.
Citera
2016-07-15, 15:55
  #8
Medlem
Verkar som de är rätt många som fått problem med dessa as.

http://www.konsumenteuropa.se/sv/Nyh...-problem-igen/

http://forum.konsumenteuropa.se/org/.../d/carpricese/


Hemligheten är tydligen bara fortsätta bestrida alla nya fakturor som kommer.


Om du fortsätter att bestrida varje krav skriftligen så måste motparten till slut stämma dig inför domstol för att försöka tvinga fram en betalning och då är det viktigt att du kan lägga fram allt underlag framför domaren och argumentera för att du inte är betalningsskyldig pga. utnyttjad ångerrätt och för att du är minderårig.

Konsument Europa känner inte till att något bilvärderingsföretag faktiskt har stämt någon svensk konsument men möjligheten finns och därför är det så viktigt att du sparar kopior på allt underlag.
__________________
Senast redigerad av KrispyToes 2016-07-15 kl. 16:09.
Citera
2016-09-04, 23:53
  #9
Medlem
Hur har det gått för er som råkat ut för detta? Drev dom ärendet vidare till inkasso?
Citera
2016-09-05, 00:01
  #10
Medlem
kan ingen driftig person bara fylla i uppgifter på alla politikers regnummer och telenummer så att det händer något?
Citera
2016-09-05, 20:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-captain
Hur har det gått för er som råkat ut för detta? Drev dom ärendet vidare till inkasso?

När jag bestred deras andra påminnelsefaktura för ett par dagar sen blev svaret så här;

We have nothing more to add about the subject.
The case will continue with normal reminder procedure and if the bill is still not paid, our claim will be transferred to a law firm for debt collection.
There will be added debt collection fees, on top of our reminder fees.

We are sorry, of course, that we need to take so drastic action.


Så, ska bli spännande att se hur de artar sig.
Citera
2016-09-06, 20:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrispyToes
När jag bestred deras andra påminnelsefaktura för ett par dagar sen blev svaret så här;

We have nothing more to add about the subject.
The case will continue with normal reminder procedure and if the bill is still not paid, our claim will be transferred to a law firm for debt collection.
There will be added debt collection fees, on top of our reminder fees.

We are sorry, of course, that we need to take so drastic action.


Så, ska bli spännande att se hur de artar sig.



Jag fått de mailet med.
Samt har jag fått brev hemskickat att dom ska dra in advokat liknade..

men de är bara bestrida allså..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback