Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-01, 15:58
  #1
Medlem
Hysteria90s avatar
I snart 4 år har jag haft egen lägenhet och MYCKET sällan köper jag grönsaker öht. Jag äter mest pasta/ris + kött varenda dag.

Jag skulle vilja börja äta mer grönsaker och PROVA på en vegetarisk livsstil.

Första steget - hur är det? Vilka grönsaker köper man och hur håller man sig mätt utan att äta kött?
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2016-05-01 kl. 16:24.
Citera
2016-05-01, 16:03
  #2
Medlem
plastgubbens avatar
Jag brukar skiva en tredjedels gurka och en tomat och hacka en halv lök. Sprid ut på en tallrik, salta och peppra, ställ sidan om den andra maten och ät samtidigt.
Citera
2016-05-01, 16:04
  #3
Medlem
Varför gå ifrån en extrem till en annan? Varför inte mötas halvvägs?
Citera
2016-05-01, 16:06
  #4
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mchumuburu
Varför gå ifrån en extrem till en annan? Varför inte mötas halvvägs?
För att jag är extrem.
Citera
2016-05-01, 16:18
  #5
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mchumuburu
Nej, för du söker tips som rör kost, näring och kosttillskott och jag hävdar att din syn på det hela är efterblivet samt att du ska gå halvvägs. Passar inte svaren så kan du söka dig till något forum som delar dina korkade idéer.
På flashback har många olika idéer, detta är poängen med ett forum.

Diskussionsunderlaget för denna tråd kan jag förtydliga en extra gång:

Första steget - hur är det? Vilka grönsaker köper man och hur håller man sig mätt utan att äta kött?
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2016-05-01 kl. 16:25.
Citera
2016-05-01, 17:02
  #6
Medlem
jag är inte vegitarian eller vegan men kan tänka mig hur man gör.

om du vill vara extrem som man vissa tydligen uttrycker sig får du söka information först tycker jag. ska man gå vegitarian är de inte så stor skillnad för de är bara att byta ut de animaliska proteinet mot vegetariskt. inte jätte svårt.

du får ändra din livsstil helt enkelt
Citera
2016-05-01, 19:24
  #7
Medlem
S.O.Stolps avatar
Första steget är i så fall: köp alla grönsaker. Alla grönsaker går nämligen att äta. Ja, du behöver ju inte köpa alla på en gång. Du har ju inte någon större erfarenhet så du får prova dig fram.

Nästan alla grönsaker kan ätas råa men man kan även koka, steka, fritera eller ugnsbaka dom flesta grönsakerna. Du kan göra sallader, pajer, grönsaksbiffar och soppor. Ytterligare ett sätt är att skaffa en juicemaskin och göra vegetariska juicer men det blir man inte så mätt på. Det kan vara litet meckigt att se till så att man får i sig allt man behöver, särskilt protein, och dessutom bli mätt.

Googla även vegetariska recept.

Här t.ex. http://www.ica.se/recept/vegetarisk/
Citera
2016-05-01, 20:00
  #8
Medlem
enkeltulipans avatar
Finns mer om detta ämnet i mat-forumets dietdel, kolla där också.

Ärter, bönor och linser är bra vegetariska proteinkällor. Testa att göra någon gryta med linser och olika grönsaker plus goda kryddor, finns massor av recept om du googlar. Kokosmjölk är en bra ingrediens om du inte vill äta komjölk. Sen nu på sommaren är det trevligt att göra grillspett av olika grönsaker, grillade majskolvar mm.

Jag är inte vegetarian men jag äter ganska mycket vegetariskt eftersom jag mår bättre av det på flera sätt.
Citera
2016-05-04, 10:16
  #9
Medlem
Ska ägg och fisk konsumeras? De flesta vegetarianer jag känner till äter fortfarande dessa produkter.

Annars så är det ju inte så stor skillnad om man tar bort köttet. Finns ju flera låtsas variationer av kött om man nu gillar det. Annars så går det att göra extremt mycket med bönor, olika sorters ärtor och linser.

Men skulle själv välja följande saker i grönsaksväg - rotfrukter, bönor, ärtor, linser och grönsaker så som spenat och kål.
Citera
2016-06-19, 14:25
  #10
Avstängd
Låter exakt som mig för drygt tio år sedan. Käkade uteslutande nån köttbit med pommes, ris eller pasta om jag lagade maten själv. En dag fick jag för mig att ha i mer grönsaker i en köttfärssås jag gjorde, i affären kom jag på att jag kunde skippa köttfärsen och prova att använda linser som ersättning. Blev kanongott. Sen dess har jag varit vegetarian.

Hade funderat länge på hur sjukt det är att jag äter kött som aktivt undviker att trampa på myror, slå ihjäl myggor osv, så det var inte en blixt från klar himmel. Men oplanerat var det.
Citera
2016-06-20, 13:54
  #11
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Låter exakt som mig för drygt tio år sedan. Käkade uteslutande nån köttbit med pommes, ris eller pasta om jag lagade maten själv. En dag fick jag för mig att ha i mer grönsaker i en köttfärssås jag gjorde, i affären kom jag på att jag kunde skippa köttfärsen och prova att använda linser som ersättning. Blev kanongott. Sen dess har jag varit vegetarian.

Hade funderat länge på hur sjukt det är att jag äter kött som aktivt undviker att trampa på myror, slå ihjäl myggor osv, så det var inte en blixt från klar himmel. Men oplanerat var det.
Hejsan, tack för ditt svar.

Några veckor efter denna tråd började jag köpa 6 tomater och 1 gurka per vecka och kommer fortsätta så resten av livet. Fattar inte vad jag sysslade med förut! Blir mkt fräschare mat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback