Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-01, 14:31
  #1
Medlem
Ostfralla2000s avatar
För det är väl så? Inte bara i Sverige utan det verkar vara likadant ute i världen? Jag menar alltså rent generellt för det finns ju såklart gott om undantag som bekräftar regeln.

Så vad är det som ligger bakom detta om det nu är så?

Den enda förklaringen jag kan komma på är att det helt enkelt beror på att högermänniskor är individualistiskt lagda i högre utsträckning än vad vänstermänniskor är så att engagera sig i föreningar osv sker inte lika naturligt för dom och är därför inte lika vanligt förekommande.

Det är alltså inte dom värsta hatarna på FB jag undrar om, dom är både få till antalet och saknar mod att stå för åsikter utan att kunna gömma sig bakom skärmen i mammas källare. Nej jag undrar främst över den helt rumsrena och politiskt korrekta högern, men även SD fast än dom i svenska etablissemangets ögon inte riktigt är rumsrena, antalen har ni ju och ni borde enligt mig ha störst anledning av alla riksdagspartier att protestera/demonstrera.
__________________
Senast redigerad av Ostfralla2000 2016-05-01 kl. 15:01.
Citera
2016-05-01, 15:08
  #2
Medlem
usb3s avatar
Jämför man när Åkesson respektive Löfven höll sommartal förra året så kan man ju undra om det blivit lite förändring.
http://i1.wp.com/metrobloggen.se/60/...%C3%B6fven.jpg
Citera
2016-05-01, 15:31
  #3
Medlem
plastgubbens avatar
En hypotes är att övervakningsteknik och annat bidrar till att de som sitter på makten kan så att säga kväsa uppror innan de ens börjat. Vi vet ju inte vad som sker i det fördolda.

Citat:
Om Stasi hade haft tillgång till den digitala teknik som finns idag är det mycket möjligt att man lyckats kväsa det folkliga upproret, säger Jon Karlung.
källa: https://www.bahnhof.se/press/press-r...-inte-riskerna

Vi lever i The Matrix.
Citera
2016-05-01, 22:17
  #4
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Jämför man när Åkesson respektive Löfven höll sommartal förra året så kan man ju undra om det blivit lite förändring.
http://i1.wp.com/metrobloggen.se/60/...%C3%B6fven.jpg

Även fast en liten förändring troligen har skett så är bilderna kanske intetsägande för helheten. Det ända jag kan konstatera är att JÅ är extra poppis på hemmaplan och att förtroendet för vår statsminister är lågt.
Citera
2016-05-03, 08:17
  #5
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Kom igen nu FB, ge mig fler svar, det är ju ett intressant fenomen.
Citera
2016-05-03, 08:29
  #6
Medlem
Vänstern är indoktrinerade att ifrågasätta, gnälla o känna sig orättvist behandlade. Den s.k. Arbetarrörelsen har som tradition marscherat med sina röda fanor till den kommunala eller fackliga orkestern, ropande slagord som arbete till alla, klass mot klass, etc.

Medans sådana som mig som inte varit politiskt aktiv, inte behövt gå in i nåt slags gruppkollektiv eller kännt mig speciellt orättvist behandlad, alltid gillat 1:a Maj som en dag att chilla på, kanske lindra baksmällan efter Valborg med nåt kul.

Extremhöger är väl lite som vänstern, gillar marschera till taktfast musik och gnälla även de. Dock är dessa mångfalt färre, inte som Tyskland på 30 talet, det är svunna tider liksom vänstern led härhemma tunnas ut år för år!
Citera
2016-05-03, 15:39
  #7
Medlem
LS2SBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
För det är väl så? Inte bara i Sverige utan det verkar vara likadant ute i världen? Jag menar alltså rent generellt för det finns ju såklart gott om undantag som bekräftar regeln.

Så vad är det som ligger bakom detta om det nu är så?

Den enda förklaringen jag kan komma på är att det helt enkelt beror på att högermänniskor är individualistiskt lagda i högre utsträckning än vad vänstermänniskor är så att engagera sig i föreningar osv sker inte lika naturligt för dom och är därför inte lika vanligt förekommande.

Det är alltså inte dom värsta hatarna på FB jag undrar om, dom är både få till antalet och saknar mod att stå för åsikter utan att kunna gömma sig bakom skärmen i mammas källare. Nej jag undrar främst över den helt rumsrena och politiskt korrekta högern, men även SD fast än dom i svenska etablissemangets ögon inte riktigt är rumsrena, antalen har ni ju och ni borde enligt mig ha störst anledning av alla riksdagspartier att protestera/demonstrera.

Jag tror du besvarade din egna fråga i inledningen.
Politiskt korrekta högermänniskor vill inte störa andra och berätta hur andra ska leva sina liv. Den direkta motpolen för vänstern alltså. Sedan vet ju vi högermänniskor att en vänstermänniska inte kan konverteras med fakta, utan måste på egen hand hitta rätt.
Därför ser man inte många högerdemonstrationer.
Citera
2016-05-05, 09:13
  #8
Medlem
Dock är största demonstrationen i svensk historia demonstrationen mot löntagarfonder.
Citera
2016-05-09, 17:20
  #9
Medlem
Tiwazs avatar
Två anledningar jag ser:

- Högern är mer individualistisk än vänstern, och tenderar att inte organisera sig kollektivt på samma sätt.

Men förmodligen viktigare:

- Högern har internaliserat en övergripande vänstersyn på världen vilket gör att man trots sitt motstånd, eller snarare på grund av sitt motstånd lider av dåligt samvete. Man har internaliserat en åskådning där traditionella vänsteråsikter är "goda" och deras egen ståndpunkt är ond. Jag skulle vilja jämföra med Nietzsches karaktärisering av slavmoral vs härskarmoral.

Vi lever i en kultur av Ressentiment.
Citera
2016-05-09, 18:12
  #10
Medlem
Vänstern älskar konflikter och gillar att dela upp folk i vänner och fiender. Personer på högerkanten tenderar däremot vara mer privata med sina politiska åsikter och inte skylta med dem, eftersom det är otrevligt, påfluget, konfliktskapande och ger "dålig stämning". Det gäller inte bara demonstrationer utan politiska yttringar i allmänhet.

Detta har nog sin upprinnelse i att vänstern anser sig kämpa för en mycket bättre värld, och alla som står i vägen för denna mycket bättre värld är fiender och idioter. Högern anser inte att en särskilt mycket bättre värld är möjlig och har en mindre svartvit bild av människor. Det är därför vänstern hela tiden är upprörd över ditt och datt, medan högern helt enkelt har mycket lägre förväntningar.
Citera
2016-05-11, 04:54
  #11
Medlem
Ambelains avatar
De vanligaste höger-väljarna är helt enkelt inte intresserade av något annat än att få sänkta skatter, och inte ens det kan engagera dem tillräckligt för att gå man ur huse och demonstrera. För trots allt så hade de redan det gott ställt.

Det är annorlunda för de vanligaste vänster-väljarna.
Dvs de demonstrerar ju inte för sin egen vinnings skull, utan de engagerar sig vanligtvis av sk solidariska skäl


Att exemplifiera med är tex de stora världsomspännande demonstrationerna i början av 00-talet, i samband med upptakten till Bushs Irak-krig.
Det var världshistoriens största demonstrationer, och de lockade följaktligen mer än "kommunister".
Det var ju bara "skattesänkar-högern" som stannade hemma.



Men t.o.m. mätta och belåtna skattesmitare, som sedan länge varit nöjda med ett svagt skattetryck kan få nog av egoistisk höger-politik också.
Det bevisade det sk "Borggårdsuppropet" om inget annat.
Den sittade skattesänkar-högern var, sin vana trogen , helt ointresserade av allt annat än möjligheter att berika sig ytterligare, så de blundade hårt med båda ögon trots ständigt växande militära hot från omvärlden - så deras kärnväljare kände sig manade att Agera. Och de gjorde det med besked. De samlade in pengar med majestätet för att köpa landet ett helt sprillans nytt Pansarskepp ... något den sittande skattesänkar-högern i regeringen inte trodde på, inte brydde sig om, inte ville investera i.
Dvs samma mentalitet som den senaste höger-regeringen vi hade som förklarade Försvaret vara bara ett "särintresse."

Och det är ju klart att det bara är ett särintresse, om det enda riktigt intressanta för en är egoistiska skattelättnader och ekonomisk vinning.
Vem bryr sig om "trams" som investeringar i hållbart försvar tex, om man bara kan ha sin penningpung fylld ...

Det är hgögern alltså ... i ett nötskal.


Vilket parti är det som har stått för den Verkligt Hållbara (dvs konservativt godkända) Försvars- och Säkerhetspolitiken i Sverige - är det Moderaterna (fel), är det Folkpartiet (fel), är det månne Centern då (fel) ... Det är Ett parti, och har varit Ett parti under hela 1900-talet. Dvs Socialdemokraterna.
Citera
2016-05-12, 11:54
  #12
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vilket parti är det som har stått för den Verkligt Hållbara (dvs konservativt godkända) Försvars- och Säkerhetspolitiken i Sverige - är det Moderaterna (fel), är det Folkpartiet (fel), är det månne Centern då (fel) ... Det är Ett parti, och har varit Ett parti under hela 1900-talet. Dvs Socialdemokraterna.


Du är väl medveten om att hela 16 år har passerat sedan millennieskiftet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback