Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-01, 12:19
  #1
Avstängd
Vi säger jag är på en båt mitt i atlanten, hur stor del av stjärnhimlen ser jag? vi kan säga att jag sitter i en liten roddbåt med ögonen 1 meter ovan vattenytan.
Citera
2016-05-01, 12:47
  #2
Medlem
plastgubbens avatar
Min gissning är ca 50,000000001% (med det menar jag lite lite mer än 50%)
__________________
Senast redigerad av plastgubben 2016-05-01 kl. 12:56.
Citera
2016-05-01, 12:55
  #3
Medlem
plastgubbens avatar
Vill du ha exakt siffra eller?

En googling gav mig:
Citat:
For a six-foot tall person, the horizon is a little more than 3 miles (5 km) away.

På en meters höjd är alltså horisonten mindre än 5 km bort. Vinkeln till horisonten borde vara mycket nära 90 grader, alltså helt vågrätt. Om det är helt vågrätt borde det vara 50% av stjärnhimlen man ser om jag tänker rätt.
Citera
2016-05-01, 13:00
  #4
Medlem
Jag tänker att du borde kunna se 3/4 av hela universum. Betänk de enorma avstånden samt att om du befinner dig på öppet hav så har du 180 till 190 graders öppet synfält. Det enda du inte kan se är det som skyms av jorden, men det borde inte vara så värst mycket sen att jorden är extremt liten relativt sett.
Citera
2016-05-01, 13:47
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av points
Jag tänker att du borde kunna se 3/4 av hela universum. Betänk de enorma avstånden samt att om du befinner dig på öppet hav så har du 180 till 190 graders öppet synfält. Det enda du inte kan se är det som skyms av jorden, men det borde inte vara så värst mycket sen att jorden är extremt liten relativt sett.

tänker att man borde se typ 1/100 av stjärnhimlen då man själv är så sjukt liten och jorden så enorm i förhållande till en själv.

nåt sånt här:
http://www.ladda-upp.se/bilder/scojwnvmhlbsfj/
Citera
2016-05-01, 15:14
  #6
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roulette23
tänker att man borde se typ 1/100 av stjärnhimlen då man själv är så sjukt liten och jorden så enorm i förhållande till en själv.

nåt sånt här:
http://www.ladda-upp.se/bilder/scojwnvmhlbsfj/
Hur kan du få det där till 1/100??? 1/2 skulle jag säga.
Citera
2016-05-01, 15:15
  #7
Medlem
Flaskhalsats avatar
Skall man rent fysiskt hårddra det ser du inte ens en liten del av universum. Det enda vi kan se är vad vi kallar det observerbara universum vilket är i runda slängar 92 miljarder ljusår.
Citera
2016-05-01, 15:17
  #8
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Skall man rent fysiskt hårddra det ser du inte ens en liten del av universum. Det enda vi kan se är vad vi kallar det observerbara universum vilket är i runda slängar 92 miljarder ljusår.
Han frågade inte hur stor del av universum man ser.
Citera
2016-05-01, 15:56
  #9
Medlem
Om du "förtöjer" båten på ekvatorn i ett helt år med "tillräckligt" många stjärnklara nätter, så har du sett nästan hela.
Citera
2016-05-01, 16:31
  #10
Medlem
plastgubbens avatar
Ser man hela stjärnhimlen ser man 360 grader, hela varvet, oavsett vilket håll man vänder sig åt. Det kan ses som en sfär. I detta fall ser man 180 grader oavsett vart man vänder sig. Det är en halv sfär=50% av stjärnhimlen.

Jag tror inte att jordens storlek eller människans storlek spelar någon roll. Du kan ha en planet som är hundra miljarder gånger större än jorden och du skulle fortfarande se halva stjärnhimlen där du satt på dess yta.

edit:

Den synliga andelen av stjärnhimlen är en funktion av planetens storlek, där andelen är 100% om planeten är 0 m^3 och går mot 50% då planetens storlek ökar. Denna gräns på 50% kallas en asymptot.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Asymptot
__________________
Senast redigerad av plastgubben 2016-05-01 kl. 16:47.
Citera
2016-05-01, 16:55
  #11
Medlem
iSlashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roulette23
Vi säger jag är på en båt mitt i atlanten, hur stor del av stjärnhimlen ser jag? vi kan säga att jag sitter i en liten roddbåt med ögonen 1 meter ovan vattenytan.


Har du hamnat i en liten roddbåt mitt på Atlanten så måste du vara skeppsbruten. Alltså har du inga solglasögon med dig och därför har dina ögon skadats under det intensiva solljuset under dagen. Sannolikt är du alldeles för utmattad för att ens kunna titta på stjärnorna och är du inte död så sover du nästan garanterat eftersom du inte fått varken mat eller vatten i dig på flera dagar.

Antagligen ser du alltså ingenting.
Citera
2016-05-01, 16:57
  #12
Medlem
iSlashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Ser man hela stjärnhimlen ser man 360 grader, hela varvet, oavsett vilket håll man vänder sig åt. Det kan ses som en sfär. I detta fall ser man 180 grader oavsett vart man vänder sig. Det är en halv sfär=50% av stjärnhimlen.

Jag tror inte att jordens storlek eller människans storlek spelar någon roll. Du kan ha en planet som är hundra miljarder gånger större än jorden och du skulle fortfarande se halva stjärnhimlen där du satt på dess yta.

edit:

Den synliga andelen av stjärnhimlen är en funktion av planetens storlek, där andelen är 100% om planeten är 0 m^3 och går mot 50% då planetens storlek ökar. Denna gräns på 50% kallas en asymptot.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Asymptot

Nja, om han hade stått på en planet som är 100 miljarder gånger större än jorden så måste du räkna gravitationens inverkan på rummets krökning. En så stor massa borde väl innebära att han hade sett betydligt mer än 50%
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback