Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-01, 04:19
  #1
Medlem
Vad säger reglerna om jag köper en Bulgarisk bil och kör med i Sverige en längre tid ?
Citera
2016-05-01, 04:43
  #2
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UUrfer
Vad säger reglerna om jag köper en Bulgarisk bil och kör med i Sverige en längre tid ?
Jag kan bidra med en länk där du kan få svar på det viktigaste:
http://europa.eu/youreurope/citizens...q/index_sv.htm

Obs!
Citera
2016-05-01, 04:51
  #3
Medlem
Visste det skulle komma , men tiggaren på min gata har kört samma bil i ett år , Bulgariska skyltar och försäkring ?
Citera
2016-05-01, 07:10
  #4
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UUrfer
Visste det skulle komma , men tiggaren på min gata har kört samma bil i ett år , Bulgariska skyltar och försäkring ?

"Tiggaren" är troligtvis Bulgarisk medborgare och har därmed sin hemvist i Bulgarien, därför är hans bil Bulgarien-registrerad.
Han kör väl hem till Bulgarien med jämna mellanrum, och det räcker för att allt ska anses vara i sin ordning.
Trafikförsäkring har han garanterat också, det är nämligen lag på det i alla EU-Länder, i annat fall hade han fått bekymmer när han kör hem eftersom den Bulgariska polisen då hade gett bilen körförbud och plockat av reg-skyltarna.

För din blir det annorlunda, för att du lagligt ska få köra med Bulgariska skyltar måste du skaffa en postadress i Bulgarien och anmäla dig som invånare i landet, däremot kan du kan ha delad hemvist som innebär att du både bor i Sverige och Bulgarien men du du ska bilen registrerad i det landet där du befinner dig den mesta delen av tiden.
Citera
2016-05-01, 12:58
  #5
Medlem
Studsbolls avatar
Om du är svensk gäller aktuell lag inom EU. Är du tiggeziggerom gäller inga regler alls. Dylik bil tillåts köra runt och parkeras var som helst och hur länge som helst. Tiggeriet står över lag och ordning.
Citera
2016-05-01, 14:06
  #6
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UUrfer
Visste det skulle komma , men tiggaren på min gata har kört samma bil i ett år , Bulgariska skyltar och försäkring ?
Vad har tiggaren med din frågeställning att göra?
Observera att du skriver "jag" i din fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av UUrfer
Vad säger reglerna om jag köper en Bulgarisk bil och kör med i Sverige en längre tid ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback