• 1
  • 2
2016-04-30, 19:24
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Någon som har något tips? Vad jag menar med häftig vet jag inte riktigt men t.ex. fondant är ju ganska så häftigt. Eller det ska vara lite utöver det vanliga. Och gott ska det vara. Det ska bli till en trerätters så ingen tung efterrätt.

Parmiddagar där vi försöker överträffa varann lite på skoj
Citera
2016-04-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Någon som har något tips? Vad jag menar med häftig vet jag inte riktigt men t.ex. fondant är ju ganska så häftigt. Eller det ska vara lite utöver det vanliga. Och gott ska det vara. Det ska bli till en trerätters så ingen tung efterrätt.

Parmiddagar där vi försöker överträffa varann lite på skoj

Flambé direkt vid bordet med massa sprit behöver ju bara va enkel panka med glass men just att göra det häftigt
Citera
2016-04-30, 19:54
Medlem
Har tyvärr inte receptet men jag har en gång ätit vitchokladmousse med sås av passionsfrukt. Jag kan säga att det är något av det godaste jag någonsin ätit.
Citera
2016-04-30, 20:02
Bannlyst
mazamorra
Citera
2016-04-30, 20:23
Medlem
zepofans avatar
Frozen Florida lär väcka en del frågor.
Citera
2016-04-30, 21:46
Medlem
RiverStyxs avatar
Denna är riktigt nice:

http://www.arla.se/recept/vit-chokladmousse/

Det är inte exakt det recept jag kör men det finns olika varianter så bara googla.

Jävligt gott, lagom "mastigt" efter en middag och det fina är att man kan förbereda det innan middagen och bara plocka fram från kylen.
Citera
2016-04-30, 21:59
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Flambé direkt vid bordet med massa sprit behöver ju bara va enkel panka med glass men just att göra det häftigt

Det är ju en idé men jag vet inte om jag vågar mig på det haha. Och vad sjutton ska man riktigt laga då?

Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Har tyvärr inte receptet men jag har en gång ätit vitchokladmousse med sås av passionsfrukt. Jag kan säga att det är något av det godaste jag någonsin ätit.

Vit chokladmousse är gott

Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
mazamorra

Och var får jag tag på purple corn?

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Frozen Florida lär väcka en del frågor.

Jag försökte googla, fick fram allt möjligt om Disney. Sen lade jag till "recept", då fick jag fram drinkar som hette något liknande. Är det en drink du menar?

Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Denna är riktigt nice:

http://www.arla.se/recept/vit-chokladmousse/

Det är inte exakt det recept jag kör men det finns olika varianter så bara googla.

Jävligt gott, lagom "mastigt" efter en middag och det fina är att man kan förbereda det innan middagen och bara plocka fram från kylen.

Vit chokladmousse är gott om man hittar ett bra recept. Har provat att laga det tidigare. Vad har du på? Bär som i receptet?
Citera
2016-04-30, 22:12
Medlem
Citat:
Det är ju en idé men jag vet inte om jag vågar mig på det haha. Och vad sjutton ska man riktigt laga då?

Bananer sjukt enkelt recept fast göra mindre portioner en vad han gör. http://ifood.tv/american/440736-banana-foster
Citera
2016-04-30, 22:15
Medlem
Citat:
Jag försökte googla, fick fram allt möjligt om Disney. Sen lade jag till "recept", då fick jag fram drinkar som hette något liknande. Är det en drink du menar?

Inte en drink, en efterrätt. Det är en slags omvänd Baked Alaska (här i Sverige är det mest känt som Glace Au Four, en glassbakelse som täcks med maräng och gratineras i ugnen). Frozen Florida är den omvända varianten så att säga, fryst maräng med någon form av het drink.
Citera
2016-04-30, 22:24
Medlem
zepofans avatar
Nej, det är inte en drink, det är en omvänd variant på "baked Alaska" dvs. varm inuti och frusen utanpå. Baka maräng, gärna som en kub, skär av ett "lock" och gröp ur den andra delen . Blanda ihop bär/sylt och sprit efter smak, ju mer smak för sprit desto bättre! Fyll marängen med sylt/sprit och limma fast locket med smält choklad. Pensla/doppa sedan hela marängen i smält choklad. Sätt i frysen minst 24 timmar. Innan servering körs marängen i micron på full effekt några sekunder, vilket gör att den lättflyktiga sprit/bärblandningen blir varm medan utsidan fortfarande är kall.
Jag rekommenderar att prova någon/några ggr innan för att synka storlek på maränger, spritinnehåll och tid i micron.
Citera
2016-04-30, 22:39
Medlem
pederastens avatar
koka en burk kondenserad mjölk tills den blir dulche de leche (googla om exakt teknik, men det är skitlätt)
gör ett eget strössel på kokos - som du rostar i torr panna så att det blir gyllenbrunt och luktar sött - råsocker, riven vit choklad och riven färsk ingefära. ta sen nån bra vaniljglass och gör kulor som du rullar i strösslet. servera på en spegel av dulche de leche med nån bra frukt eller bär (jag rekommenderar färska jordgubbar eller ananas) garnera med mynta.
perfektion.
Citera
2016-04-30, 23:17
Medlem
christerys avatar
Sök inspiration av Hestons feast https://www.youtube.com/watch?v=leADJsjp1hk

Gillar hur han liksom leker med maten på ett helt galet sätt, en chokladboll som man häller varm sås över för att öppna tex. Men det är mer för inspiration än direkta recept.

Lat som jag är skulle jag fyllt en vattenmelon med vodka (det tar en stund, så man får ha lite tålamod) och gjort en sorbet på det. Kan ju bli kul det åxå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in