Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-23, 18:16
  #1
Medlem
koljas avatar
jag tänkte köpa en begagnad Laptop.

Det enda jag skall köra på den är win XP och MS word. Möjligen AV + brandvägg också, men jag tror inte jag ska ut på internet med den så det är inte nödvändigt med kraft nog för det.

Hur mycket kraft behöver en sådan dator för att fungera någorlunda problemfritt?
Citera
2005-11-23, 18:36
  #2
Medlem
Inte alltför gammal för utvecklingen när det gäller bärbara går snabbt just nu, snabbare än jämfört med stationära datorer. Minst 256 Mb i ram och en hårddisk på minst 20Gb. Skall du köra XP utan att bli trött på att vänta på att maskinen står o jobbar så välj en med minst 1,8 Mhz processor. Och så gärna DVD-brännare eller i alla fall CD-brännare. Välj även ett känt märke, det ger en viss trygghet när det gäller service och batterier.
Jag är själv ute efter en bärbar till rätt pris och jag brukar kolla på annonssidorna. Det som jag märker är att många av de som annonserar tror att deras bärbara är värda mer än dom tror, så därför ska du ha is i magen, kolla annonserna hur länge dom ligger och blir du intresserad av nån maskin som passar dej så ta en försiktig kontakt med säljaren, följ annonsen. Försvinner den så är den antingen för gammal eller att den blev såld. Men inget att gråta över, för antingen kommer samma annons upp igen med ett lägre pris och då har du läge för att bjuda, eller så dyker det upp nåt nytt intressant objekt som är värt att vänta på. Själv har jag ett par objekt jag kollar på Blocket, den ena är prissänkt (röd pil neråt) så det kanske är dags att börja prata med säljaren.
Citera
2005-11-23, 19:06
  #3
Medlem
koljas avatar
1,8 Mhz, 256 ram och 20Gb låter ju ganska dyrt. Behöver jag verkigen allt det för bara XP och en ordbehandlare?

Om det är så, vad är rimigt att betala för en sådan maskin?
Citera
2005-11-23, 19:14
  #4
Medlem
Nej för en ordbehandlare behöver du inte så mycket, men XP kräver en hel del RAM-minne för att funka ordentligt. Visst, du kan gå ner lite i kraven men att lägga lite mer i pengar från början lönar sig i längden, men det är ju upp till din budget också. Det finns ju skitbilliga bärbara med processor på 533 MHz eller liknande, men då handlar det i bästa fall om Win98 och ett enkelt Wordprogram. En sån maskin är gammal, med väldigt liten hårddisk och lite minne och inte minst är den mer eller mindre utsliten. Max ett par hundralappar för en sån.
Citera
2005-11-24, 02:51
  #5
Medlem
panofils avatar
Sitter just nu med en laptop av äldre modell och skriver det här inlägget.

Specificationer på denna är i korta drag:

Celeron 650mhz
192 mb sdram
6gb hårddisk

Och på denna kör jag windows xp utan problem, nåja, har visserligen stängt av allt grafiskt "snuttegull".

Men för xp bör du iaf ha minst 192, helst 256mb ram.

För endast ordbehandling behöver du inte köpa något värre än så.
Citera
2005-11-24, 10:26
  #6
Medlem
koljas avatar
OK tack

nu ska jag ut och leta. Dessutom verkar det ju som win2000 funkar som XP fast kräver mindre resurser så det blir nog till att kör win2000 istället för XP.

http://www.microsoft.com/windowsxp/p...g/sysreqs.mspx

http://www.microsoft.com/windows2000...qs/default.asp
Citera
2005-11-24, 11:42
  #7
Medlem
Seagates avatar
Minimum för XP + ordbehandlare enligt Seagates åsikt:

Processor: 700 MHz (P3).
Minne: 256 MB.
Hårddisk: 20 GB.

EDIT: 700 MHz för en processor är ju ganska rejält tilltaget när jag tänker efter, 500 räcker, men jag skulle ändå rekommendera 700. Det är alltid bra att gardera sig litet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback