Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-03, 02:15
  #13
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
En fundamental skillnad mellan luktintryck och synintryck skulle kunna vara graden av indirektion.

I'm no brainscientist but out of experience I believe so. Scent bypasses Amygdala unlike our eyesight. You're probably brightest so far btw.
Citera
2016-05-03, 06:59
  #14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Till och börja med så kan denna tråden vara i helt fel underforum. Ber om ursäkt för det i så fall och ber lämplig moderator att flytta tråden till korrekt delforum.

Det är så här att jag har länge funderat på luktsinnet. Detta fantastiska sinne som människan har fått. Enligt mig är luktsinnet en gåta som jag fortfarande inte har fått förklarat för mig. Låt mig statuera ett exempel:

För ca 38 år sedan så flyttade jag från en liten stad till storstaden med min familj. Jag var då runt 3 år gammal och har väldigt få minnen från den tiden. Har jag tagit mig hjälp av fusk genom att kolla i gamla fotoalbum från den tiden så blir mitt minne starkare och vissa detaljer tro jag mig minnas.
Men nu till det fantastiska. Ibland så händer det då och då (oftare nu för tiden på äldre dar) att jag får hela detaljerade bilder i mitt huvud som framkallats av en lukt.
Det kan vara att jag är ute i skogen och promenerar och rätt som det är så kommer det en doft som jag förknippar med tiden för 38 år sen. Lukten är så stark och jag ser i detalj hur mitt barndomsrum såg ut, vilka färger det var på tapeterna och hur gardinerna såg ut. Dessa detaljer har jag aldrig sett på bild då vi inte har foton på mitt barndomsrum. Men jag har frågat mina föräldrar och dom har bekräftat att allt som jag fått upp i mitt huvud stämmer.

Nu var detta ett exempel av många. Har hänt flera ggr och oftare och oftare. Att en doft leder mig 38 år tillbaka och ger mig bilder i huvudet som jag omöjligt ska kunna minnas. Jag anar att fler än mig vart med om detta och upplever det både häftigt men samtidigt lite skrämmande.

Vad beror detta på? Varför och framförallt hur kan hjärnan minnas?

Jag har en teori men jag är långt ifrån säker på att det stämmer så jag ber er har överseende. Jag tror i alla fall att alla människor har ett episodiskt minne, ett slags minne som får antas vara unikt för oss.

Där lagras personliga upplevelser och händelser som vi kan knyta till en särskild tidpunkt och plats. Dagens minnesforskning visar att vi i allmänhet minns episodisk luktinformation mycket sämre, och dessutom ofta mer felaktigt, än motsvarande synminnen.

Detta vill jag påstå är fel då jag är av motsatsen. Forskare säger dock det andra och att det kan förklaras med att nära en tredjedel av vår hjärna är anpassad för att behandla, organisera och tolka inkommande visuell information. Som en jämförelse upptar människans luktregioner bara omkring 1 procent av hjärnans volym. Det tror jag också är felaktigt. Det måste vara mer än 1 procent.

Det måste ju begränsa möjligheterna att behandla luktinformationen effektivt och finjusterat. Däremot är den känslomässiga upplevelsen i ett luktminne ofta kraftfullare än vad som är fallet för syn- eller hörselaktiverade minnen. Förklaringen är luktsinnets direkta förbindelse med hjärnans olika känslocentrum.

Stockholms universitet har forskat i om vi via lukter kan aktivera minnen av emotionella händelseförlopp. Försökspersoner har fått se realistiska och obehagliga stillbilder av en arrangerad trafikolycka med eller utan en passande lukt, i det här fallet bensin.

Syftet var att undersöka om människor minns mer av händelsen om de, när de ska berätta om den, får känna samma lukt igen. Vi var även intresserade av att se hur lukter påverkar vår upplevelse av den ihågkomna händelsen.

Jag är som sagt nyfiken och vill veta mer.

Edit: Blev mycket text ser jag nu så försökte anpassa med radbyten så gott det går. Ligger och skriver på mobilen så skärmen ljuger om storleken i normalt dator perspektiv.
Ett intressant inlägg verkligen.
Det som iaf jag mest kommer att fundera över i relation till detta är hur mycket information hjärnan "sparar". Dvs hur mycket kan vi egentligen "komma ihåg." (och, vad är "komma ihåg ...").

Dofter, som du skriver, kan ju gripa tag om information från så, så långt tillbaka i tiden. Så avlägset att det egentligen varit helt bortglömt praktiskt sett.
Men ävdå finns den där och blir plötsligt gripbar vid rätt stimuli.
Så, hur mycket information sparar egentligen hjärnan åt oss.
Är våra sinnen en slags inspelningsapparat i själva verket, som hela tiden är på "record"

Men dofter, och smaker, har ju också en evolutionär funktion.
Dvs sådana smaker, dofter osv som innebär något farligt för oss, de får kroppen att reagera genom att utsöndra olika hormoner etc, så att vi tex upplever kraftigt illamående i samband med doften/smaken.
Det är ju Också ett minne, som triggas av det sinnet upplever.
Och då kan vi t.o.m. kanske tala om "gen-minne", när tex gravida kan uppleva dessa starka reaktioner när deras sinnesorgan kommer i kontakt med ämnen som kan vara farliga för fostret i magen.

Så, om man ser på minnet (doftminnet) så, som en biologisk "varningssignal" så finns det ju en biologisk förklaring.
Vi behövde ha kunskapen om farliga substanser "nära", trots att det var borta ur arbetsminnet, det omedelbara minnet.
Och Om/då detta minnet, denna funktion redan finns - så är det ju klart att även andra händelser, historiska händelser (som inte var farliga) även de kan utnyttja funktionen.
Därför du minns din barndom från 38 år sedan tex. Bara pga att samma doft triggade ditt mine.
Citera
2016-05-03, 07:23
  #15
Medlem
Intressant är också att - i varje fall jag - om jag drömmer mig tillbaks till en plats som hade en väldigt specifik doft - nästan känna doften igen i mina näsborrar.
Alltså jag kan alltså nästan återskapa doften om jag låtsas att jag befinner mig på en sådan plats.
MEN, bara för dofter jag förknippar med "positiva platser".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback