Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-29, 22:36
  #1
Medlem
Hej,

Som rubriken lyder. Vad kan man som vanlig svensson bäst engagera sig?
Är det wwf som gäller och gör de någon skillnad?
Blir så jävla ledsen när jag läser sånt här:
http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125722-elefant


Citat:
De afrikanska elefanterna har på grund av jakten på elfenben minskat dramatiskt i antal. De har reducerats från uppskattningsvis 10 miljoner i början av 1900-talet till omkring 1,3–1,5 miljoner på 1970-talet och till endast omkring 400 000 i dag. Elefanterna lever i drygt 30 länder i Afrika.

Tjuvjakten på elefanter har nått nya rekordnivåer. De senaste beräkningarna pekar på att 35 000 elefanter dödas varje år. Det är en tjuvskjuten elefant varje kvart.

I vissa länder är minskningen särskilt märkbar. I Demokratiska Republiken Kongo fanns omkring 100 000 elefanter på 1960-talet. I dag återstår högst 5 000
Citera
2016-04-29, 22:41
  #2
Medlem
Hysteria90s avatar
Jag skänkte en hundralapp i månaden till WWF ganska länge - tills jag gick ur svenska Kyrkan, då höjde jag min månadsgåva till 150 KR.

Ja WWF gör skillnad, genom att anställa parkvakter etc.

Drönare tror jag är lösningen långsiktigt för att förebygga och upptäcka tjuvskyttar.

Att kriminalisera handeln på fler håll i världen kan kännas rätt men driver bara upp priserna på elfenben ännu mer.
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2016-04-29 kl. 22:43.
Citera
2016-04-29, 22:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Jag skänkte en hundralapp i månaden till WWF ganska länge - tills jag gick ur svenska Kyrkan, då höjde jag min månadsgåva till 150 KR.

Ja WWF gör skillnad, genom att anställa parkvakter etc.

Drönare tror jag är lösningen långsiktigt för att förebygga och upptäcka tjuvskyttar.

Att kriminalisera handeln på fler håll i världen kan kännas rätt men driver bara upp priserna på elfenben ännu mer.

Ja drönare och dödsstraff.
Citera
2016-04-29, 22:54
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Äääh, en elefant hit eller dit. Vem bryr sig? Det är Facebook och Twitter som gäller. Och Periscope. Och Instagram. Och Snapchat. Internet är framtiden, inte savannen.
Citera
2016-04-29, 22:54
  #5
Medlem
P04s avatar
Legalisera handeln med elfeben helt och dumpa alla elefantbetar på marknaden som man nu istället tänkter bränna.
Använd pengarna till att anställa legosoldater som skyddar hjordarna.
Klart. Ingen mer tjuvjakt.
Citera
2016-04-29, 22:56
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKC1
Ja drönare och dödsstraff.
Eller anställ tjuvskyttarna för att skydda djuren så slår man 2 flugor med 1 sten, tror inte tjuvskyttarna gör det här för att bli rika utan för att försörja familjen.
Citera
2016-04-29, 23:16
  #7
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKC1
Ja drönare och dödsstraff.
Dödsstraff är det alltid i praktiken då det alltid utbryter skottlossning mellan Parkvakter och tjuvskyttar. Parkvakterna själva ser det som sin uppgift att döda tjuvskyttarna enligt dokument från WWF.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Eller anställ tjuvskyttarna för att skydda djuren så slår man 2 flugor med 1 sten, tror inte tjuvskyttarna gör det här för att bli rika utan för att försörja familjen.
Det är klart dem gör det för att försörja sig själva, men kriminalitet går aldrig att försvara på det sättet du gör. Jag hoppas att du inte är seriös med att tro att man kan köpa ut tjuvskyttarna?

De är egoistiska dessa tjuvskyttar och förstör ekonomiskt för sina landsmän genom att turismen minskar och tillslut försvinner helt.

De är bara här i väst som folk gullar med tjuvskyttarna på samma sätt som du. Där nere är de hatade och ses som förrädare/terrorister av de flesta.
Citera
2016-04-29, 23:34
  #8
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Legalisera handeln med elfeben helt och dumpa alla elefantbetar på marknaden som man nu istället tänkter bränna.
Använd pengarna till att anställa legosoldater som skyddar hjordarna.
Klart. Ingen mer tjuvjakt.
Finns nog en anledning till att det inte görs.

Hur skall försäljningen gå till?

A) Auktion De kriminella gängen kommer driva upp priserna och köpa upp allting.
B) Försäljning i butik med dumpade priser - allting kommer ta slut på en gång och priserna kommer hamna på föregående nivåer rätt snabbt igen. Kinserna kommer snabbt ta slut på allt genom att mala ned i morgonkaffet och andra kommer spara betarna som en investering.

Sedan är det ingen långsiktig lösning att fippla med lagar fram och tillbaka. Att kriminalisera handeln med delar av utrotningshotade djur är långsiktigt nödvändigt - inte minst för attitydernas skull.
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2016-04-29 kl. 23:37.
Citera
2016-04-29, 23:44
  #9
Medlem
Så det bästa man kan göra, realistiskt, är att skänka pengar till wwf?
Citera
2016-04-29, 23:53
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Det är klart dem gör det för att försörja sig själva, men kriminalitet går aldrig att försvara på det sättet du gör. Jag hoppas att du inte är seriös med att tro att man kan köpa ut tjuvskyttarna?
The really interesting thing about elephant bodyguards is that almost all of them are ex-poachers who’ve given up their criminal ways. In exchange for turning in their illegal weapons and giving important information on other poachers, they’re given full-time jobs and a legitimate source of income.
http://listverse.com/2014/10/21/10-t...ican-poaching/
Citera
2016-04-30, 00:00
  #11
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKC1
Så det bästa man kan göra, realistiskt, är att skänka pengar till wwf?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
The really interesting thing about elephant bodyguards is that almost all of them are ex-poachers who’ve given up their criminal ways. In exchange for turning in their illegal weapons and giving important information on other poachers, they’re given full-time jobs and a legitimate source of income.
http://listverse.com/2014/10/21/10-t...ican-poaching/
Jag köper inte att majoriteten av parkvakter skulle vara ex-kriminella och tror heller inte att WWF skulle bekräfta din information. Troligen är några av dem det.

Det är heller ingenting som är hållbart i längden att anställa tjuvskyttar i all oändlighet, men det tror jag du själv förstår. Därför är det lustigt att du tog upp det som ett förslag.
Citera
2016-04-30, 00:01
  #12
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKC1
Så det bästa man kan göra, realistiskt, är att skänka pengar till wwf?
Ja eller åka dit som "volontär". Man tjänar typ 1400 KR/månaden på att skydda elefanterna som fulltime-job. Lika för alla :P

Men om du skänker en mindre slant som mig, så kommer du iaf känna att du gör någonting istället för att bara titta på. Så rekommenderar det.

MVH
Hyst
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2016-04-30 kl. 00:04.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback