Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-29, 22:22
  #1
Medlem
GoFuckADucks avatar
Undrar vilket land i Norden som blev till först utav nuvarande namn? Norge, Sverige Danmark eller Finland, och i vilket årtal fick länderna sitt namn?

Och vad hette länderna i Norden innan sina nuvarande namn?
Citera
2016-04-29, 22:31
  #2
Medlem
Danmark tror jag.

Finland var svenskt till 1809.
Norge var danskt länge och svenskt en period fram till 1905.
Sverige var uppdelat i småkungadömen fram till 1300-talet.
Gotland var ett eget rike som blev svenskt även det på 1300-talet har jag för mig.
Innan det måste det ha varit Nordens näst äldsta land.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2016-04-29, 22:32
  #3
Medlem
Danmark och sen Norge. Sverige var fortfarande ett lapptäcke till år 1.000 ungefär. Finland blev ett eget land förrän 1809.
Citera
2016-04-29, 23:31
  #4
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IspyWithMyLittle
Danmark tror jag.

Finland var svenskt till 1809.
Norge var danskt länge och svenskt en period fram till 1905.
Sverige var uppdelat i småkungadömen fram till 1300-talet.
Gotland var ett eget rike som blev svenskt även det på 1300-talet har jag för mig.
Innan det måste det ha varit Nordens näst äldsta land.

Rätta mig gärna om jag har fel.


Nej, Sverige var ett rike långt innan 1300-talet. Sen blir det alltid en fråga om hur man ska definiera ett land och vilka kontinuitetskrav som ska ställas. Men jag sticker ut hakan och säger att Sverige faktiskt är Nordens äldsta land. Det baseras jag främst på Tacitus och Ynglingaätten men även senare uppgifter från vikingatiden. Gotland blev svenskt mycket tidigare förövrigt.
Citera
2016-04-30, 00:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Nej, Sverige var ett rike långt innan 1300-talet. Sen blir det alltid en fråga om hur man ska definiera ett land och vilka kontinuitetskrav som ska ställas. Men jag sticker ut hakan och säger att Sverige faktiskt är Nordens äldsta land. Det baseras jag främst på Tacitus och Ynglingaätten men även senare uppgifter från vikingatiden. Gotland blev svenskt mycket tidigare förövrigt.
Jag menar ju såklart när Sverige var ett enhetligt rike under just namnet Sverige. Att det har funnits svear och göter här innan är jag väl medveten om.
Citera
2016-04-30, 04:35
  #6
Medlem
Danmark 900 talet, Sverige (Finland), Norge 1000 talet. Innan kallade man folket i respektive land för Daner Svear Göter etc
Citera
2016-04-30, 06:41
  #7
Medlem
Danerna, danskarna har världens äldsta nationsflagga "Dannebrogen", det säger säkert lite om Danmark som mycket tidig nation. Vi övriga i norden tog efter korssymbolen i våra fanor, långt långt efter!
Citera
2016-04-30, 08:04
  #8
Medlem
Citat:
Danerna, danskarna har världens äldsta nationsflagga "Dannebrogen", det säger säkert lite om Danmark som mycket tidig nation. Vi övriga i norden tog efter korssymbolen i våra fanor, långt långt efter!
Danebrogen skapades ju/kom ner från himlen 1219
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Lyndanisse
Fast Danmark/Norge/Sverige fans ju då redan som Riken.
Erik Segersäll räknas ju oftast som Sveriges första Kung . Kung mellan ca. 975 - 990
Harald Blåtand var ju enl Jeling stenen en som enade Danmark och gjorde danskarna till kristna.
Ska man tro på det så blev Sverige/Danmark riken ungefär samtidigt.
Gällande Norge så anses ju Harald Hårfager vara Norges första Kung mellan 860-930 men andra anser att Olav Tryggvason var den första Kungen av Norge om man ska tro på detta så är ju Danmark/Norge/Sverige ungefär lika gamla men......
Citera
2016-04-30, 10:17
  #9
Medlem
Herkulesbigs avatar
Det låter som grundstenen för sverige lades runt 800 talet??
– Tillsammans med Rimbert som på 800-talet skrev en bok om Ansgars liv, är Adam den enda som har direkta uppgifter inifrån landet. Eftersom han har varit i kontakt med den danske kungen Sven Estridsen, som väl känt till förhållandena i Svealand, måste man ge hans beskrivningar hög trovärdighet, säger Björn Ambrosiani.

Han tillfogar även Vulfstans reseberättelser, återgivna vid kung Alfreds hov i England på 800-talet, som en viktig källa. Där skildras en seglats från Hedeby i Danmark till den preussiska staden Truso. Av texterna framgår att grundformationen med norrmän, danskar och svear redan etablerats.

Verka så tanke på resten av texten..

http://www.popularhistoria.se/artikl...rige-ett-rike/

När grundades Danmark då ?
Det verka som 500 ekr. https://sv.wikipedia.org/wiki/Danmarks_historia
Citera
2016-04-30, 11:13
  #10
Medlem
GoFuckADucks avatar
Ok tack för alla svar. Så ländernas nuvarande namn fanns redan då under vikingatiden om jag förstått det rätt?
Citera
2016-04-30, 12:04
  #11
Medlem
Sverige hette på vikingatiden Svíþjóð, liksom ännu på isländska. Ursprungligen torde begreppet ha omfattat endast området kring Mälaren.

Finland betecknade från början Egentliga Finland, dvs. den sydvästligaste delen. Ordet är av nordiskt ursprung; på finska heter Finland som bekant Suomi (ett ord av oklar, möjligen baltisk upprinnelse).
Citera
2016-04-30, 13:13
  #12
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Ok tack för alla svar. Så ländernas nuvarande namn fanns redan då under vikingatiden om jag förstått det rätt?

Om jag inte minns fel, så hette sverige först : Svea rike för sedan ändras till svea rige alt svearige, för sedan "a" försvann till bli sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback