• 1
  • 2
2016-04-29, 18:52
Medlem
Har en del pengar sparade och har planerat att börja plugga inom den närmaste tiden. Funderat lite på om jag ska investera pengarna i en lägenhet eller istället använda de som en extra "inkomst" under studietiden och ta lite mindre/inget lån.

Det positiva och negativa med att köpa lägenhet är:
+ Jag kommer in på bostadsmarknaden
+ Får förhoppningsvis billigare levnadskostnad
+ Förhoppningsvis högre levnadsstandard gällande bostad, alltså inget korridorsrum
+ Enklare att köpa lägenhet sen

- Inte lika mycket sparade pengar att använda för roliga aktiviteter
- Får större studielån

Positiva och negativa med att ha kvar de sparade pengarna
+ Mindre studieskulder
+Större möjlighet för utsvävningar under studietiden med de sparade pengarna

- Sämre bostadsstandard
- Ligger kanske på noll vid slutet av studierna

Någon som har att tillägga? Tankar och ideér från folk som varit i samma sits.
Citera
2016-04-29, 18:58
Medlem
Köpa boende helt klart.
- billigare boende = du sparar pengar samtidigt
- högre ränta på bostadslån på sikt än på CSN...
- svårt få lån - du måste ha fast jobb och insats vilket kan ta tid att fixa i den tillfälliga anställningarnas värld

Köp lägenhet så har du framtiden tryggare än om du inte gör det.
Citera
2016-04-29, 19:01
Medlem
PS: extra inkomst fixar du under studietiden genom extrajobb så klart! Passa på då det är under studierna du enklast får jobb. så kan du enklare komma vidare i vuxenlivet efter studierna 😃👍
Citera
2016-04-29, 19:22
Medlem
Browngreeneyess avatar
Du får en väll en slant när du säljer av boendet sen också... om du vill tjäna lite på lägenheten under tiden som du bor där så kan du ju för temporärt hyra ut den och krydda på hyran lite...och ha en lägre boendestandard ett tag... däremot suger ju lån hårt oavsett vilket du tar... kör på lägenhet...
Citera
2016-04-29, 21:34
Medlem
Xer0s avatar
Du måste ju bo någon stans tillslut, så jag tycker det är en icke fråga.
Citera
2016-04-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Du måste ju bo någon stans tillslut, så jag tycker det är en icke fråga.
Fast det handlar ju om att köpa nu eller sen, svårt att förstå hur det kan vara en icke fråga.
Citera
2016-04-29, 23:30
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.amoch
Fast det handlar ju om att köpa nu eller sen, svårt att förstå hur det kan vara en icke fråga.
Du ska köpa nu. Det blir aldrig "billigare".
Citera
2016-04-30, 00:12
Medlem
Guldvaskarns avatar
Hur mycket pengar rör det sig om, om man får fråga?
Citera
2016-04-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvaskarn
Hur mycket pengar rör det sig om, om man får fråga?
Tillräckligt för att kunna lägga 30-60% av lägenhetens kostnad, lägenheterna ligger då på 900.000 till 1.800.000 i pris. Självfallet kommer jag inte köpa dyraste som jag hittar
Citera
2016-04-30, 11:19
Medlem
Spara pengarna istället och gå en utbildning. Du lär inte hinna mycket ändå utanför skolan om du studerar seriöst. Vafan snackar ni andra om? "Komma in på bostadsmarknaden". Har han så mycket pengar så lär han ändå få bostad senare.
Citera
2016-04-30, 13:27
Medlem
Tänker inte säga något för eller emot att köpa lägenhet. Men i allmänhet tycker jag det känns tråkigt att lägga sparpengar på att bara "leva bra". Vad skulle det innebära? Kunna köpa färdigmat och gå på krogen?

Generellt tycker jag inte att man någonsin ska "leva upp" sparpengar. Min grundregel är att se till att dina levnadskostnader alltid är under dina inkomster. Skaffa ett extrajobb om CSN inte räcker. Om du inte investerar i en lägenhet, lägg dem hellre på typ kunna resa och göra roliga saker än till att bara ha en högre levnadsstandard i vardagen.
Citera
2016-04-30, 21:31
Medlem
Mergoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Spara pengarna istället och gå en utbildning. Du lär inte hinna mycket ändå utanför skolan om du studerar seriöst. Vafan snackar ni andra om? "Komma in på bostadsmarknaden". Har han så mycket pengar så lär han ändå få bostad senare.

Kan bara hålla med. Är lite i samma situation själv som TS även om jag ännu ej vet om jag kommer att komma in på min utb eller inte. Skulle jag göra det så tänker jag absolut inte i första hand lägga mina pengar på att köpa en bostadsrätt. Personligen tycker jag det låter mer logiskt att hyra iafl i början för att sedan känna efter. Om du ändå har pengarna så spelar det ju ingen roll om du köper lägenheten nu eller när du närmar dig slutet av utb?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in