Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-29, 18:22
  #1
Medlem
Har nyligen köpt en blockflöjt och tänkt lära mig helt på egen hand. Problemet jag har stött på är pipljud. Ibland låter det fint och sen helt plötsligt blir det ett pipljud. Det som är lite jobbigt när man inte har nån lärare är att jag inte vet vad jag gör fel när jag gör fel och inte vet vad jag gör rätt när jag gör rätt. Vet ni vad felet kan vara?
Citera
2016-04-29, 19:22
  #2
Medlem
Helt klart läckage.. Öva på greppning först så fingrarna täcker hålen riktigt. Sen övar du på att blåsa jämnt och fint. Oftast är det andningen, annars dålig fingerkänsla :P
Citera
2016-04-29, 23:14
  #3
Medlem
Polyklorfenols avatar
Svårast kan det vara med de toner som kräver att du håller för halva hålet. Då piper det lätt, som om flöjten går upp i falsett som en målbrottskille.

Väldigt frestande att svara "det piper för att du blåser i den", men jag har själv spelat lite olika flöjter och vet hur de kan "halka till" i tonerna. Övning ger färdighet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback