Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-29, 13:47
  #1
Medlem
Har tänkt att investera i en Macbook Air alternativt en Macbook Pro för universitetsstudierna. Har som tanke att använda datorn i skolan men även på "språng" när jag inte har tillgång till min stationära. Många bekanta har dessa datorer och är mycket nöjda. Pluggar ekonomi så jag hade nog egentligen kunnat köpa en "skitdator" men jag tycker dessa osar kvalitet och har som tanke att ha kvar datorn efter studierna

Jag är dock extremt okunnig när det kommer till datorer och vad man ska tänka på osv.

1. Vad ska man tänka på när det gäller lagring, minne, processor etc? Det skiljer sig ju en hel del i pris mellan vad man väljer.

2. Är det någon av modellerna som ni förespråkar framför den andra?

3. Ska man köpa nytt eller begagnat? Har sett att man kan handla begagnade Apple-produkter via M-torget. Är det något att rekommendera? Är det bra skick på produkterna?

Känns ju gött om man kan spara in några tusenlappar
Citera
2016-04-29, 14:40
  #2
Medlem
M1159s avatar
Vet inget om Mac men en sak vet jag, köp inget begagnat oavsett hur förmånligt priset är, du köper andras bekymmer, och fråga dig själv varför första ägaren sålt.
Citera
2016-04-29, 14:41
  #3
Medlem
(FB) Vilken beg mac passar mig?
Citera
2016-04-29, 15:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
(FB) Vilken beg mac passar mig?

Ja för den tråden svarar ju på mina frågor
Citera
2016-04-29, 17:31
  #5
Medlem
Fhitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gzd
Har tänkt att investera i en Macbook Air alternativt en Macbook Pro för universitetsstudierna. Har som tanke att använda datorn i skolan men även på "språng" när jag inte har tillgång till min stationära. Många bekanta har dessa datorer och är mycket nöjda. Pluggar ekonomi så jag hade nog egentligen kunnat köpa en "skitdator" men jag tycker dessa osar kvalitet och har som tanke att ha kvar datorn efter studierna

Jag är dock extremt okunnig när det kommer till datorer och vad man ska tänka på osv.

1. Vad ska man tänka på när det gäller lagring, minne, processor etc? Det skiljer sig ju en hel del i pris mellan vad man väljer.

2. Är det någon av modellerna som ni förespråkar framför den andra?

3. Ska man köpa nytt eller begagnat? Har sett att man kan handla begagnade Apple-produkter via M-torget. Är det något att rekommendera? Är det bra skick på produkterna?

Känns ju gött om man kan spara in några tusenlappar

Köpte min första MacBook Pro någonsin för några veckor sedan och jag måste säga att är extremt nöjd. Precis som för dig så har jag tänkt använda min till studierna som börjar i höst, men kände att jag inte orkade vänta längre på att ha en bärbar, så jag slog till tidigare än tänkt.

Då jag har en kraftfull stationär hemma så känner jag inte att jag behövde ha någon av de dyrare konfigurationerna, så jag valde basvarianten, med 128GB lagring samt 8GB RAM. Lagring, spel etc sköter den stationära. Om du ska använda din Mac som primär dator så kan du fundera på att åtminstone skaffa större lagringsutrymme, eller en extern hårddisk av något slag.

Anledningen till att jag valde en Pro istället för Air var på grund av skärmen i första hand. Skärmen i Air (1440x900) har en otroligt mycket lägre upplösning än vad Pron (2560x1600 pixlar) har, samt sämre färgåtergivning då det är en TN-panel, jämfört med Prons IPS-panel. Jag är dock ganska kräsen med just bildkvalitet, så andra personer kanske inte prioriterar det lika högt.
Citera
2016-04-29, 19:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Köpte min första MacBook Pro någonsin för några veckor sedan och jag måste säga att är extremt nöjd. Precis som för dig så har jag tänkt använda min till studierna som börjar i höst, men kände att jag inte orkade vänta längre på att ha en bärbar, så jag slog till tidigare än tänkt.

Då jag har en kraftfull stationär hemma så känner jag inte att jag behövde ha någon av de dyrare konfigurationerna, så jag valde basvarianten, med 128GB lagring samt 8GB RAM. Lagring, spel etc sköter den stationära. Om du ska använda din Mac som primär dator så kan du fundera på att åtminstone skaffa större lagringsutrymme, eller en extern hårddisk av något slag.

Anledningen till att jag valde en Pro istället för Air var på grund av skärmen i första hand. Skärmen i Air (1440x900) har en otroligt mycket lägre upplösning än vad Pron (2560x1600 pixlar) har, samt sämre färgåtergivning då det är en TN-panel, jämfört med Prons IPS-panel. Jag är dock ganska kräsen med just bildkvalitet, så andra personer kanske inte prioriterar det lika högt.

Tack för ditt svar!

Jag har liksom du en kraftfull stationär dator hemma som funkar utmärkt till det mesta. Min tanke med en Air/Pro är främst till att använda den i plugget och när jag inte har tillgång till min stationära helt enkelt Då klarar jag mig också förmodligen med basvarianten.

Med tanke på skillnaden i upplösning mellan modellerna kanske det kan vara värt att slå ett extra öga på Pro. Samtidigt känns det onödigt med tanke på prisskillnaden..
Citera
2016-04-29, 21:25
  #7
Medlem
deadhead.s avatar
Jag köpte min begagnad via Ebay när jag bodde i USA och jag ångrar inte en sekund av mitt köp. Dels blir det billigare att köpa begagnat och sen så är det inget krångel med grejorna. Man får säga vad man vill om det men jag kommer aldrig att gå över till PC igen på den bärbara fronten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback