Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-29, 08:13
  #1
Medlem
Qusimotos avatar
Har märkt att många bars innehåller sjukt mycke socker vissa kan ligga över 30g per 100g. Hur kan dessa va bra för hälsan? Fördelen är väl att dom innehåller protein men annars är dom som en snickers.

Finns vissa bars som har låg sockerhalt runt 1.3g per 100g som jag brukar köpa. Vad tycker ni om dessa som har sjukt högt sockerhalt? Kan man ens kalla dom hälsosamma?
Citera
2016-04-29, 08:16
  #2
Medlem
Efter träning är det bra med enkelt socker.
Citera
2016-04-29, 08:23
  #3
Medlem
Finns så mycket skit ute på marknaden! Om de går under ett bra och hälsosamt namn så köper folk utan att ens läsa innehållsförteckningen.
Bra där att du är läskunnig och har ett huvud som kan tänka
Citera
2016-04-29, 08:28
  #4
Medlem
Lär ju dock inte vara sämre än folk som proppar sitt kylskåp och matar sina barn socker med märken som tex ica basic


Citat:
Ursprungligen postat av E1
Finns så mycket skit ute på marknaden! Om de går under ett bra och hälsosamt namn så köper folk utan att ens läsa innehållsförteckningen.
Bra där att du är läskunnig och har ett huvud som kan tänka
__________________
Senast redigerad av SharperSkin 2016-04-29 kl. 08:36.
Citera
2016-04-29, 08:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SharperSkin
Lär ju dock inte vara sämre än folk som proppar sitt kylskåp och matar sina barn med ica basic

Många såna protein bars är inget annat än socker och E-nummer under ett tjusigt namn. Vad är fel på Ica basic? Vad sägs om folket som tar ungarna till McD tre gånger i veckan? Där kan vi väl börja snacka?
Citera
2016-04-29, 08:55
  #6
Avstängd
bitamin-CEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharperSkin
Lär ju dock inte vara sämre än folk som proppar sitt kylskåp och matar sina barn socker med märken som tex ica basic
om man vill slippa sockret i proteni bar'en så kan man gå till en restaurang och fråga om de kan sälja matlådor några st med rabatt.
En portion husmanskost är bäst!
Citera
2016-04-29, 08:56
  #7
Medlem
Ja vad är fel på ica basic...
Var väl du som förespråka färska varor i en annan tråd?
Fel typ av socker, salt och fett på produkter som inte är ekologiskt odlade som även är grymt näringsfattig är en gastromisk munorgasm för vissa antar jag.
Barn vet ju oftast inte vad som är bäst för dom så det är väl lite skit samma, bara ungen blir mätt så har man väl gjort sitt jobb, right?


Man borde kunna förvänta sig mer av flashbacks självutnämnda jag googlar åt dig undersköterska.




Citat:
Ursprungligen postat av E1
Många såna protein bars är inget annat än socker och E-nummer under ett tjusigt namn. Vad är fel på Ica basic? Vad sägs om folket som tar ungarna till McD tre gånger i veckan? Där kan vi väl börja snacka?
__________________
Senast redigerad av SharperSkin 2016-04-29 kl. 09:51.
Citera
2016-04-29, 08:58
  #8
Medlem
Eller så kan man billigt baka egna själv också.

Gör mig inte hungrig med husmansprat så här tidigt på morgon please

Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
om man vill slippa sockret i proteni bar'en så kan man gå till en restaurang och fråga om de kan sälja matlådor några st med rabatt.
En portion husmanskost är bäst!
Citera
2016-04-29, 09:03
  #9
Avstängd
bitamin-CEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SharperSkin
Eller så kan man billigt baka egna själv också.

Gör mig inte hungrig med husmansprat så här tidigt på morgon please
Frukost är dagens viktigaste mål.

Själv laddar jag upp med äggröra och bacon, mörkt rostat bröd med rökt kött och ost.
Fruktsmoothie på jorgubbar bananer, blåbär och mango yoghurt och juice.


Hur bakar man egna?
Citera
2016-04-29, 09:11
  #10
Medlem
Jävla kung!
Instämmer helt. Frukosten är drivkraften under dagen.
Till frukost käkar jag gröt eller musli med långfil med granatäpple, 3 ägg, två rostade mackor med smör och ost, stort glas tropicana jos, 2 koppar kaffe och en florida grapefrukt.

Finns matlagnings proteinpulver som tål högre temperatur
går att göra kakor och annat gott på dom.
Brukar ibland göra protein bars med massa nötter i. visst, dom blir inte så sega men det är just pga dom inte innehåller socker och stärkelse.



Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Frukost är dagens viktigaste mål.

Själv laddar jag upp med äggröra och bacon, mörkt rostat bröd med rökt kött och ost.
Fruktsmoothie på jorgubbar bananer, blåbär och mango yoghurt och juice.


Hur bakar man egna?
__________________
Senast redigerad av SharperSkin 2016-04-29 kl. 09:43.
Citera
2016-04-29, 09:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SharperSkin
Ja vad är fel på ica basic...
Var väl du som förespråka färska varor i en annan tråd?
Fel typ av socker, salt och fett på produkter som inte är ekologiskt odlade som även är grymt näringsfattig är en gastromisk munorgasm för vissa antar jag.
Barn vet ju oftast inte vad som är bäst för dom så det är väl lite skit samma, bara ungen blir mätt så har man väl gjort sitt jobb, right?
Hustla ifrån ungar på bra mat är väl helt ok

Man borde kunna förvänta sig mer av flashbacks självutnämnda undersköterska.

Lyckligtvis har jag ju dig som hjälper mig i dessa nutritionsfrågor

Självutnämnd vad? Jag ger råd efter egna erfarenheter, sen också lite efter sunt förnuft men är inte kaxigare än att jag inser att någon annan må kunna bättre.
Citera
2016-04-30, 12:58
  #12
Medlem
AquaRegias avatar
Absolut inget fel på lite socker i en proteinbar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback