Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-28, 14:18
  #1
Medlem
Hej,


Försöker installera min nya Netgear WNR2000v5 i hemmet. Vi har ett fiberuttag så jag har kopplat den sladden därifrån och in i rätt uttag. Vid start av routen blinkar lampan grönt och fortsätter på samma vis. Har gjort fabriksåterställning utan resultat. Kruxet är att det inte kommer upp något wifinätverk, så kan inte utföra några uppdateringar.

Fråga 1. Räcker den utrustningen jag har eller saknar jag något?!

Fråga 2. Hur får jag igång skiten?
Citera
2016-04-28, 14:42
  #2
Medlem
Ondquists avatar
Du måste ju logga in i routern (använd kabel) och konfigurera den, inklusive alla WiFi-inställningar.

Fick du inte med en sån här lathund när du köpte den?
Citera
2016-04-28, 14:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Du måste ju logga in i routern (använd kabel) och konfigurera den, inklusive alla WiFi-inställningar.

Fick du inte med en sån här lathund när du köpte den?

Oh, guld! Tack.

Nej, det var en fyndvara så fick inte ens en låda.

Dock, behövs ett modem när jag har fiberuttag? Kan en del av kruxet vara att jag kopplat direkt till väggen?
Citera
2016-04-28, 18:56
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpaland
Oh, guld! Tack.

Nej, det var en fyndvara så fick inte ens en låda.

Dock, behövs ett modem när jag har fiberuttag? Kan en del av kruxet vara att jag kopplat direkt till väggen?

Anslut dator till LAN på routern med kabel och routerns WAN till vägguttaget. Behövs inget modem. Modem är bara för ADSL och Kabel-TV.

Wifi är inte påslaget och du måste slälla in en SSID och ange lösenord.
En del routrar är förinslällda med wifi påslaget och en default SSID som står på lådan.
En liten säkerhetsrisk anser andra då man ofta är för lat att ställa in egen SSID.
Citera
2016-04-28, 21:23
  #5
Medlem
Försöker logga in i routern. Förjäves.
Citera
2016-04-28, 23:57
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpaland
Försöker logga in i routern. Förjäves.

Ta upp kommandtolken och skriv kommandot ipconfig och berätta vilken default gateway adress du får.
Citera
2016-04-29, 11:04
  #7
Medlem
Tack för hjälpen!

Talade med support på netgear (ganska bedrövlig f.ö.) och det är fel i programvaran. Datorn får inte kontakt med routern och jag kan inte på något sätt själv ominstallera programvaran. Inte undra på att Elgiganten sålde den för reapris
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback