Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-28, 01:01
  #1
Medlem
Hej! Hur viktigt är kolhydrater och fett i deffen?

Om vi säger att jag ska upp i 140g protein och äter kokt torsk (600g), 1 skopa whey 80 och två riskakor om dagen blir näringsvärderna: kolhydrater 27g, fett 14g, protein 141g och kalorier 807.

Jag antar att det inte håller. Hur mycket fett, kolhydrater och kalorier behöver man egentligen? Det räcker alltså inte att bara äta det proteinet man behöver för att behålla muskler och gå ner i fett%?

Mvh
Citera
2016-04-28, 01:09
  #2
Medlem
svarttaxins avatar
Protein och fett är livsnödvändigt. Så, nej, 14 gram räcker inte. Kolhydrater är inte essentiella.
Citera
2016-04-28, 01:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Protein och fett är livsnödvändigt. Så, nej, 14 gram räcker inte. Kolhydrater är inte essentiella.

Ok, men iståfall behövs det bara ett ökande utav fett, hur många gram tror du skulle fungera? Kan man räkna ut hur mycket man behöver på något sätt?
Citera
2016-04-28, 01:19
  #4
Medlem
svarttaxins avatar
25-40 E%. Det innebär att 25-40% av totala energiintaget ska komma från fett. Ett gram fett ger 9 kcal. Sedan får du räkna utifrån ditt totala intag och se hur många gram fett du bör få i dig.
Citera
2016-04-28, 01:22
  #5
Medlem
Tog reda på att man behöver 1g fett per kilo man väger. Jag väger 71 just nu. Om jag till exempel lägger till 120g jordnötter blir näringsvärderna; kalorier 1487, kolhydrater 48g, fett 71g och protein 150g

Skulle ej använda maten jag skrev men i skulle det fungera med dessa näringsvärden eller är det något jag glömmer?
Citera
2016-04-28, 01:28
  #6
Medlem
svarttaxins avatar
Det är ju en svältdiet men ja, det funkar. Du skulle behöva lägga till grönsaker också.
Citera
2016-04-28, 08:23
  #7
Medlem
Flyer6s avatar
Klart det går. Sen hur bra kroppen mår är en annan femma. Samt hur bra kvalité man vill hålla på sin träning.

Googla VLCD. Sen har jag för mig att det är på Kolozzeums forum det finns en "träningsanpassad VLCD" med. Där ligger de långt under "1g fett/kg".

Sen har du även folk som kör väldigt lite fett men mycket kolisar (omvänd LCHF med högt proteinintag då typ).

Mig veterligen är det mellan 0,5-1g fett/kg. Nu är din diet uppenbarligen inte i behov av att sänkas såvida du inte är gravt överviktig.


Kroppen är rätt ball egentligen, den klarar av mer än man tror. Sen är det naturligtvis skillnad på att överleva/extrema metoder om man inte är villig för det vs mysdiet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback