Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-27, 23:39
  #1
Medlem
Jag har länge haft problem med att jag spänner käkarna och gnuggar tänderna på natten. Har numera bettskena men spänningarna sker ju oavsett. Detta har antagligen lett till den tinnitus jag nu lider av sedan ca 1 år. Har haft längre än så men inte i närheten av detta. Det är ett konstant tjut i vänstra örat och när jag biter ihop käkarna förvärras/förändras det kraftigt. Likaså om jag böjer/spänner nacken förändras ljudet.

Eftersom det är uppenbart att spänningarna hänger ihop med min tinnitus borde det ju gå att förminska den, men frågan är hur jag går tillväga? Är det någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av denna hade jag varit tacksam.
Citera
2016-04-27, 23:40
  #2
Medlem
Cybersluts avatar
Testa magnesium innan läggdags, det hjälper iallafall mot kramper/käkspänningar orsakade av vissa mediciner och andra preparat.
Citera
2016-04-28, 01:00
  #3
Medlem
Många med tinnitus kan förvärra/ändra ljudet genom att bita ihop tänderna, spänna sig, nypa sig, etcetera. Min tinnitus blir sämre när jag rör ögonen...

Hur som helst är käkspänningar/TMJ någonting som kan förvärra/orsaka tinnitus, så det är värt att kolla upp det.
Citera
2016-04-28, 02:47
  #4
Medlem
Heauxms avatar
Har precis samma problem. Spänner käke och nacke så jävla mycket under nattens gång. Nu tjuter det i båda öronen konstant. ibland försöker jag sova utan kudde, lägga mig på sidan eller sova med underläppen mellan tänderna. Bara lite grann, ungefär som en hårt funderande person biter sig i läppen. Det hindrar mig från att bita hårt i sömnen, annars hade läppen gått av.
Citera
2016-04-28, 06:35
  #5
Medlem
Har haft samma besvär i mer än 10 år. Det här hjälper mig:

- Jag lägger mig på rygg, och placerar kudden så att min nacke blir mer "rak".... än vid normal kuddanvändning.

- Jag låter käken "falla".... ungefär som man gör om man är riktigt utmattad.

- Jag andas genom nästan och "med magen". Har läst en del om andningstekniker och vilka effekter de kan tänkas ha på resten av kroppen... rekommenderas.

Efter en stund av detta, 5-10 minuter, upplever jag nästan alltid en lättnad. Att detta inte enbart handlar om en placeboeffekt vet jag, eftersom jag alldeles i början av mina tinnitusbesvär kunde få pipandet att upphöra helt, för en stund, genom att göra detta.
Citera
2016-04-28, 06:41
  #6
Medlem
Samma här. Ska skaffa bettskena. Har dessutom kroniska smärtor i båda öronen av kuddens tryck mot ytterörat.
Citera
2016-04-28, 07:32
  #7
Medlem
Ipren hjälper. Se också till att vara rejält sliten när du ska sova. Styrketräning och en sund livsstil hjälper mycket!
Citera
2016-04-28, 11:41
  #8
Medlem
Drdeoos avatar
Om du testar något lugnade? Så som propavan, den kanske kan lugna käken också
//lekman
Citera
2016-04-28, 13:55
  #9
Medlem
Eftersom mediciner kommit upp på tal... jag själv började ta Propavan, antidepp, benso för både ångest och insomning när mina tinnitusbesvär började... och jag trodde det hjälpte, tills jag 6 år senare slutade tvärt med alla tabletter. Det gjorde ingen skillnad alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback