Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-28, 13:33
  #13
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Då var jag nog otydlig. Jag tog upp en tanke som tar sitt avstamp i din idé här och som bygger vidare på den om att även all ockult material ämnar att distrahera oss, samt att allt vi vet eller upplever om eftervärlden också är en del av distraktionen, inkluderat återfödelseprocessen.

Jag vet inte var jag läste om det först men har stött på idén några gånger över nätet.
Ok. Jag hörde nyligen en som nämnde att i Brave New World blev folk förslavade av "information overload" eller vad han kallade det, medan det i 1984 var tvärtom, brist på information. Du kanske menar mer av en lögn, men information overload kan ev. ha viss relevans. Det får mig även att tänka på det Jan Irvin sagt om trivium. Han påstår att trivum, dvs en grundlig utbildning i grammatik, logik och retorik i ett enhetligt system, är ett grundläggande verktyg människor måste ha för att kunna orientera sig fram till sanning. Han påstår att folk genom en konspiration blivit berövade detta verktyg, och därigenom blivit psykologiskt förslavade. Att kunskap om trivium nu kommer ut skulle kunna vara ett exempel på det jag menade i TS med avslöjanden. Man kan ifrågasätta varför vi skulle ha blivit berövade ett sådant verktyg och därigenom förslavade. Hela skolsystemet som förslavande mind control är något som intresserat mig ett tag. Jan Irvin själv verkar inte ifrågasätta det som jag kallade "narrative" särskilt mycket, t.ex. när det gäller trivium, eller psykedeliska droger. Han är väldigt mycket inne på att det var CIA som låg bakom och CIA är onda, punkt, typ. Det är mitt intryck i alla fall.
Citera
2016-04-28, 14:06
  #14
Medlem
plastgubbens avatar
@kyckling

Det låter som en intressant idé, det du skriver om. Dock är jag inte säker på att det är samma sak som jag menade i TS. Jag menade nog mer att sanningar av olika slag avslöjas, snarare än lögner och disinfo, men att det är sanningar som folk inte är mogna att processa. T.ex. så har kabbala traditionellt varit ämnat judiska män över 40 med barn och fru och som levt ett föredömligt liv och har goda referenser, eller nåt i den stilen. En del påstår att åtminstone en del av den information dessa fick nu delges allmänheten.

edit: Två källor jag kommer att tänka på på rak arm som har denna typ av påståenden, dvs att tidigare ockulterat material delges allmänheten, är Bnei Baruch/Michael Laitman och gnosticteachings.org/Glorian publishing. Men jag vill minnas att jag sett liknande påståenden lite överallt.
__________________
Senast redigerad av plastgubben 2016-04-28 kl. 14:10.
Citera
2016-04-29, 09:39
  #15
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Tja, informationen eller kunskapen behöver enligt den här idén nödvändigtvis inte vara falsk. Den beskriver troligen den utökade verkligheten korrekt etc. men syftet med informationen är inte frigivning utan mer distraktion. Fokus på det som är oviktigt helt enkelt.

Huruvida det här faktiskt stämmer kan jag såklart inte avgöra men det lär nog införas ytterligare nivåer av information, sann, halvsann eller falsk, som ämnar att skapa mer förvirring.
Lite som att publicera vetenskapliga artiklar om kemi när det är artiklar om sociologi som behövs, för att göra en dålig liknelse.

Jag ser det som ytterligare led i att hålla oss upptagna med att inte organisera sig och bygga om samhället. Man vill förhindra precis det som sker i Frankrike och som börjat dyka upp i andra närbelägna europeiska länder (Nuit debout).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback