Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-27, 18:10
  #1
Medlem
Har sedan en vecka tillbaka haft riktigt ont i halsen och svårt att svälja, började med en mindre smärta som har gått över till en riktigt ordentlig smärta.

Va i lördags hos VC där dom kollade ifall det kunde vara halsfluss, men inga streptokocker fanns vid halsprovet. (Har inga halsmandlar sedan många år tillbaka).

Vid det här tillfället hade inte smärtan gått ut till örat utan läkaren bad mig avvakta ett par dagar och se ifall det blir bättre. Jag väntar till måndagen och ringer VC igen då det har blivit riktigt mycket sämre och jag nu inte har sovit mer än 5 timmar på två nätter, men eftersom jag nyss var där så tyckte dom jag skulle fortsätta avvakta.

Åkte senare till en jourmottagning i en annan stad och han kikade närmer och konstaterade att det var en infektion i övre luftvägarna skapad av ett virus, och sa att det bara va att avvakta.

Nu till min fråga, då det har gått två dagar sedan mitt sista besök och det har bara gått utför. Sov 45 minuter i natt och är helt dåsig. Försökte äta lite yoghurt men det resulterade i en sån smärta att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Kan jag ringa VC för att be om någon starkare smärtstillande än ipren/alvedon/treo som jag friskt har proppat i mig?
Citera
2016-04-27, 18:23
  #2
Medlem
Nej. För det första kan du inte bara ringa in och be om knark, de måste kolla på dig igen och ta nya prover. För din diagnos kan du omöjligt få ut något starkare än vad som finns receptfritt.

Prova glass för halsen
Citera
2016-04-27, 18:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Nej. För det första kan du inte bara ringa in och be om knark, de måste kolla på dig igen och ta nya prover. För din diagnos kan du omöjligt få ut något starkare än vad som finns receptfritt.

Prova glass för halsen


Jag kanske inte var så tydlig, ursäkta. Självklart har jag tänkt att de ska ta en titt till, då det kan vara så att de missat streptokockerna (de tog bara halsprov första besöket, inte andra) och att det har gradvis blivit värre för varje dag.

Bör man inte möjligtvis kunna få något starkare för att ha möjlighet till lite sömn?

Kan tillägga att jag har ätit otroligt mycket calippo och päronsplitt, och även om det är jävligt gott så hjälper det knappast
__________________
Senast redigerad av diprocs 2016-04-27 kl. 18:58.
Citera
2016-04-27, 19:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diprocs
Jag kanske inte var så tydlig, ursäkta. Självklart har jag tänkt att de ska ta en titt till, då det kan vara så att de missat streptokockerna (de tog bara halsprov första besöket, inte andra) och att det har gradvis blivit värre för varje dag.

Bör man inte möjligtvis kunna få något starkare för att ha möjlighet till lite sömn?

Kan tillägga att jag har ätit otroligt mycket calippo och päronsplitt, och även om det är jävligt gott så hjälper det knappast

VC är elaka jäklar! Du har ju alltid möjligheten att fråga men räkna inte med något
Citera
2016-04-27, 20:37
  #5
Medlem
De behöver ta sänkan på dig . Har de tagit provet innan bakterierna "vuxit" till sig är det inte säkert att de ger utslag -säg åt dem att göra om och göra rätt.
Citera
2016-04-27, 22:58
  #6
Medlem
Har just nu något liknande. Började för 2 veckor sen med sjukdomskänsla efter 3 dagar vaknade jag upp med riktigt ont i halsen kunde knappt svälja och när jag kollade i spegeln så var det som blåsor i halsen. Varit till läkaren 2 gånger under dem här veckorna, och gjort halsprov bägge gångerna men negativt dock fick jag lite starkare Alvedon utskrivna mot värken.

Mitt tips högsta dosen Alvedon, drick te innan du ska äta något/sova alt "varma koppen" (levde jag på 1 vecka), halstabletter och ha hoppet uppe att det snart blir bättre.

Forttfarande ont i halsen och riktigt trött som efter en influensa här. Fast inte konstant djävulskt ont längre men går upp och ner just nu.
Citera
2016-04-27, 23:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
De behöver ta sänkan på dig . Har de tagit provet innan bakterierna "vuxit" till sig är det inte säkert att de ger utslag -säg åt dem att göra om och göra rätt.

Ska ringa imorgon om jag inte känner någon förbättring, som du säger så visade det nog inte då eftersom jag var där så fort jag började känna mig dålig.

Får jag inte något starkare än alvedon utskrivet så får det bli lite från det svarta apoteket istället
Citera
2016-04-29, 07:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diprocs
Ska ringa imorgon om jag inte känner någon förbättring, som du säger så visade det nog inte då eftersom jag var där så fort jag började känna mig dålig.

Får jag inte något starkare än alvedon utskrivet så får det bli lite från det svarta apoteket istället

Innan du går till läkaren och drämmer näven i bordet och börjar tjoa om dina rättigheter till sänka och allt annat..virus är långlivat skit och är både drygt, smärtsamt och helvetet. Håller helt med om att du kan självmedicinera mot smärta och sömn, men som sagt förvänta dig inte att VC är beredda att hjälpa dig på dem fronterna
Så, om läget är detsamma, ring inte VC utan ta dig en whiskydrink istället. Varmt vatten med citron, ingefära, massa honung och en skvätt whisky i slutet, rensar upp bihålorna och gör din hals gott
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback