Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-27, 17:54
  #1
Medlem
Hej. För 3 dagar sedan så började det sticka i mina fötter, lite i benen och vänster arm. Brydde mig inte så mycket till en början men nu har man gått och funderat på det och efter en snabb googling så kom ju givetvis den fruktansvärda sjukdomen MS upp, men även vitaminbrist. Fast som vanligt tror jag alltid det värsta haha.

Jag pratade med vårdcentralen idag och dom sa att det inte är MS just pga att det pirrat i både benen samtidigt. Och att det nästan uteslutande börjar med en inflamation i ett öga.

Vitaminbrist sa hon att det mest bara drabbar pundare och alkoholister.

Hon trodde det berodde på att jag spänner mig, berättade nämnligen att jag lider av ångest och får panikattacker ibland.

Lite bakgrundsfakta.
Är 28 år och har en styvson på 5 år och en egen son på 1.5år så sömn är det inte gott om längre, men däremot är det gott om skrik och stress. Har även haft problem med tungan i ett halvår, tror jag spänner den mot tänderna när jag sover, har märkt av tandavtryck när jag borstar tänderna på morgonen. Har även kommit på mig med att pressa tungan mot tänderna i vaket tillstånd.

Nägon som varit med om liknande och vad tror ni det kan vara? Kan det helt enkelt vara att jag är lite utbrännd och behöver sova mer?
Citera
2016-04-27, 18:12
  #2
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08-4-ever
Kan det helt enkelt vara att jag är lite utbrännd och behöver sova mer?

Japp utan tvekan. Finns gott om avslappningsövningar och relax-musik på Youtube.
Citera
2016-04-27, 18:19
  #3
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Japp utan tvekan. Finns gott om avslappningsövningar och relax-musik på Youtube.

Prova magnesium, brist på det kan ge stickningar, domningar och sendrag i fötter/armar.

Du är nog lite utbränd och trött efter vintern. Vitamintillskott, ut i solen och rör på dig mycket!

Lycka till!
Citera
2016-04-27, 18:56
  #4
Medlem
Tack för dom lugnande svaren. Så jävla jobbigt att vara hypokondriker haha
Citera
2016-04-27, 20:25
  #5
Medlem
Har alltid haft hög ångestnivå och när jag var yngre och inte ens visste att det var ångest jag hade så hade jag alltid en massa sjukdomar som jag inte hade, men jag sökte aldrig för något. Hade medicinskt lexikon hemma för att kolla alla mysko symtom som dök upp men det var ju bara somatisering. Konstigt nog försvann hypokondrin efter inte så många år trots att ångesten har bestått.

Var dock lite försiktig med att avfärda alla kroppsliga symtom som ångestrelaterade för det kan ju hända att det nån gång är något som inte är riktigt som det ska. Hoppas att det fortsatt kommer att vara som det ska!
Citera
2016-05-02, 16:44
  #6
Medlem
Tänkte bara uppdatera ifall någon annan har samma problem. Jag köpte magnesium på brustablett och c-vitamin på brustablett och nu några dagar senare så är mina problem nästan helt borta.

Känns som det blivit bra lite väl snabbt om jag nu hade vitaminbrist. Men jag är ingen läkare
Citera
2016-05-02, 17:29
  #7
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08-4-ever
Tänkte bara uppdatera ifall någon annan har samma problem. Jag köpte magnesium på brustablett och c-vitamin på brustablett och nu några dagar senare så är mina problem nästan helt borta.

Känns som det blivit bra lite väl snabbt om jag nu hade vitaminbrist. Men jag är ingen läkare

Du kan läsa om olika magnesiumpreparat på nätet och här på Flashback, då kan det bli ännu bättre, billiga brustabletter kan innehålla magnesium av sämre kvalitet.
Citera
2016-05-02, 17:46
  #8
Avstängd
När jag var elitsoldat och gjorde diverse jägarmarscher där vi inte fick käka så mycket, så handlade det om mineralbrist när det började att sticka i fingrar och tår. Nervsystemet är ju högst beroende av exempelvis järn och andra mineraler för att fungera.

Det är värt att fundera på!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback