Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-27, 15:49
  #1
Medlem
Clean Motion med sin eldrivna tuk-tuk Zbee har beslutat om börsnotering på First North och första handelsdag beräknas vara den 26:e maj 2016. Teckningskursen har fastslagits till 8 kr/aktier med en minsta teckning om 1000 st aktier. Bakom bolaget står bland annat Niklas Zennström, mer känd som grundaren av Skype.

Veckans Affärer Finans skriver om denna börsnotering i artikeln "'Ta rygg på Zennström - kan bli årets IPO'" (LÄNK, 20/4-2016):
Citat:
Svenska Clean Motion grundades 2009 och tillverkar samt säljer den elektriska trehjulingen Zbee. Zbee är ett fordon med låg vikt och hög energieffektivitet, där produktionen fram till idag har varit i mindre skala. Bolaget är nu på väg till börsen och genomför en nyemission där de vid full teckning tillförs ca 18 MSEK, före emissionskostnader.

Syftet är att under 2016 skala upp verksamheten och etablera en stabil produktion inför kommande år. Förutsättningar finns dock för att volymerna kan öka kraftigt redan mot slutet av 2016, om än från låga nivåer, menar Patrik Olofsson, analytiker på Analyst Group, som tror att ett positivt EBIT-resultat på kvartalsbasis kan vara möjligt mot senare del av 2017.

Genom färdigt typgodkännande (godkända för försäljning) i bl.a. Indien ska Clean Motion nu industrialisera och öka tillverkningstakten. Bolagets vd Göran Folkesson menar att det finns flera saker som talar för framgång.

[...]

Clean Motion har en rutinerad ledning och flera viktiga nyckelpersoner knutna till sig. I bolagets Advisory Board finns personer med bakgrund som inköpschef på Tesla Motors, VD för Autoliv, VD för Volvo Cars, forskningschef på VW Group och VP-design på Volvo AB. Dessutom står Skype-grundaren Niklas Zennström bakom bolaget och äger före emissionen 8,5 procent av bolaget.

[...]

Tre anledningar till att investera i Clean Motion enligt Analyst Group

1. Marknaden för trehjulingar är enorm, där trenden rör sig allt mer mot miljövänliga lösningar.
2. Har ett first mover advantage, vilket tillsammans med besvärliga godkännandeprocesser för eventuella konkurrenter ger bolaget ett försprång.
3. Clean Motion har lyckats bygga upp ett team av erfarna personer med hög kompetens, något som krävs för att kunna utnyttja den marknadspotential som finns.
Citera
2016-05-07, 06:16
  #2
Medlem
börsvalps avatar
Försökte teckna en bunte aktier men fick inga alls Känns som att clean motion kommer rusa 100 - 200% första dagen.
Citera
2016-05-07, 11:12
  #3
Medlem
Piuss avatar
Jag fick för 13800:- , hade hoppats på 80kkr. Enormt tryck, ska försöka få mer nära 8,10 vid start.
Citera
2016-05-07, 15:29
  #4
Medlem
börsvalps avatar
Undrar om folk verkligen släpper aktierna under 10:an?
Citera
2016-05-07, 16:11
  #5
Medlem
Fenjal888s avatar
Var köper/köpte man dessa? Inte sett någonting på Nordnet iaf.
Citera
2016-05-07, 16:17
  #6
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Undrar om folk verkligen släpper aktierna under 10:an?
Det finns alltid några pump and dump :-)
Citera
2016-05-07, 18:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Försökte teckna en bunte aktier men fick inga alls Känns som att clean motion kommer rusa 100 - 200% första dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Jag fick för 13800:- , hade hoppats på 80kkr. Enormt tryck, ska försöka få mer nära 8,10 vid start.

Ingen som tecknade minimibeloppet fick tilldelning. Själv så tecknade jag minimibeloppet på 50 st konton och fick således ingen tilldelning.

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Var köper/köpte man dessa? Inte sett någonting på Nordnet iaf.

Erbjudandet låg ute både på Avanza och Nordnet, sista anmälningsdagen var den 28:e april.
Citera
2016-05-07, 18:45
  #8
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Ingen som tecknade minimibeloppet fick tilldelning. Själv så tecknade jag minimibeloppet på 50 st konton och fick således ingen tilldelning.
Låter som ett extremt märkligt sätt att genomföra tilldelningen. Det vanliga brukar ju vara att så många som möjligt som ansökt får en slatt och att dom som tecknat för mer än minimiantalet aktier inte får mer än någon annan, förutom de som gjort det via flera konton, som då får en slatt i varje konto om de tecknat via NN.
Citera
2016-05-07, 19:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Låter som ett extremt märkligt sätt att genomföra tilldelningen. Det vanliga brukar ju vara att så många som möjligt som ansökt får en slatt och att dom som tecknat för mer än minimiantalet aktier inte får mer än någon annan, förutom de som gjort det via flera konton, som då får en slatt i varje konto om de tecknat via NN.

Jag antar att de gjorde detta för att försöka förhindra pump-and-dump:en som råder på IPO-marknaden. Sedan får man väll anta att det är deras rådgivare som fått Clean Motion att genomföra tilldelningen på detta sätt. Det är framförallt Göteborg Corporate Finance som de har tagit hjälp av, vilket inte är några höjdare direkt. Bland svenska rådgivare brukar Carnegies och SEB:s börsnoteringar gå mycket bättre till.
Citera
2016-05-07, 20:28
  #10
Medlem
Stör mig att jag missar startskottet och får köpa in mig senare..

Borde ju vara lugnt dock att komma in strax under/runt jämn tia?
Eller vad tros?
Citera
2016-05-07, 21:44
  #11
Medlem
börsvalps avatar
Bara en tredjedel fick ju nån tilldelning alls. Lär ju bli bra tryck första dan.
Citera
2016-05-28, 17:13
  #12
Medlem
Clean Motion

Jag köper sällan aktier i bolag som jag inte tror på långsiktigt. Jag tror Clean Motion har alla möjligheter att lyckas bra med sin lansering i Indien.

Man inbillar sig ju att behovet av enklare elfordon är enormt i städer som Delhi och andra större städer i Indien och Asien som har stora problem med avgaserna.
Den kostar ju dock c.a 100 tkr, så det är ju inte vilken indier som helst som klarar att köpa en, men det räcker ju med att 0,01% av dem som tillhör medel- eller överklass (drygt 300 miljoner pers) i Indien köper den, så skulle de omsätta 3 miljarder….. Och då går det snabbt att räkna hem värderingen.

Det som jag tycker motiverar till köp är kombinationen av följande:
- Zbee är den enda elektriska 3-hjuliga fordonet som är godkänd i Indien.
- Det finns 43 miljoner 3-hjulingar typ Tuc tuc i Asien idag.
- Enormt stort behov av drastiska miljöåtgärder i asiatiska städer.
- Det räcker med att en väldigt väldigt liten andel av den totala marknaden faktiskt köper den. Säljer de ”bara” 1000 st så är det en omsättning på 100 Mkr. Och då borde de gå med vinst med råge utan att veta marginalerna. De behöver få en vinst på 10 Mkr för ett p/e på 10, så det är väl knappast nån omöjlighet…
- Ledning o styrelse verkar kompetenta och nöjer sig säkert inte med annat än framgång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback