Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Sluta gör bort dig nu!!!

Vi förstår att du just fått gå säk på väg 2 genom bidrag och att du därför tror du kan något.

Och du tror att att räddningstjänsten inte hade nämnda utbildning???!!!

Håll dig hemma hos mamma. Du är satsen hon borde svalt.

Varför går du till personangrepp?
Är det inte bättre att du försöker beskriva var jag har fel?
Du kommer bara med massa nonsens och påhopp.

Nej, jag hävdar att ingen av brandmännen har gått denna utbildning.
Då hade man inte agerat på detta sätt.
Citera
2016-04-29, 18:25
Medlem
Bardotrutanetts avatar
Vad som helst, det kan bara inte vara förarens fel. Det är myndigheternas fel såklart. Alltid.
Senast redigerad av Bardotrutanett 2016-04-29 kl. 18:29. Anledning: vara
Citera
2016-04-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Antar att du är 19 år...

Maken till brist på verklighetsförankring har jag inte sett på länge. Idiot!!!

Hur fan tror du det går till på en olycksplats? Tror du verkligen brandmännen hinner diskutera hur din jävla släpkärra skall ställas upp när människor sitter fastklämd tillsammans med sina barn i totalkvaddade bilar?

RÄDDA LIV är prio 1, och då hinner/skall man inte ta en facklig diskussion om vad som ev kan hända!!!

Läs på trafiklagen din idiot och skaffa körkort innan du yttrar dig igen.

I trafiklagen läser du om att ansvaret alltid ligger på bilisterna att anpassa farten efter trafiksituationen och kunna stanna i tid.

Att du babblar om regler i situationer du aldrig varit i närheten av, där sekunder räddar liv, är så jävla beklämmande.

Gå hem å sparka på moppen!

Jag finner din retorik väldigt märklig. Vad har min ålder med detta att göra?
Brandmän arbetar metodiskt och jäktar inte. Man följer sina rutiner och här är rutinerna väldigt fel.
Det är inte som på film.

En liten fråga. Hur ska den påkörda brandmannen kunna rädda någon?
Det som händer är att man måste avdela resurser för att ta hand om den nya olyckan, vilket dränerar resurserna till den första olyckan.
Resultatet påverkar den första olyckan negativt.
Till följd av det hela är att OM lastbilen fattat eld så kanske föraren omkommit just för att man inte skyddat sig själv innan räddningsarbetet satt igång.
Vore det inte bättre att man tittar sig för innan man korsar vägen?
Vore det inte bättre att ställa ut skydd?
Är det bättre med döda brandmän?

Dina personangrepp lämnar jag därhän.
Citera
2016-04-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Blåa lampor syns väldigt bra, men som de är anpassade för utryckning är de starka och bländande så i mörker ser man ofta inget annat eftersom de lyser upp omgivningen väldigt dåligt, i synnerhet reflexvästar gör extremt lite nytta i ett bad av blåljus. Enligt körkortsboken är enda syftet med dessa att påkalla fri väg av fordon i rörelse.

Röda lampor är egentligen bäst, det påverkar inte mörkerseendet t ex, också varför detta är det naturliga valet för bakre belysning på fordon så man även i mörker ska kunna upptäcka faror vid vägen även om man har trafik framför sig. Varningsbloss i trafiken ska ha rött sken.

Gula lampor lär man sig enligt körkortsboken att innebär fara och ska användas vid arbete vid väg, det gula ljuset fungerar även bra för att lysa upp omgivningen, varför det ofta använts som gatubelysning i t ex tunnlar och tillåts för fordonsbelysning framåt.

Blått ljus är det som syns sämst. Varför påstår du att det syns bra?

Använda man ens varningsbloss vid denna olycka?
Citera
2016-04-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det fetade... Nej man ska inte kunna köra ihjäl sig för trafiken ska gå väldigt långsamt förbi en olycksplats, om den ens ska gå förbi.
Personen i bilen som körde ihjäl brandmannen körde i väldigt hög hastighet. Så hög så att när han kraschade så fick han skäras loss ur sin egen bil. IDIOTISK!

Vilken planet kommer du ifrån
Jag har aldrig sett varken brandmän eller polisen i dåliga varselkläder på en olycksplats!

Föraren i bilen som körde ihjäl brandmannen körde i en avstängd fil så han har passerat en stoppskylt som var uppsatt. Han kan heller inte ha missat att alla bilar krypkörde i filen bredvid honom. Varför fortsätter han då att blåsa på och försöker tränga sig fram mellan bilar?
Tittar man på bilderna så står ingen brandbil tvärs över någon väg vad jag kan se i alla fall.
Är vägen avstängd i en fil så kör man LUGNT och man kör inte i den fil som är stoppad!

I fullt dagsljus på en motorväg så nog fan ser man att brandbilar finns på platsen och då tar man det LUGNT om man inte är en total idiot!!!

Av någon anledning så missade personbilens förare att filen var avstängd.
En liten pyramid där det står "olycka" på är inte att jämföra med en avstängning. Vad betyder den skylten rent juridiskt? Inte ett skit.

Hade man haft en kärra med TMA så hade man sluppit skära loss personbilsföraren.

Använde polis o räddningstjänst verkligen varselväst klass III ?
Det är sällan man ser att ens hälften av personalen använder sig av detta.
Oavsett om föraren är en idiot eller inte så ska skydd användas. Då hade inte olyckan inträffat.
Citera
2016-04-29, 18:54
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Om det kommer en bil o kör in i sidan av ert TMA-fordon så har ni placerat fordonet fel.
Den ska stå med skyddet mot färdriktningen.

Tänk dig att de kört in i en brandbil istället för ert skydd. Tror du att det gått lika bra för föraren då?

Jag bläddrade i körkortsboken men hittade tyvärr inga regler mot att plötslig sjukdom skulle vara förbjudet.
Att man inte tänkt på det tidigare. Skriv in det i lagboken direkt att sjukdomar och fel på bilen förbjuds, så blir man av med de problemen.

Jag vågar påstå att du har fel när det gäller TMA. Skulle Trafikverket nyttja något så dyrt om det är helt onödigt?
Eftersom du citerar mig så är jag tvungen att svara dig.
Trots en korrekt placering så händer det att mindre begåvade människor missar "krockkudden" och drar bilens sida upp efter vårat fordon.
Det var precis vad som hände i Munkedal, en bil körde in i sidan på en brandbil. Bilen fick klippas upp.
Det står i körkortsboken att man inte får framföra ett fordon som har fel eller brister. Du får ej heller framföra ett fordon om du pga sjukdom inte kan framföra ditt fordon på ett säkert sätt.
Jag ber dig hålla dig till ämnet och inte försöka lära mig mitt jobb!
Skyddet mot färdriktningen? Jaha, ska det vara så!
Senast redigerad av Raggarspinn 2016-04-29 kl. 18:59.
Citera
2016-04-29, 19:04
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Av någon anledning så missade personbilens förare att filen var avstängd.
En liten pyramid där det står "olycka" på är inte att jämföra med en avstängning. Vad betyder den skylten rent juridiskt? Inte ett skit.

Hade man haft en kärra med TMA så hade man sluppit skära loss personbilsföraren.

Använde polis o räddningstjänst verkligen varselväst klass III ?
Det är sällan man ser att ens hälften av personalen använder sig av detta.
Oavsett om föraren är en idiot eller inte så ska skydd användas. Då hade inte olyckan inträffat.
Ditt inlägg är så förbannat idiotiskt så jag borde egentligen inte svara dig...
Ja av vilken anledning missar man att det har inträffat en olycka, att en fil är avstäng, att alla andra bilar krypkör i den öppna filen och man själv dånar på i hög hastighet i den stängda filen???

Skit du i juridiken och börja fundera på folks ansvar när det har inträffat en olycka! Räddningspersonal försöker kanske rädda liv men dom riskerar sina egna liv varenda dag för att det finns dårar som INTE kan sakta ner vid en olycksplats!!!

Det som borde införas är att man vid en olycka skickar ut en trafikpolis som mäter hastigheten på bilar som inte tar hänsyn till att det är en olycksplats utan står på som vanligt... och dom IDIOTERNA ska bli av med körkortet på plats!!!

TMA kärror finns inte tillgängliga överallt tillräckligt snabbt och inte ens dom hjälper för många har blivit krockade vid olycksplatser av IDIOTER som kör för fort.

Oavsett vad räddningspersonalen hade använt för skydd vid den här olyckan så hade dom aldrig kunnat skydda sig mot en person som är helt omdömeslös och gasar på som vanligt och som försöker tränga sig mellan en lastbil och en brandbil TROTS ATT DET ÄR EN OLYCKA!!!

Bärgare, brandbilspersonal, ambulanspersonal osv är livrädda varje dag för att folk inte kan sakta in vid olycksplatser. Flera har blivit ihjälkörda och/eller allvarligt skadade.
Hade du läst lite nyheter så hade du sett vad som pågår och hade du kört lite bil, vilket du tydligen inte gör, så hade du vetat vad som pågår.
Förstår du?

Skrivet av en person med närmare 200.000 mil bakom ratten och som har kört yrkesmässigt.
Är jävligt glad att jag inte kör i yrket längre med den utvecklingen som är nu.
Senast redigerad av Timeout 2016-04-29 kl. 19:07.
Citera
2016-04-29, 19:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Här har vi ett exempel på en riktig djungelmupp som lever i en fantasivärld. Det finns ytterst begränsade möjligheter att använda något annat än brandfordon när man inledningsvis spärrar av vid en trafikolycka. Kommunerna kommer för det första inte att betala ett öre mer för utökad utrustning vid trafikolycka och det kommer dröja betydligt längre tid innan räddningsinsats kan inledas om man ska invänta TMA-fordon eller släp. Detta med resultatet att ännu fler trafikolycksoffer dör. Ansvaret för den här olyckan ligger helt och hållet på föraren i personbilen som körde vårdslöst. Det finns ingenting som ursäktar detta beteende.
Du har helt rätt!
Idioter i trafiken kan vi aldrig skydda oss mot. Ser man inte i dagsljus och fri sikt avspärrningar, brandbilar osv vid en olycksplats har man fan inte på vägen bakom en ratt att göra. Åk buss!!!

Mannen som körde var nykter och en förundersökning gällande grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död har inletts.

När nu dödsolyckan ska utredas så riskerar utredninspersonalen livet med
"Trafikpolisen kommer att göra en platsundersökning tillsammans med Trafikverket, för att eventuellt hitta en förklaring och därmed också kunna undvika liknande olyckor i framtiden.
– Ett problem med att göra platsundersökningar på 110-vägar är att det skulle behöva stängas av för trafik, då det är stor risk att befinna sig i den miljön. Vi får se hur man gör här, säger Thord Persson. Men helt klart kommer olycksplatsen att undersökas."
http://bohuslaningen.se/nyheter/munk...om-dodsolyckan

Edit: Dessutom är E6 norr om Uddevalla välkänd när det gäller höga hastigheter och det är i minst 90% av fallen norrmän som kör som dårar.
I Norge har dom mycket tuffare regler vid fortkörning så dom släpper loss när dom kommer över Svinesundsbron och står på som dårar. Dom verkar tro att dom är på autobahn med fri fart.
Senast redigerad av Timeout 2016-04-29 kl. 19:41.
Citera
2016-04-29, 21:30
Medlem
cacas avatar
Räddningstjänsten kommer tydligen efter detta att ha som rutin att stänga av vägen helt efter att det hänt en olycka.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22719243.ab

Jag tycker att det är ett riktigt beslut, klarar folk inte av att sänka farten förbi en olycksplats så ska de heller inte passera och ser man till deras arbetsmiljö så varför ska de chansa? För att nån jävla fåne har bråttom till egentligen inget viktigt? Nej blir för gemene man att stå i kö och vänta snällt tills vägen öppnas igen, tack för det alla ni som tufft och häftigt gasat förbi olycksplatser! Tack!
Citera
2016-04-29, 21:48
Medlem
ganglere2s avatar
Har det framkommit vem föraren var? Idiot oavsett. Har dock mina aningar.
Citera
2016-04-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Här har vi ett exempel på en riktig djungelmupp som lever i en fantasivärld. Det finns ytterst begränsade möjligheter att använda något annat än brandfordon när man inledningsvis spärrar av vid en trafikolycka. Kommunerna kommer för det första inte att betala ett öre mer för utökad utrustning vid trafikolycka och det kommer dröja betydligt längre tid innan räddningsinsats kan inledas om man ska invänta TMA-fordon eller släp. Detta med resultatet att ännu fler trafikolycksoffer dör. Ansvaret för den här olyckan ligger helt och hållet på föraren i personbilen som körde vårdslöst. Det finns ingenting som ursäktar detta beteende.

Nej, faktiskt så lever jag inte i en fantasivärld.

Nu antar du en massa att kommunerna vägrar betala för TMA till räddningstjänsten. Vad baserar du detta på?
Man tar med sig en extra bil ut idag för att använda som tung buffert. Varför inte bara haka på en kärra med TMA på denna bil?

Om föraren i denna olycka körde vårdslöst eller inte är det ingen här som kan uttala sig om.
Det är bara en massa tyckande.
Citera
2016-04-29, 22:13
Medlem
Raggarspinns avatar
Lägg av nu. Ett TMA-skydd eller Truck Mounted Attenuator skyddar bara om föraren kör in i själva skyddet. Det hindrar inte förare från att köra för fort, krocka med andra fordon eller köra över människor eller för den delen köra in i vajerräcke. Du verkar ha en övertro på att TMA löser alla problem. Felet som räddningstjänsten gjorde var att låta ett körfält vara öppet. På så vis kunde bilen komma förbi avstängningen och köra på och döda en brandman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in