Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-29, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Ett TMA-skydd kostar givetvis pengar. Kommunalskatten behöver inte höjas utan omfördelas. Men vad skulle en bil med TMA-skydd hjälpa i detta fall? Bilföraren har trängt sig fram i hög fart, kört om i höger körfält och krockat en brandbil, en personbil och kört ihjäl en brandman. Brandbilen stod uppställd i höger körfält. Brandbilen är inte påkörd bakifrån utan på sidan där brandmannen stod. Kan det vara så att lastbilen stannade för att brandmannen precis stigit ur sin brandbil?

Med trängt menar du att personen har kört i sin fil och inte uppmärksammat att vänster körfält är helt igenkorkat?
Att man åker i "hög fart" på en motorväg är ganska vanligt, då det är 110 km/h som bashastighet.
Dessutom är det inte känt vilken hastighet personen höll utan "någon" har hävdat att det var hög fart. Var det för hög fart eller laglig hastighet?

Att brandbilen är påkörd på sidan är kanske för att personen såg att det stod ett stillastående fordon i sitt körfält alldeles för sent och denna har försökt väja.
Man har alltså inte varnat tydligt nog.

TMA-skydd går att ställa ut så att alla tvingas in i en chican. På så vis får man ner hastigheten och de syns bra mycket bättre än en brandbil/polisbil/liten olycksskylt.
Man har även förvarning innan själva olycksplatsen.

Så länge räddningstjänsten inte följer Trafikverkets krav på hur man ska arbeta på väg så kommer det dö brandmän.
Man får hoppas de har många i reserv.
Citera
2016-04-29, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Mongon finns det alltid i trafiken. Läskigt att det känns mer säkert att vandra på aktiva tågspår än att arbeta vid en avspärrad vägfil.

Att man ställer ut en liten skylt där det står "olycka" på är inte att spärra av en väg på korrekt sätt.
När väl olycksfordonet kommer fram till det i folkmun kallat brandbil så är det försent.
Det är väldigt oansvarigt att ställa ut en stenhård brandbil som buffert.
Visst, brandmännen kanske klarar sig (vilket de inte gjorde i detta fallet) men personen som kör in i brandbilen, dör ju.
Ska man bli bestraffad med döden för att man gör ett misstag?

Sedan kan man tycka att det är konstigt att brandmännen springer runt deras stoppkloss så att de kan bli påkörda.
Varför har man inte någon som håller koll och kan varna andra?

Varför använder man inte TMA-skydd?
Finns släpkärror att hänga på och man kan även montera dem på deras fordon. Det finns även externa bilar som går att hyra in.
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2016-04-29, 08:44
Medlem
Diskussioner om trafiksäkerhet är förvisso viktiga och intressanta, men hör inte hemma i denna tråd.

Här skriver vi om den aktuella olyckan.

/Moderator
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2016-04-30 kl. 12:48.
2016-04-29, 08:53
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Med trängt menar du att personen har kört i sin fil och inte uppmärksammat att vänster körfält är helt igenkorkat?
Att man åker i "hög fart" på en motorväg är ganska vanligt, då det är 110 km/h som bashastighet.
Dessutom är det inte känt vilken hastighet personen höll utan "någon" har hävdat att det var hög fart. Var det för hög fart eller laglig hastighet?

Att brandbilen är påkörd på sidan är kanske för att personen såg att det stod ett stillastående fordon i sitt körfält alldeles för sent och denna har försökt väja.
Man har alltså inte varnat tydligt nog.

TMA-skydd går att ställa ut så att alla tvingas in i en chican. På så vis får man ner hastigheten och de syns bra mycket bättre än en brandbil/polisbil/liten olycksskylt.
Man har även förvarning innan själva olycksplatsen.

Så länge räddningstjänsten inte följer Trafikverkets krav på hur man ska arbeta på väg så kommer det dö brandmän.
Man får hoppas de har många i reserv.
Jag vill nog säga av egen erfarenhet att TMA-skydd inte hjälper om det kommer en bil i hög hastighet. Som jag har skrivit tidigare så har vi TMA-skydd på vissa av våra fordon men dessa används vid vägarbeten och olyckor på beställning av svevia. Det händer allt som oftast att fordon inte ser oss utan kör in i våra fordon, både i sidan och in i skyddet eller det värsta, kör ihjäl en vägarbetare.
Flera poliser har möjlighet att påvisa uppmärksamhet, få ned hastigheten och som sista åtgärd varna de som jobbar med räddningen om det ändå kommer en påtänd, full eller på annat sätt olämplig förare.

Hur fort bilen körde vet jag inte men helt klart fortare än vad föraren klarade av. Han har förövrigt uttalat att bilen inte gick att bromsa. Med andra ord har han uppmärksammat att det är ett hinder på vägen men skyller på bilen.
"– Då kommer det en bil i hög hastighet och kör mellan lastbilen som har stannat och räddningstjänstens fordon. Hur brett det var mellan dem vet jag inte, men där befinner sig en räddningstjänstarbetare som blir påkörd, säger Patrik Ahlbom vid polisens ledningscentral i region Väst.
- See more at: http://m.bohuslaningen.se/nyheter/mu....e8ZJwlCv.dpuf
– Plötsligt kommer en bil i rasande fart, som jag uppfattade det, säger han till GP.
Han ser också att en av bilarna längre fram blir skrapad av fordonet som kom farande.
– "Vad gör han?", hann jag tänka. "Varför kör han förbi?", berättar vittnet vidare.
- See more at: http://m.bohuslaningen.se/nyheter/mu....TLJ594xT.dpuf
Senast redigerad av Raggarspinn 2016-04-29 kl. 09:10.
Citera
2016-04-29, 09:03
Medlem
Den Här Aktuella ihjälkörningen "tilläts att hända" - pga att så pyttelitet lärts av tidigare, likn. smällar! Detta är landet absurdistan - därför var brandförmannens liv mkt lite värt. Sörjer o spånar gör man så gärna efterpå - när allt redan är försent.
Citat:
Att man ställer ut en liten skylt där det står "olycka" på är inte att spärra av en väg på korrekt sätt.
När väl olycksfordonet kommer fram till det i folkmun kallat brandbil så är det försent.
Visst, brandmännen kanske klarar sig (vilket de inte gjorde i detta fallet) men personen som kör in i brandbilen, dör ju.

Sedan kan man tycka att det är konstigt att brandmännen springer runt deras stoppkloss så att de kan bli påkörda.

Finns släpkärror att hänga på och man kan även montera dem på deras fordon. Det finns även externa bilar som går att hyra in.
Citera
2016-04-29, 09:25
Medlem
Raggarspinns avatar
Har det framkommit vilken nationalitet den påkörande bilen hade?
Omkörning till höger eller till och med på vägren är normalt i vårat grannland.
Om vänster körfält står still eller rör sig långsamt så bör man tänka att det är något som har hänt, inte blåsa förbi i hög hastighet. Hade inte räddningstjänsten varit där så hade den äldre mannen kanske kört ihjäl någon annan eller krockat med lastbilen som låg dubbelvikt på vägen.
Hur ska de som stänger vägen skyddas? Man kan inte skydda sig mot mänsklig dumhet!

Mitt uttalande om att föraren sagt att fordonet inte gick att bromsa är inte officiellt. Fortsatt teknisk undersökning och förhör kommer kanske att ge ett svar.
Senast redigerad av Raggarspinn 2016-04-29 kl. 09:30.
Citera
2016-04-29, 09:39
Medlem
Tekniskt fel på den påkörande bilen (volvon)? Morsning - oftast slutar polusens FU om misstänkt vållande i snömos. Dvs viktiga aspekter/detaljer undersöks/utreds aldrig.
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Har det framkommit vilken nationalitet den påkörande bilen hade?
Omkörning till höger eller till och med på vägren är normalt i vårat grannland.
Om vänster körfält står still eller rör sig långsamt så bör man tänka att det är något som har hänt, inte blåsa förbi i hög hastighet. Hade inte räddningstjänsten varit där så hade den äldre mannen kanske kört ihjäl någon annan eller krockat med lastbilen som låg dubbelvikt på vägen.
Hur ska de som stänger vägen skyddas? Man kan inte skydda sig mot mänsklig dumhet!

Mitt uttalande om att föraren sagt att fordonet inte gick att bromsa är inte officiellt. Fortsatt teknisk undersökning och förhör kommer kanske att ge ett svar.
Citera
2016-04-29, 13:45
Medlem
Citat:

För varje meter du inte bromsar när en brandbil blockar vägen begår du ett misstag. Vi pratar inte ett misstag, vi pratar hundratals misstag.

Var fan hade föraren ögonen någonstans?
Citera
2016-04-29, 16:19
Medlem
Timeouts avatar
Föraren i den här bilen som orsakade dödsolyckan blåste på i hög fart i en avstängd fil, förbi bilar som kröp fram i den filen som var öppen. Han körde så fort så när han själv krockade så fick dom skära loss honom ur hans bil och det bevisar ju att han körde väldigt fort.
Frågan är... Varför i helvete hade han så bråttom och körde i en avstängd fil i den hastigheten och varför såg han inte räddningsfordonen som stod på platsen??? Han var ju inte full heller?
Någon lämnade uppgift om att han påstod att hans bromsar inte fungerade men det tror jag är bullshit för man kan få ner farten genom att motorbromsa och växla ner och sista alternativet är att köra ut på åkern bredvid hellre än att köra ihjäl någon.
Man brakar väl för helvete inte in bland lastbilar och brandbilar i den hastigheten

Ögonvittne berättar: "Jag såg brandmannen bli påkörd"
– De hade satt ut en stoppskylt och varnade för olycka, och framför mig stod en rad bilar. Jag såg de arbeta där framme, när en bil plötsligt kommer i en rasande fart, som jag uppfattade det, säger bilföraren.

Han berättar hur en av bilarna framför blev skrapad av fordonet som kom åkande:

– "Vad gör han?", hann jag tänka. "Varför kör han förbi?".

Sekunden senare ser han hur bilen kör på brandmannen.

– Jag har svårt att släppa den synen, säger vittnet.

I Bohusläningen skriver dom mer.

Föraren, som körde på brandmannen, klämdes fast i sin bil vid olyckan och fick skäras loss av räddningsmanskapet. Han är född 1946 och har förhörts av polisen, både på olycksplatsen och senare. Polisen räknar med att behöva förhöra honom ytterligare. Han har alkoholtestats och var nykter vid olyckstillfället.
http://bohuslaningen.se/nyheter/munk...hann-jag-tanka
Citera
2016-04-29, 16:46
Medlem
Kan ju tänkas vara sjukdom, plötsligt uppkommen sådan som ställt till det för föraren. Kärlkramp i hjärtat eller yrsel, man får väl höra tids nog.
Citera
2016-04-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
För varje meter du inte bromsar när en brandbil blockar vägen begår du ett misstag. Vi pratar inte ett misstag, vi pratar hundratals misstag.

Var fan hade föraren ögonen någonstans?

Man vet inte vad som hände. Bromsarna kanske inte fungerade, föraren drabbades kanske av sjukdom. Utredningen får visa vad som gått snett på just den biten.

En viktig bit är att man ska se hindret. En brandbil tvärs över vägen kan ibland vara svår att se med all annan trafik.

Oavsett vilket så är det en väldigt dum placering av en brandbil. Det är inte meningen att man ska kunna köra ihjäl sig mot hindren.

Brandmän och poliser är ofta dåliga på att använda korrekta varselkläder.
Hur var det på just denna olycksplats?
Citera
2016-04-29, 18:19
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Man vet inte vad som hände. Bromsarna kanske inte fungerade, föraren drabbades kanske av sjukdom. Utredningen får visa vad som gått snett på just den biten.

En viktig bit är att man ska se hindret. En brandbil tvärs över vägen kan ibland vara svår att se med all annan trafik.

Oavsett vilket så är det en väldigt dum placering av en brandbil. Det är inte meningen att man ska kunna köra ihjäl sig mot hindren.

Brandmän och poliser är ofta dåliga på att använda korrekta varselkläder.
Hur var det på just denna olycksplats?
Det fetade... Nej man ska inte kunna köra ihjäl sig för trafiken ska gå väldigt långsamt förbi en olycksplats, om den ens ska gå förbi.
Personen i bilen som körde ihjäl brandmannen körde i väldigt hög hastighet. Så hög så att när han kraschade så fick han skäras loss ur sin egen bil. IDIOTISK!

Vilken planet kommer du ifrån
Jag har aldrig sett varken brandmän eller polisen i dåliga varselkläder på en olycksplats!

Föraren i bilen som körde ihjäl brandmannen körde i en avstängd fil så han har passerat en stoppskylt som var uppsatt. Han kan heller inte ha missat att alla bilar krypkörde i filen bredvid honom. Varför fortsätter han då att blåsa på och försöker tränga sig fram mellan bilar?
Tittar man på bilderna så står ingen brandbil tvärs över någon väg vad jag kan se i alla fall.
Är vägen avstängd i en fil så kör man LUGNT och man kör inte i den fil som är stoppad!

I fullt dagsljus på en motorväg så nog fan ser man att brandbilar finns på platsen och då tar man det LUGNT om man inte är en total idiot!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in