Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-26, 17:57
  #1
Medlem
KungKebabs avatar
Här om dagen så tittade jag på dokumentären "Hat och försoning" som handlar om branden på Hisingen 1998. I filmen blev bland annat de som anordnade festen intervjuade. En av de hette Nebil, och enligt honom så var det efter branden som fler och fler ungdomar i förorterna började bli kriminella, röka på, skita i skolan osv. Jag tycker det han säger verkar ganska trovärdigt. 63 ungdomar dog, och lämnade efter sig vänner, familj osv. Just förorterna så har folk mycket kontakter så dessa 63 måste haft mycket vänner som började skita i sina handlingar. Efter branden så trappades våldet upp i GBG, det började "på riktigt" då skjutningen vid Näsets badplats skedde år 2001. Nebil menade helt enkelt på att branden förstörde en hel generation.

Vad tror ni? Är det branden som ligger bakom våldet och kriminaliteten i Göteborg? Låt diskussionen börja!
Citera
2016-04-26, 18:04
  #2
Avstängd
Vostalikass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungKebab
Här om dagen så tittade jag på dokumentären "Hat och försoning" som handlar om branden på Hisingen 1998. I filmen blev bland annat de som anordnade festen intervjuade. En av de hette Nebil, och enligt honom så var det efter branden som fler och fler ungdomar i förorterna började bli kriminella, röka på, skita i skolan osv. Jag tycker det han säger verkar ganska trovärdigt. 63 ungdomar dog, och lämnade efter sig vänner, familj osv. Just förorterna så har folk mycket kontakter så dessa 63 måste haft mycket vänner som började skita i sina handlingar. Efter branden så trappades våldet upp i GBG, det började "på riktigt" då skjutningen vid Näsets badplats skedde år 2001. Nebil menade helt enkelt på att branden förstörde en hel generation.

Vad tror ni? Är det branden som ligger bakom våldet och kriminaliteten i Göteborg? Låt diskussionen börja!
Länk till dokumentären?
Citera
2016-04-26, 18:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vostalikas
Länk till dokumentären?

https://www.youtube.com/watch?v=N_-sCEtBUwI
Citera
2016-04-26, 18:23
  #4
Avstängd
Vostalikass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
https://www.youtube.com/watch?v=N_-sCEtBUwI
Mycket mannen,bror...han skyller sin krinalitet på brande, orka inte med skitsnacket längre..stängde av nu han erkände alla vid skottlossning badplats
Citera
2016-04-26, 18:39
  #5
Medlem
Göteborg har historiskt sett sedan över ett halvsekel haft en ganska omfattande kriminalitet. Det var inget som uppstod -98.
Citera
2016-04-26, 18:59
  #6
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Trams. Ännu en mespropp som inte kunde ta tag i sig själv och vill nu skylla från sig när livet inte blev som han tänkte. 'WT-filosofin' som min arbetskollega hade sagt.
Citera
2016-04-26, 19:19
  #7
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-Skin-Mask
Trams. Ännu en mespropp som inte kunde ta tag i sig själv och vill nu skylla från sig när livet inte blev som han tänkte. 'WT-filosofin' som min arbetskollega hade sagt.
Agree. Så sant. Skyller på en händelse. Själv blir jag bättre och starkare av negativt jobbiga händelser. Jag blir inte kriminell. Men visst stämmer det till viss del det som han säger i dokumentären men det gäller ju främst folk som ändå skulle misslyckas kanske och har en trasig bakgrund där de kanske flytt från krig eller har mindre rika föräldrar osv
Citera
2016-04-26, 19:42
  #8
Medlem
KungKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vostalikas
Mycket mannen,bror...han skyller sin krinalitet på brande, orka inte med skitsnacket längre..stängde av nu han erkände alla vid skottlossning badplats

Håller med störtlöjligt att prata så när man är 30 bast och farsa dessutom. Men han (Nebil) verkade inte vara kriminell innan, utan hans första dom kom efter att han blivit placerad på ett hem med kriminella när han var 16 år.
Citera
2016-08-19, 02:55
  #9
Medlem
Tyvärr är det den betongkulturen som frodas, offerkofta i stora mått som dessa äckel drar på sig. Tycker synd om sig och skyller på annat än att påverka sin situation och livet i positiv riktning. Indolens och odriftigt skitbeteende får frodas fritt. Sen är det bror hit och lejon dit, patetiskt slaskfolk.
Citera
2016-10-04, 16:14
  #10
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungKebab
Håller med störtlöjligt att prata så när man är 30 bast och farsa dessutom. Men han (Nebil) verkade inte vara kriminell innan, utan hans första dom kom efter att han blivit placerad på ett hem med kriminella när han var 16 år.

Visst, men man kan ju även vara kriminell även om man inte har blivit dömd för något.
Citera
2017-05-12, 18:43
  #11
Medlem
Har själv sätt den dokumentären och jag tror på det att en hel generation av ungdomar hamna i fel kretsar efter den händelsen, de flesta behövde stöd på något sätt genom att tillhöra ''en större grupp'' och känna någon slags gemenskap på det sättet tror ja även att Nebil blev påverkad av de kriminella kretsarna då man ser i intervjun när han är 15 bast att han verkar ganska självsäker men ändå senare lyckats förändras.
Citera
2017-05-12, 19:12
  #12
Medlem
0.999...s avatar
Har hört socionomer lägga fram samma påstående vilket självklart inte har någon som helst substans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback