Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-26, 14:12
  #1
Medlem
Hej, funderar lite på hur det skulle gå om man byter ut vanligt socker mot rent glukospulver för bakning. Jag är fullt medveten om att det går ganska bra att bara byta ut sockret direkt för glukos, de enda problem jag ser är att glukos bara är ~3/4 så sött, absorberar lite mer vätska och det påverkar blodsockret betydligt kraftigare än 50/50 glukos/fruktos..

Det jag tänkte mig var att man kunde blanda ihop glukospulvret med lite sötningsmedel, samt slänga i lite gelbildande kostfiber för att minska blodsockerspikarna.

I bästa fall skulle detta resultera i att jag kan sitta och mumsa i mig bakverk under dagarna utan att behöva oroa mig allt för mycket om fettlever och åderförkalning, samt slippa åka blodsockerbergochdalbana..

Så.. Hur mycket sötningsmedel och kostfiber tror ni man skulle behöva för att få en bra blandning- även vilka sötningsmedel och fibertillskott skulle ni rekommendera? Kan inte mycket om varken sötningsmedel eller kostfiber, så hjälp uppskattas.

Har du prövat något liknande? samt hur gick det?
Citera
2016-04-26, 15:32
  #2
Avstängd
Slackoffs avatar
Vanligt socker har en massa andra lämpliga egenskaper förutom att det är sött när det kommer till livsmedelsproduktion.
Förmodligen tål inte glukos värme lika bra?
Citera
2016-04-26, 16:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Vanligt socker har en massa andra lämpliga egenskaper förutom att det är sött när det kommer till livsmedelsproduktion.
Förmodligen tål inte glukos värme lika bra?

Det är möjligt, men fruktos är- i min vetskap, väldigt olämpligt(i stora mängder).

Det stämmer att glukos inte tål värme lika bra men som jag förstått det är det bara ett problem när det är direkt exponerat till värmen, typ sockerlagret på crème brûlée men att bakverk med glukos i sjävla blandningen klarar sig utan problem, typ sockerkaka. Då är det ju bara att använda vanligt socker när det behövs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback