Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-26, 10:09
  #1
Medlem
Crabalockers avatar
Vi tänkte åka till Skiathos i juli och då kanske hyra en cyklar eller moped och åka runt på ön lite.

Vi har vart där för två år sen men då latade vi oss bara och höll oss mest till stranden Megali Amos och Skiathos stad.

En dag var vi till Koukounaries. Det var den enda utflykten vi gjorde.

Ön är ju inte så stor så en moped- eller cykeltur omkring på ön kanske vore nåt.

Vi är vana cyklister så nån rist för skavsår i baken är nog ingen risk.

Är det nån som har några tips om sevärdheter / andra badstränder / eller nåt annat man måste se så vore det tacksamt med tips.

Tack på förhand.
Citera
2016-04-26, 18:39
  #2
Avstängd
fettoswes avatar
Tar inte så långt tid att åka igenom alla vägarna.
Men åk upp i bergen underbar utsikt!
Hyr en moped om du inte vill svettas ihjäl på vägen upp. Bil är överflödigt enligt mig själv då ön är på tok för liten.

Finns ett kloster där som är värt ett besök. Finns ett litet museum som kostar några få euro att gå in i. Det var som den första grekiska flaggan gjordes bland annat.

Finns ett antal bra och lite mer privata stränder på norra sidan av ön där man slipper trängas med så mycket folk Kommer ej ihåg vad den heter men vi var vid en som var en lite mer stenig strand. Fanns en liten taverna där som sålde mackor och dryck. Tror inte det var men än högst 10 st andra turister.

Bästa sättet är att bara köra runt och leta. Man hinner med flera stränder på samma dag i princip alla är skyltade

Finns en gammal "borg/ruin" också som heter Kastro. Den är väl värd ett besök också men rekommenderar ej att gå ut på den om det är för varmt ute. Gjorde misstaget bestiga stället när det var nästan 40c ute. Det gör jag inget om som tur var så fanns det en kiosk där man kunde sitta och svalka sig en stund efteråt. Vägen dit är också ganska läskig rekommenderar en fyrhjuling. Skulle säga att det ej går med moped utan endast med fyrhjuling och jeep. Man kan även få möte och det är ett stup rakt ner i havet
Citera
2016-04-27, 07:09
  #3
Medlem
Crabalockers avatar
Tack så jättemycket för de tipsen. De ska jag ta till mig.

Skriv gärna fler tips ön ni som har de erfarenheterna.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2714036

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback