Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-26, 12:26
  #13
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
New York Citys slumkvarter idag är främst baserade i Bronx. En stadsdel strax norr om Harlem som är strax norr om Manhattan.


NYC i sig är en ganska trygg stad måste jag erkänna. Jag besökte aldrig Bronx när jag var där då turistguider varnade om att besöka just den stadsdelen. När jag slog på TV:n på hotellet sen sent på kvällen för att se lokala nyheterna var det någon som blev ihjälskjuten i någon av dessa stadsdelar. Älskar hur jänkarna visade gärningsmännen på bild fast de var kolsvarta negrer.


Jag kan inte svara heller på om Rosengård är farligare än Brooklyn. Det går liksom inte att jämföra. Brooklyn bara i sig är en stor stad med 2 miljoner invånare något.

Kan ju inte direkt säga att du missat något. Vad ska man där och göra egentligen?
Alla attraktioner finns typ på Manhattan, Brooklyn eller Queens (som, trots att det är den mest etniskt varierande delen av New York, är en av de tryggaste delarna), Bronx kan man bara glömma med gott samvete

Men ja, det du säger stämmer.
Sen finns det problemområden i Brooklyn också men det gör det på Manhattan också. Hade inte velat gå runt bland Housing Project-områdena långst upp i norra Harlem t ex

https://www.google.com/maps/d/u/0/vi...I.keyfgC61UBvU

Där har du en karta över Brooklyns farliga områden.
De riktigt farliga är egentligen bara de lila. Inte så farligt, som du ser.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2016-04-26 kl. 12:35.
Citera
2016-04-26, 12:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kan ju inte direkt säga att du missat något. Vad ska man där och göra egentligen?
Alla attraktioner finns typ på Manhattan, Brooklyn eller Queens (som, trots att det är den mest etniskt varierande delen av New York, är en av de tryggaste delarna), Bronx kan man bara glömma med gott samvete

Men ja, det du säger stämmer.
Sen finns det problemområden i Brooklyn också men det gör det på Manhattan också. Hade inte velat gå runt bland Housing Project-områdena långst upp i norra Harlem t ex

https://www.google.com/maps/d/u/0/vi...I.keyfgC61UBvU

Där har du en karta över Brooklyns farliga områden.
De riktigt farliga är egentligen bara de lila. Inte så farligt, som du ser.

Jag besökte Harlem en sväng bara för att se hur det såg ut. Du vet 90-talets farligaste ghetto i USA. Fanns inget och göra där heller bara bostadsområden dock fick man en ganska otrolig fräck syn om man blickade söderut. (Man såg Manhattans skyskrapor i bakgrunden).


Lite trist dock med Bronx. En stadsdel döpt efter en svensk "Jonas Broncks" som satte fot där på 1600-talet. Lite typisk att det blev ett ghetto.


Tänk att hela Manhattan bara på 70-talet t. ex kryllade av "No Go" zoner områden. Svårt att tro såhär idag om man varit där sedan 2000-talet men ja. Ska kika på kartan! Fan Brooklyn är löjligt stort ändå!
Citera
2016-04-27, 23:59
  #15
Medlem
cmbws avatar
Testa Seved annars vet ja.
Citera
2016-04-28, 00:02
  #16
Medlem
farfars avatar
Jag har varit rejält obekväm i Red Hook, Brooklyn. Varken Rosengård eller Seved har känts i närheten så obehagligt, den starkaste känslan där är avsmak och förakt.

Iofs länge sedan men ...

In 1990 Life magazine named Red Hook as one of the "worst" neighborhoods in the United States and as "the crack capital of America.
__________________
Senast redigerad av farfar 2016-04-28 kl. 00:05.
Citera
2016-05-10, 22:44
  #17
Medlem
Jag bodde där i ca åtta månader, ca 50m från polishuset ska tilläggas, trots det dealades och röktes det som om poliser inte finns öht.
Sen va det ca 3 höga smällar varje vecka som inte alls lät som fyrverkerier och en natt låg jag vaken och såg tom när en explosion lyste upp hela lägenheten och skallrade rutorna så jag reste mig upp för att se hur polisen reagerar, det va bäckmörkt i huset och inte en bil körde ut, vardagshändelse det med antar jag.
Har gått och cyklar runt alla tider på dygnet p.g.a tjackrace, blattekidsen och vuxna som också är ute konstant(?) gör inget alls trots att jag bara är strax över 1.70 och smal, kanske är min yxmördarblick som räddar mig dock.

I Brooklyn har du ju flera väldigt våldsbenägna gäng, crackheads, luffare, och massa annat skit som skulle skada dig bara för att ha kul så nej, Brooklyn är inte farligare än Rosengård.
Citera
2016-05-10, 22:48
  #18
Medlem
Brooklyn har för fan 2-3 miljoner invånare och har välbärgade stadsdelar.
Du tänker på South Bronx (SB) som är NYC värsta område och ligger i Brooklyn.

Per capita är nog södra Rosengård värre än South Bronx. Men det går inte att jämföra då det är olika förutsättningar. USA skiter i SB med negrer och mestiser, Sverige pumpar in miljoner i södra Rosengård med muslimska araber och afrikaner.
Citera
2016-05-10, 23:11
  #19
Medlem
Om ett område är farligare än ett annat? Det finns inget kort svar på den frågan. Men en väldigt bra fråga man kan ställa sig är vem är området farligt för?

Det är uppenbart att no-go zonerna är farliga beroende på vem som beger sig in i området och varför.

Så när folk säger att det är inte farligt att vistas i området. Fråga då vem är du? Om någon säger att det är farligt att gå in i området. Vem är du?

Du kommer då märka att det är skillnad på vem man är.

Ofta är också tidpunkten på dygnet av betydelse och det finns fler faktorer som avgör farligheten.

Vi vet också att de som angriper är inte ständigt närvarande, det är sådant som kommer och går. Det är ofta ett fåtal personer, även om det rör sig om flera hundra personer i varje no-go zon som har kriminellt beteende så innebär det inte att alla skulle attackera just dig. Det måste finnas något som triggar igång attacken.

Vad?

Svårt få svar på och därför är det enklast att göra som nästan alla svenskar. Undvika området helt och hållet.
Citera
2016-05-11, 01:18
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Har ingen statistik men är ganska säker på att det sker mindre antal mord i New York än i Sverige. Brooklyn verkade vara en trevlig stadsdel. Schysst pizza hade de också.

http://www.grimaldis-pizza.com/home

Du har fel, det sker faktiskt ganska mycket mer mord i New York än i Sverige.
År Sverige New York
2014 87 333
2013 87 335
2012 68 419
2011 81 515


Källa Sverige: BRÅ
Källa New York: nyc.gov
Citera
2017-01-03, 08:31
  #21
Avstängd
Mohaves avatar
Rosengård är helt okej. En levande stadsdel i Malmö med ett centrum som är bättre än de flesta. Det är invandrarpräglat. Få "svennar" besöker det. Men många sköna arabbutiker. Jag rekommenderar ett besök där.

Även till Tensta (Stockholm) och till Biskopsgården (Göteborg).

https://www.youtube.com/watch?v=fiI1hBIAJXo
Citera
2017-01-03, 13:53
  #22
Medlem
Lasermopsens avatar
Min syster åker ofta till New York o har gått ensam i både Brooklyn och Harlem när det varit mörkt. Dock inte i The Bronx, det undvek hon. Men hon går inte ut ensam i Klippan där hon bor när det är mörkt...

En svensk tjej ska inte gå ensam i Rosengård, tror inte ens det behöver vara mörkt!
Citera
2017-01-03, 18:02
  #23
Medlem
kato85s avatar
Brooklyn är ju nice, många hipsters som bor där, Sveriges motsvarighet är väl Södermalm.
Rosengård är värre.

Dock så har du ju städer som Baltimore, Detroit, Flint etc. som nog ligger på samma nivå som Rosengård.
Citera
2017-01-03, 18:10
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Brooklyn är ju nice, många hipsters som bor där, Sveriges motsvarighet är väl Södermalm.
Rosengård är värre.

Dock så har du ju städer som Baltimore, Detroit, Flint etc. som nog ligger på samma nivå som Rosengård.

Bara Brooklyn i sig har fler invånare än vad Stockholm, Göteborg och Malmö har tillsammans. Så jämförelsen med Rosengård håller inte. Sen i Brooklyn finns det flera olika områden. Vissa bra och vissa dåliga.

Brownsville är ju inte direkt något som är i närheten av vad Södermalm är och bra mycket farliga än Rosengård eller någon stadsdel eller förort i Sverige för en vit människa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback