Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-05-02, 14:15
  #73
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Wikipedia har jag aldrig använt som en trovärdig källa eftersom allmogen a k a Kreti och Pleti har ju tillåtelse att gå in och förvanska precis vad som helst på den sajten.

Då får Du väl läsa en mer högtstående publikation.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle16095816.ab
Citera
2016-05-03, 17:55
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Alternativen dyrare? Hur menar du då? Det är ju bara att avskaffa skiten och skicka hela bunten till arbetsförmedlingen.
I stället för att vi röstar fram en statsminister kan vi lika gärna rösta fram en president. Det går bra i andra länder, så varför inte i Sverige? Samma kostnader för statsministern som för en president och vi sparar in mångmiljonbelopp på den ambulerande cirkusen som kallas för knuga, förlåt kungafamiljen.

Jag stödjer inte kungahuset. Jag vill att det ska avskaffas. Min poäng var bara att de ekonomiska argumenten som ibland för fram för ett avskaffande inte är särskilt övertygande.
Citera
2016-05-04, 14:58
  #75
Medlem
Fris avatar
Psykopatiska obildade livstidsarbetslösa politiker i Skåne vill använda våld för att stjäla andras pengar och betala bort dem som "dopgåva" till Silvias barnbarn (oklart om knugen var inblandad). De borde donera en hatisk rabiat islamistisk anonym taliban som fått permanent uppehållstillstånd i Sverige därför att han massmördat barn som terrorist i sitt hemland, enligt SÄPOs i tyg och hans garanti för hans medborgarskap här eftersom ingen kan utvisas som förtjänar dödsstraff för sina omänskliga brott. Vad har knugafaniljen mot att öppna sina hjärtan och bäbissovrum till anonuåyma islamister? Knugen missar ju aldrig ett tillfälle att hylla omvandlingen av Sverige till Saudiarabien där hans kompis har samma jpbb.
Citera
2016-05-04, 22:58
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Fan vad folk är dåligt insatta när det gäller kungahuset.
Om ni oroar er för att det kostar pengar så kan ni snegla lite på en annan post som 87% av Sveriges befolkning tycker är helt okej. Det rör sig om flera hundratals miljarder.

Det lilla kungahuset kostar är för tusan mindre än vad en vanlig kommun lägger på brevporto.

Varför skulle vi inte fira att vår Kung fyller 70 år? Självklart ska vi lägga en rejäl slant på det.

För övrigt så har vi förbundit oss att för evig tid betala apanage, som tack för att Sverige blev räddat från konkurs.
Dessutom så drar kungahuset in mer pengar än vad vi betalar i apanage.

Grattis kungen

Håller med dig om att kostnaderna för kungahuset är en spottstyver i sammanhanget. Min uppfattning är att kungahuset ändå bör avskaffas eftersom det är en gammal feodal institution som inte hör hemma i en modern demokrati. Räcker som argument för mig. För alla är det alltså inte så himla självklart positivt att vi ska fira kungens 70-årsdag.

Sen är det så att Sverige inte på ngt sätt är förpliktade att ha ett kungahus. Det finns inget som hindrar att riksdagen inför republik.
Citera
2016-05-05, 12:31
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marenostrum
Håller med dig om att kostnaderna för kungahuset är en spottstyver i sammanhanget. Min uppfattning är att kungahuset ändå bör avskaffas eftersom det är en gammal feodal institution som inte hör hemma i en modern demokrati. Räcker som argument för mig. För alla är det alltså inte så himla självklart positivt att vi ska fira kungens 70-årsdag.

Sen är det så att Sverige inte på ngt sätt är förpliktade att ha ett kungahus. Det finns inget som hindrar att riksdagen inför republik.

Våra ärade, republikanska partier varken vill eller vågar införa republik, då en mycket stark väljarmajoritet vill behålla monarkin.
Säg, är det inte ytterst demokratiskt att respektera folkviljan därvidlag?
Och om vi ändå ska ha monarki, så ska vi ha det med besked. Därför - helt riktigt att fira majestätets 70-årsdag med pukor och trumpeter.
__________________
Senast redigerad av menelik 2016-05-05 kl. 12:33.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback