Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-25, 17:41
  #1
Medlem
Densomvethanvetdets avatar
Till en början, hade jätte svårt med att formulera frågeställningen bra, så vill ni ändra så kör.
Har mens nu, och använder mig av hormonsppiller, prionelle.

Tog mitt sockerpiller i torsdags så har blödit en hel del, men nu börjar det avta tror jag.
Desstom vill jag sluta ha mens torsdag-torsdag, utan skulle vilja ha måndag- måndag.
Funkar det att börja ta hormonspiller igen mitt i sockerpillerna? Och är jag skyddad då?

Uppskattar verkligen svar!
Citera
2016-04-25, 18:02
  #2
Medlem
Densomvethanvetdets avatar
?? :/
Citera
2016-04-25, 18:04
  #3
Medlem
Här kan du få varierande svar som motsäger varandra. Jag hade vänt mig med denna fråga till den läkare som skrivit ut ditt recept.
Citera
2016-04-25, 18:12
  #4
Medlem
Densomvethanvetdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Här kan du få varierande svar som motsäger varandra. Jag hade vänt mig med denna fråga till den läkare som skrivit ut ditt recept.

Saken är ju den att jag inte har lust att ringa och fråga, gillar inte telefonsamtal.
Men läste lite nogrrannare på biförbackningen, och som jag fattade så tror jag det ska gå. Bara att hoppas, och hoppas på att jag är skyddad.
Citera
2016-04-25, 21:39
  #5
Medlem
Är inte mensuntervallerna individuell? Och hur mensenintervallerna påverkas av ppillerna är väl också individuellt.. Am I wrong?
Citera
2016-04-26, 04:29
  #6
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag tror du tänker fel. Pillren är ju designade för en menstruationscykel på 28 dagar, därför har du 21 hormonpiller och 7 sockerpiller. Om du använder pillren som du ska så går det alltså 21 dagar mellan mens. Det innebär.att du i maj kommer få mens på en onsdag, i juni på en tisdag och i juli på en måndag.

Eftersom startdagen hela tiden hoppar en dag bakåt så måste du i så fall laborera varje månad. Det går att använda pillren för att skjuta upp mensen någon dag (genom att äta hormonpillren någon dag längre) men att skippa dem fler dagar för att förlänga den hormonfria dagen kan däremot göra att du blir gravid om du har sex då mensen slutat.

Så jag rekommenderar dig att inte laborera. Dagarna kommer stt ändras ständigt ändå.
Citera
2016-04-27, 10:46
  #7
Medlem
Densomvethanvetdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag tror du tänker fel. Pillren är ju designade för en menstruationscykel på 28 dagar, därför har du 21 hormonpiller och 7 sockerpiller. Om du använder pillren som du ska så går det alltså 21 dagar mellan mens. Det innebär.att du i maj kommer få mens på en onsdag, i juni på en tisdag och i juli på en måndag.

Eftersom startdagen hela tiden hoppar en dag bakåt så måste du i så fall laborera varje månad. Det går att använda pillren för att skjuta upp mensen någon dag (genom att äta hormonpillren någon dag längre) men att skippa dem fler dagar för att förlänga den hormonfria dagen kan däremot göra att du blir gravid om du har sex då mensen slutat.

Så jag rekommenderar dig att inte laborera. Dagarna kommer stt ändras ständigt ändå.

Jag vet inte vad du är van vid för piller men min karta är följande
tors- fre- lör- sön - mån- tis- ons
tors- fre- lör- sön - mån- tis- ons
tors- fre- lör- sön - mån- tis- ons
tors- fre- lör- sön - mån- tis- ons (Sockerpiller)

Så min mens blir inte förändrad i dagar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback