Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-27, 22:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Har du tänkt på att sluta föda barn är samma sak som att man bara avskaffar en generation som blir att alla dör ut när de inte finns flera. Är målet då att förinta människan istället för att ha balans?
Ska vi har fullt med åldringar i slutet?
Förstår inte hur du resonerade riktigt för varken balans eller för bättre tider.
Själva graviditeten ersätts av en konstgjord process där spädbarnet när det är klart, inte har någon ägare från början, om du förstår vad jag menar. Det ska inte slutas produceras mänskor, bara det att mänskor ska överlåta typ havandeskapsprocessen(inte knullandet) till maskiner. Inget ägandeskap någonstans alltså, är vad jag menar. Alltså frivilligt och kollektivt avskaffa biologiska föräldrar.

Antalet nyföddingar som ska "födas" på jorden beslutas globalt och gemensamt, baserat på flera faktorer förstås, men främst hållbarhet, rättvisa, etc.

Gick det att förstå? Jag vill alltså inte utplåna mänskligheten.
__________________
Senast redigerad av funderande 2016-04-27 kl. 22:36. Anledning: tog bort en källa till missförstånd
Citera
2016-04-27, 22:36
  #14
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Själva graviditeten ersätts av en konstgjord process där spädbarnet när det är klart, inte har någon ägare från början, om du förstår vad jag menar. Det ska inte slutas produceras mänskor, bara det att mänskor ska överlåta typ havandeskapsprocessen(inte knullandet) och det automatiska ägandeskapet till maskiner. Alltså frivilligt avskaffa biologiska föräldrar.

Antalet nyföddingar som ska "födas" på jorden beslutas globalt och gemensamt, baserat på flera faktorer förstås, men främst hållbarhet, rättvisa, etc.

Gick det att förstå? Jag vill alltså inte utplåna mänskligheten.

Så vad är det du vill? Ha ett automatiserat samhälle som styrs av datorer? Vad är grejen med de hela?
Citera
2016-04-27, 22:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
J
I naturen dödas de för uppnå balans, Människor dödar inte för balans utan för olika moraliska varianter. Jag tror de är rätt värdelöst på ett sätt att världen är överbefolkad och tagit allt mark som finns och satt pengar som en gud som styr allt.
Vi argumenterar om handlandet var rätt och fel med domstolar och sånt.

Till vems bästa är detta så kallade rätt och fel?
Naturen säger väl rakt ut tydligt att de är bra med balans, att de behövs växtätare och rovdjur för kontrollera dem , och för kontrollera rovdjur om de blir för många så kommer sjukdomar.
Det fanns till och med ett djur anpassat för döda människor.

Som man kan se de så är människor som hindrar antalet människor att minska dem som då är onda för världen, de som får allt bli obalans. Personer man kallar goda kan i själva verket vara de onda.
Blir de inte så med synen på människan och jorden? Vem äger jorden egentligen vem ?

Vi lever på fel sätt för att må bra och för jorden, det bor för många på samma ställen och man har länder och massa skit. Det går därför inte anpassa sig till alla personers behov när man är så många, hade de varit indelat hade alla kunna hjälpa alla.
kultur skiljer sig inte endast land till land utan kan vara en by där alla är på ett sätt och en annan på annat sätt.

MVH T-doll

Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Så vad är det du vill? Ha ett automatiserat samhälle som styrs av datorer? Vad är grejen med de hela?
Nej, jag vill inte ha ett automatiserat samhälle som styrs av datorer. Du har missuppfattat mig.
Det var en reflektion på det du skrev. Alltså ett sätt att skapa en balans i antalet mänskor. Jag uppfattade det som att du ansåg att obalansen av antalet mänskor på jorden var ett skäl till bristen på förståelse, och i förlängningen förlåtelse, mellan mänskor.

Att aktivt döda mänskor istället för att efter gemensam överenskommelse skapa en säker och framtidsbehövlig, automatiserad process för tillse ett optimalt antal barn som varje år tillkommer och antal mänskor på jorden.

Förstår du närmare vad jag menar och hur det hänger ihop med ditt resonemang om "Som man kan se de så är människor som hindrar antalet människor att minska dem som då är onda för världen".
Istället för att mänskor genom lidande dör, ser man till att bara så många som behövs, "föds", på ett automatiserat(och kanske säkrare) sätt. Därmed slipper också barn tvingas till en eller två biologiska föräldrar, som inte nödvändigtvis är vad barnet behöver eller önskar.

( Dessutom, om det i långt fram i framtiden ska kunna ske några seriösa försök med att kolonisera andra planeter, behöver en sådan här process vara väl utvecklad fram tills dess. Absolut nödvändigt som jag ser det. Kan ge flera skäl för det, om så önskas.)
__________________
Senast redigerad av funderande 2016-04-27 kl. 22:56. Anledning: pyttelitet tillägg
Citera
2016-04-28, 00:59
  #16
Avstängd
WindomEarle31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Enligt min uppfattning har han helt fel. Detta p.g.a. att hur utvecklad personlighet vi har d.v.s. förmåga till empati, moral, intuition och kärlek beror på vilka förutsättningar vi föds med. Detta innebär att alla människor reagerar olika på samma situation d.v.s. vi tolkar alla verkligheten på olika sätt, så att gå i någon annans skor innebär per automatik inte att man skulle reagera på samma sätt som den andre. Däremot kanske man kan förstå varför den andre reagerade som han gjorde, vilket inte innebär att man förlåter.

Tänkte inte så långt, det var bra att du kom med den synvinkeln. Men man kanske inte får ta det så bokstavligt, när jag tänker efter.

Med vänliga hälsningar,
Windom 'Tänkte inte' Earle31
Citera
2016-04-28, 13:17
  #17
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Nej, jag vill inte ha ett automatiserat samhälle som styrs av datorer. Du har missuppfattat mig.
Det var en reflektion på det du skrev. Alltså ett sätt att skapa en balans i antalet mänskor. Jag uppfattade det som att du ansåg att obalansen av antalet mänskor på jorden var ett skäl till bristen på förståelse, och i förlängningen förlåtelse, mellan mänskor.

Att aktivt döda mänskor istället för att efter gemensam överenskommelse skapa en säker och framtidsbehövlig, automatiserad process för tillse ett optimalt antal barn som varje år tillkommer och antal mänskor på jorden.

Förstår du närmare vad jag menar och hur det hänger ihop med ditt resonemang om "Som man kan se de så är människor som hindrar antalet människor att minska dem som då är onda för världen".
Istället för att mänskor genom lidande dör, ser man till att bara så många som behövs, "föds", på ett automatiserat(och kanske säkrare) sätt. Därmed slipper också barn tvingas till en eller två biologiska föräldrar, som inte nödvändigtvis är vad barnet behöver eller önskar.

( Dessutom, om det i långt fram i framtiden ska kunna ske några seriösa försök med att kolonisera andra planeter, behöver en sådan här process vara väl utvecklad fram tills dess. Absolut nödvändigt som jag ser det. Kan ge flera skäl för det, om så önskas.)

Jaha. Nej alltså vad jag menar med obalans är betydligt mer än folkmängd.
Det finns en stege liksom som med psykiska behov människor har och första steget är överlevnad.
Och samhället tar inte hand om alla stegen.

Så hela utformningen är fel enligt mig om hur världen är för man ser bara lidande på ett sätt.
Just något som skapar kaos och kriminalitet är för man tror tydligen de räcker med mat och tak för göra människan nöjd.
Man behandlar inte ens husdjur på de sättet.
Citera
2016-04-28, 14:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jaha. Nej alltså vad jag menar med obalans är betydligt mer än folkmängd.
Det finns en stege liksom som med psykiska behov människor har och första steget är överlevnad.
Och samhället tar inte hand om alla stegen.

Så hela utformningen är fel enligt mig om hur världen är för man ser bara lidande på ett sätt.
Just något som skapar kaos och kriminalitet är för man tror tydligen de räcker med mat och tak för göra människan nöjd.
Man behandlar inte ens husdjur på de sättet.
Jag håller helt med dig. Det jag skrev apropå folkmängd kan mer ses som en reflektion och tankeexperiment.
Citera
2016-04-29, 12:56
  #19
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WindomEarle31
Läste ett citat med Alan Watts som löd så här på ett ungefär:

"Om vi kunde gå i varandras skor, så skulle alla våra synder vara förlåtna i ett ögonblick."



Med vänliga hälsningar,
Windom 'Inte bättre än någon annan' Earle31

Kanske var han pårökt när kan skrev det där? Som jag ser det så kan man ju mycket väl förstå varför någon gör något, slår, stjäl, mördar, är otrogen eller vad som helst, utan att man för den skull förlåter. Jag tycker att det är två helt olika saker. Det låter mer som någon sorts flum som liksom inte fungerar på vanliga människor, vi är ganska nöjda med att få vara arga på den som stal vår bil eller bajsade i vår trappuppgång.
Citera
2016-08-29, 14:59
  #20
Medlem
Amadingzs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=WUXodFgbDfQ Tycker den är intressant och relevant!
Citera
2016-08-29, 15:35
  #21
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Vem är ond, om man tänker ett steg längre? Är ondska hämd? Finns det oprovocerad ondska? Varför sätter vi etiketter på folk? Vad vinner man på det? Är inte det ignorans?

Eller ett steg till. Kanske ondska inte existerar, kanske allt negativt som tar plats
på jorden handlar om olika grader av sjukdom?

Är exempelvis en psykopat som vållar andra människor i grunden ond eller sjuk?

Jag vet i alla fall att det finns vetenskapliga grunder som talar för sjukdom
snarare än ondska. Hur jobbar man för övrigt mot något bättre med ett
såpass vagt begrepp som ondska till grund i en personlighet?

Är en handling som fristående fenomen ond då?

Alltså vart kommer man genom att göra den sortens filosofiska särskiljningar?

Citat:
"Om vi kunde gå i varandras skor, så skulle alla våra synder vara förlåtna i ett ögonblick."

Eller om man kunde genomleva en annan persons liv och bakgrund i ett knäpp med fingret
så skulle ingen vara verkligt hatad, visst.

Personligen så tror jag på återfödelse och i den meningen så har så gott som alla gjort allt.

Att göra fel är en del i poängen med att vara en människa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback