Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-25, 14:26
  #1
Medlem
Hej!
Ska om ett par månader åka på en Overlandresa som det kallas från Windhoek i Namibia till Kapstaden och kommer bland annat besöka nationalparker och Namib-öknen. Det jag undrar över är om jag behöver införskaffa mig en kompakt kamera/systemkamera för fotografering på resan. Har för nuvarande en väldigt bra kamera i min telefon (LG G4), som jag varit väldigt nöjd med på andra resor då jag filmat/tagit kort (makro) i t.ex alperna. Men det jag undrar är om det är värt att köpa en ny kamera: http://37938.shop.textalk.se/digital...n-coolpix-p610 eller om man ska satsa på endast en kikare istället och använda mobilkameran som primär kamera?

Tror att min telefon kommer kunna leverera bra kort då jag inte behöver zooma. Men på game-drives/safari kan det bli svårt att undvika. Detta är dock bara ett par dagar, så är tveksam om det är värt att köpa en sådan för att egentligen bara ha nytta av ett par dagar eller en resa? Kommer behöva sälja den då jag kommer hem nämligen, vet ej hur lätt det är att få iväg..!

Lite rörig fråga men hoppas någon kan komma med något bra råd! Tackar :)

/Erik
Citera
2016-04-25, 14:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kersch
Hej!
Ska om ett par månader åka på en Overlandresa som det kallas från Windhoek i Namibia till Kapstaden och kommer bland annat besöka nationalparker och Namib-öknen. Det jag undrar över är om jag behöver införskaffa mig en kompakt kamera/systemkamera för fotografering på resan. Har för nuvarande en väldigt bra kamera i min telefon (LG G4), som jag varit väldigt nöjd med på andra resor då jag filmat/tagit kort (makro) i t.ex alperna. Men det jag undrar är om det är värt att köpa en ny kamera: http://37938.shop.textalk.se/digital...n-coolpix-p610 eller om man ska satsa på endast en kikare istället och använda mobilkameran som primär kamera?

Tror att min telefon kommer kunna leverera bra kort då jag inte behöver zooma. Men på game-drives/safari kan det bli svårt att undvika. Detta är dock bara ett par dagar, så är tveksam om det är värt att köpa en sådan för att egentligen bara ha nytta av ett par dagar eller en resa? Kommer behöva sälja den då jag kommer hem nämligen, vet ej hur lätt det är att få iväg..!

Lite rörig fråga men hoppas någon kan komma med något bra råd! Tackar

/Erik

När jag var i kenya hade jag med mig en cannon eos 350D, ett 17-55 och ett 70-300 objektiv. Jag hade även med mig ett enfotsstativ samt ett litet bordsstativ.
Enfotsstativet hade jag för stabilitet på långa avstånd och bordsstativet använde jag vid mörkerfoto.

Jag hade även med mig en kompaktkamera som jag inte kommer ihåg märke på.

Jag var i Kenya i två veckor varav två dygn var på safari. Jag tog runt 700 bilder varav minst 600 var på safari.

Tyvärr fotade jag inte i raw-format vilket jag ångrar.

Tycker du om fotografering kommer du ångra dig om du intte tar med dig ordentlig utrustning.
Citera
2016-04-26, 00:04
  #3
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kersch
Hej!
Ska om ett par månader åka på en Overlandresa som det kallas från Windhoek i Namibia till Kapstaden och kommer bland annat besöka nationalparker och Namib-öknen. Det jag undrar över är om jag behöver införskaffa mig en kompakt kamera/systemkamera för fotografering på resan. Har för nuvarande en väldigt bra kamera i min telefon (LG G4), som jag varit väldigt nöjd med på andra resor då jag filmat/tagit kort (makro) i t.ex alperna. Men det jag undrar är om det är värt att köpa en ny kamera: http://37938.shop.textalk.se/digital...n-coolpix-p610 eller om man ska satsa på endast en kikare istället och använda mobilkameran som primär kamera?

Tror att min telefon kommer kunna leverera bra kort då jag inte behöver zooma. Men på game-drives/safari kan det bli svårt att undvika. Detta är dock bara ett par dagar, så är tveksam om det är värt att köpa en sådan för att egentligen bara ha nytta av ett par dagar eller en resa? Kommer behöva sälja den då jag kommer hem nämligen, vet ej hur lätt det är att få iväg..!

Lite rörig fråga men hoppas någon kan komma med något bra råd! Tackar

/Erik

Mobilkameran är bra för snapshots där bildkvalitén kanske inte alltid är det viktigaste. Trots det så tar dom flesta mobilkameror bra bilder.

Dyr utrustning? Min personliga uppfattning är att man kommer långt med en kompaktkamera med zoom. Dom väger lite och tar väldigt bra bilder. Du kan självklart inte räkna med att kunna ta bilder som med ett teleobjektiv på 300 mm men ofta så måste man kompromissa.

Jag har varit på rätt många "äventyrsresor" och i många fall så har folk släpat med sig tonvis med kameror...vilket blir tungt i längden. Nu kommer du sannolikt sitta i bilen och slipper därmed att släpa runt utrustningen i 35 graders värme...
Citera
2016-04-26, 06:41
  #4
Medlem
Gällande en sådan resa så skulle jag inte snåla in på kameran. Du kan få bilder som är guld. Men du behöver inte släpa med dig 20 objektiv heller. Mitt råd är att köp en Canon systemkamera samt Sigma 150-500mm objektiv. Jag har detta objektiv, och det är suveränt bra när det gäller att fota djur. Autofokusen är väldigt snabb. Vill du fotografera annat så finns det ett Canon 50mm för under 1000-lappen att komplettera med. Extremt prisvärt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2713746

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback