Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-25, 12:03
  #1
Medlem
Jag ber om ursäkt om detta inte blir lagt i rätt forum så mod får gärna flytta detta inlägg där det passar bättre.

Vad jag önskar hjälp med är att kunna göra en lista på innehållet i en extern hårddisk. Jag har sjuhelv...massa dokumentärer som är snygggt uppdelade på respektive TV-Bolag samt kategori. Vad jag önskar är att kunna föra över detta till en lista, (Excel eller Word).

Jag försökte att göra som det stod på denna sida:
http://www.ddwei.info/12/2012/05/hur...-en-dator.html
men jag fick bara felmeddelanden. Jag antar att de var för att jag någonstans gjorde fel

Jag sitter på en burk med Vista, (jo, jag vet att den är antik...), om det är till någon hjälp - och jag är hopplös när det gäller datorer så all hjälp mottages tacksamt !
Citera
2016-04-25, 12:48
  #2
Medlem
WJC123s avatar
Du kan inte skriva träd utan du måste skriva tree. Beroende på om du vill ha fillista för varje mapp eller om du endast vill ha mapparna så skiljer det sig hur du ska skriv. För att bara få mappstrukturen så skriver du tree /a>filer.txt och det skapas en textfil som heter filer i den mapp utför skriver kommandot. För att få både mappstruktur och fillista så skriver du kommandot tree /a /f>filer.txt och trycker enter och samma sak gäller även där att textfilen får namnet fillista.
Citera
2016-04-25, 17:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WJC123
Du kan inte skriva träd utan du måste skriva tree. Beroende på om du vill ha fillista för varje mapp eller om du endast vill ha mapparna så skiljer det sig hur du ska skriv. För att bara få mappstrukturen så skriver du tree /a>filer.txt och det skapas en textfil som heter filer i den mapp utför skriver kommandot. För att få både mappstruktur och fillista så skriver du kommandot tree /a /f>filer.txt och trycker enter och samma sak gäller även där att textfilen får namnet fillista.

Tack för infot WJC123 men kan du hjälpa en som är riktigt korkad på detta område genom att ta det steg-för-steg? Alla dokumentärer ligger på en disk som heter "Dokumentärer (F" Mitt fetat undertill

1. Här så är det inga problem - detta är lugnt
Tryck på Windows-logotypen och "R" på tangentbordet samtidigt för att visa "Kör" dialogrutan. Skriv "cmd" utan citattecken i rutan och tryck på "Enter".

2. Här så måste jag skriva in F någonstans, vart? cd\F:.?
Skriv "cd \" och tryck på "Enter" för att navigera till rotkatalogen på den primära hårddisken enheten. Om du vill skapa en lista över filerna på en annan enhet skriver du namnet på enheten, t. ex. "D:. "

3 Här så hjälpte du mig. Tackar!!
Skriv "träd /a /f>-filer. . txt "och tryck på" Enter ". Detta kommando skapar en fil som heter" files. txt "varför varje nonhidden filer och mappar på datorn. Stäng kommandotolken.

4. Har inte kommit såhär långt
Klicka på "Start" och klicka sedan på "Dator" i Windows 7 och Vista eller "Den här datorn" i Windows XP Dubbelklicka. "C:" eller den enhet som du har skapat en lista över filer på

5. Har inte kommit såhär långt
Dubbelklicka på "files. txt" för att öppna listan i Anteckningar.

Skulle vara OÄNDLIGT tacksam om du kunde hjälpa mig för jag är helt borta på punkt 2...
Citera
2016-04-25, 17:34
  #4
Medlem
skriv bara "f:" utan not cd-kommando för att byta till den
Citera
2016-04-25, 18:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtSnor
skriv bara "f:" utan not cd-kommando för att byta till den

TACK!!!!

Det enda kruxet är att den tar bort å, ä och ö *skratt

2015
³ ³ ³ ÀÄÄÄVad h„nde med f”rsvaret
³ ³ ³ SVT Dokument Inifr†n - Vad h„nde med f”rsvaret.mp4
³ ³ ³ SVT Dokument Inifr†n - Vad h„nde med f”rsvaret.srt
__________________
Senast redigerad av Radiogogo 2016-04-25 kl. 18:14.
Citera
2016-04-25, 18:25
  #6
Moderator
vhes avatar
Egna projekt --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2016-04-25, 18:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radiogogo
TACK!!!!

Det enda kruxet är att den tar bort å, ä och ö *skratt

2015
³ ³ ³ ÀÄÄÄVad h„nde med f”rsvaret
³ ³ ³ SVT Dokument Inifr†n - Vad h„nde med f”rsvaret.mp4
³ ³ ³ SVT Dokument Inifr†n - Vad h„nde med f”rsvaret.srt

chcp 65001 byter till Svensk code page
Citera
2016-04-25, 18:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
chcp 65001 byter till Svensk code page

Låt mig citera Manuel i Pang i bygget: Que?
Citera
2016-04-25, 18:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radiogogo
Låt mig citera Manuel i Pang i bygget: Que?

I kommando-prompten skriv det mellan fnuttarna: "chcp 65001", avsluta med Enter

Tror detta fungerar i Vista
Citera
2016-04-25, 19:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
I kommando-prompten skriv det mellan fnuttarna: "chcp 65001", avsluta med Enter

Tror detta fungerar i Vista

Aha, tackar för den
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback