Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-28, 11:47
  #277
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Ja, jag förstår hur du menar och håller med dig. Men jag tänker också att miljönfrågorna i dagsläget regleras av politiker (=rimligt att dagens politiker tar upp det), medan olika former av "mänskliga kamper" (klasskamp, antirasistiska kampen, feminismen osv) är någonting som drivs av och för de förtryckta. Samtliga av dessa kamper görs parallellt med varandra.

Mitt förra inlägg syftade främst till att poängtera det konstiga i uttrycket "miljön är inte viktig nu". Miljön är viktig. Och mänskliga kamper är även de en förutsättning för mänskligt liv och för en framtid fritt från förtryck. Allting samverkar ju på något sätt, och flera saker kan vara viktigast samtidigt. Man behöver inte välja en sak utan det går att engagera sig på flera sätt och ställen.
Att "akuta" frågor som migration och skola (som inte fungerar idag) trumfar miljön som politisk fråga är inte konstigare än att folk i hungersnöd inte oroar sig värst mycket för pensionssparande. Jämför med "miljön är inte viktig nu".
Citera
2016-04-28, 13:20
  #278
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wertym
vilken samhällsordning krävs för att förbättre skola och sjukvård tycker du? det är väl ganska enkelt att helt enkelt lägga resurser på det som behövs för att göra samhället bättre. dra åt ventilen och sluta spy ut pengar på flyktingar från mellanöstern, fokusera istället på att förbättra sjukvården, skolan och att ta hand om äldre. miljön är inte prio ett i mina ögon men jag kan förstå att folk tycker att frågan är viktig eftersom att det propageras friskt i media om hur världen sakta går under. mp är inte svaret hursomhelst, det är ett extremt parti fyllt till bredden av knarkande vegetarianer med rastaflätor och andra flummare.

att värna om miljön är viktigt ok, men det är inte så illa som man får höra och inte var svenskarnas fokus borde ligga nu enligt mig.
Wow, du har med andra ord läst SD's partiprogram och köpt konceptet? Imponerande. Som jag skrev är jag inte intresserad av att "förbättra" skolan - utan av att avskaffa den. Sjukvård förbättras genom resurser, genom förebyggande arbete, genom arbetsplatskamp och genom att arbetsplatsen är arbetarstyrd.

Tycker det är roligt att du anser att miljöfrågorna "propageras i media" - till skillnad från, exakt vadå? Det går ju inte en dag utan att SD's skit spys över världen liksom.

Och jag ser hellre att mina skattepengar går till flyktingar som behöver dem, än till överklassen och våldsmonopolet som upprätthåller det nuvarande. Dessutom är ju resurserna som sätts in för att motverka att flyktingar kommer hit enormt mycket mer kostsamma än att erkänna de mänskliga rättigheterna och låta folk komma till landet. Det är lite ironiskt ändå: Folk pratar så mycket om hur "civiliserade" väst är - och med "civiliserade" menas i det sammanhanget "lever i harmoni" - samtidigt så är det inga andra folk i hela världen som dödar och förstör så mycket för andra som väst, både direkt och indirekt.

Jag är inte miljöpartist. Jag tror på frihetlighet, vilket som företeelse kräver en helt annan samhällsorganisering än den rådande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback