Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-24, 22:15
Medlem
Tjenare!

Igår gick låset till dörren sönder, går endast att stänga genom att hålla inne och låsa dörren.
Inte speciellt kunnig med lås men förstår ni mig om jag säger att det som kärvar är den "metall bit" som rör sig in och ut när man rycker i handtaget. Den går nämligen bara halvvägs, och resultatet blir att dörren inte sitter utan är helt "lös".
Ifall det är som jag tror, har ni svårt och förstå mig, så skickar med lite bilder.

Till frågan, är det nåt som en hemmafixare kan ordna upp själv eller är det bara och byta ut?

http://imgur.com/a/J4Gmd

Ha de gött
/Hampus
Citera
2016-04-24, 22:20
Medlem
nex112s avatar
Tjena,

Har du tur räcker det att smörja låset. Köp låsspray, använd inte vanligt smörjmedel (typ 5-56 eller WD40) då dessa kläggar igen låset efter ett tag och blir till en gröt...

Annars är det bara att byta låskista. Det kan man göra själv om man är lite händig. Skruva isär låset (finns guider på nätet) och ta med kistan, alt ta bilder från alla vinklar, och gå till en låsbutik så fixar dem en ny som passar. Sen sätter du ihop låset igen. Klart!
Citera
2016-04-24, 22:21
Medlem
hippilis avatar
Fjäder som gått av i låskistan. Kan vara
pilligt att laga så jag rekommenderar en ny låskista
Citera
2016-04-24, 22:22
Medlem
Fetta in skiten så funkar det.

Har du inget fett kan du tex ta matolja eller smör tills vidare.

ASSA har ett fett för lås men du kan nog nästan ta vilket fett som helst du kan få tag i på CO, biltema eller Jula

Lycka till
Citera
2016-04-24, 22:22
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampus978
Tjenare!

Igår gick låset till dörren sönder, går endast att stänga genom att hålla inne och låsa dörren.
Inte speciellt kunnig med lås men förstår ni mig om jag säger att det som kärvar är den "metall bit" som rör sig in och ut när man rycker i handtaget. Den går nämligen bara halvvägs, och resultatet blir att dörren inte sitter utan är helt "lös".
Ifall det är som jag tror, har ni svårt och förstå mig, så skickar med lite bilder.

Till frågan, är det nåt som en hemmafixare kan ordna upp själv eller är det bara och byta ut?

http://imgur.com/a/J4Gmd

Ha de gött
/Hampus

Allt går att laga om man har rätt kunskap, jag skulle köpt ett nytt lås så jag vet att det är ok.
Citera
2016-04-25, 00:00
Medlem
Tjenare!

Tack för alla svar! Får åka in till stan och titta på smörja, se om det ordnar sig.
Annars gör som ni säger, köper nytt!

Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in