Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-05-09, 08:38
  #25
Avstängd
Grottmongo101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmbw
Vad väger en handgranat? Dra ur sprinten, och håll handtaget inne med en primitiv lösning.
Gör detta med 20 drönare och krasha in i en publik så att handgranaten släpper från drönaren.

Kaboom. Hur mycket förberedelser pratar du om egentligen?

De kan ju skruva ut tändröret och ersätta det med ett som utlöses på elektrisk väg.
Citera
2016-05-09, 16:05
  #26
Medlem
cmbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
De kan ju skruva ut tändröret och ersätta det med ett som utlöses på elektrisk väg.

Jojo, finns många sätt man kan göra det på som de säkerligen är fullt kapabla att uppnå ett gott resultat med. Poängen var ju dock att det enligt honom jag citerade skulle vara för svårt att genomföra. En primitiv lösning kommer man som sagt långt med om man vill.
Citera
2016-05-30, 20:32
  #27
Medlem
DIdes avatar
Jag tror inte araber har motorik nog att styra en drönare. De är nog rädda att den skulle landa på dem själva...

http://youtu.be/WYFkmAVOeLY
Citera
2016-05-30, 22:15
  #28
Medlem
Mulla Krekars avatar
Läskigare hade de varit om de fäster nån giftig nervgas på drönaren, o sprayar ut det över t.ex. ett fullsatt fotbollsderby.

EDIT: Typ som General Francis X. Hummel avfyrar en raket med VX mot en fullsatt arena i "The Rock". Men med en drönare hade säkert gått lika bra.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2016-05-30 kl. 22:31.
Citera
2018-02-02, 20:55
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
1) Drönare kan inte lyfta jättemycket. Terroristerna i Belgien hade bomber i väskor/ryggsäckar som är garanterat för tung för en drönare.

2) Drönare dra för mycket uppmärksamhet till sig. De väsnas och syns väldig tydlig i luften. Hur många människor lyfter inte på blicken och glo om en drönare närma sig?

Det är betydlig enklare och billigare att ställa en väska med bomber i en undanskymd plats med timer på ställen man vill utföra attentat.

1. bullshit. finns drönare som lätt klarar lyfta 10 kg. Och en bomb på 10 kg smäller jävligt bra. Om du då sätter i 3 kg sprängdeg och 7 kg kulor,spikar eller annat splitter så vill jag fan inte stå ens 100 m ifrån när den smäller.

Bostonmaraton-bomben var väl bara en liten 5 liters tryckkokare, kan inte ha vägt mer än nåt enstaka kilo.


Detta plan kan garanterat lyfta mer än 10 kg https://www.youtube.com/watch?v=akoJ2zBwX1o
Finns ju många mindre också som också klarar lyfta några kilo. En kamera på dem och det går att sitta flera mil ifrån.

Har svårt att se hur man skulle kunna hinna stoppa ett litet rc plan som kommer rakt ovanifrån i typ 180 km/h. Dom lär varken hör eller se förän det är försent och lycka till att skjuta ner med pistol.
Tror många överksatta säkerheten också. Var ju några stycken som lyckades ta sig in i vita huset nyligen. bara sprang rätt in.
Skulle du då göra det med en drönare, flyga nån meter ovan marken över publik, även om dom hade laser eller misilsystem så tror ni verkligen dom skulle använda det i befolkat område? tror inte jag.
Citera
2019-03-18, 06:02
  #30
Medlem
oshin.cantwells avatar
Ur Brenton Tarrants manifest:

Citat:
Kill High Profile Enemies

There are well known enemies of our nations, enemies of our race that freely walk through our societies, heads held high, believing themselves untouchable. They will soon find out how wrong they truly are. Traitors deserve a traitors death. No matter if it takes 3 years or 30 years, these people must pay for their disgusting attacks upon our race.

TATP packages strapped to drones, an EFP in a motorcycle saddle bags, convoy ambush rammings with cement trucks. Any method that gives these traitors their sure reward is viable and should be encouraged. Where there is a will, there is a way.

Konstigt att det inte har smällt drönarbomber men tanke på hur många galningar som går lösa, men det är väl bara en tidsfråga. Eller jag vette fan hur lyftförmågan ser ut på drönarna som finns ute på marknaden. Finns det särskilt bärkraftiga drones som myndigheterna ska hålla koll på? Det är väl en balansfråga, säger man "från och med nu förbjuder vi den typen av drönare pga terrorhot" så är väl bara risken att man påskyndar det oundvikliga. Man tycker väl iaf säkerhetstjänsterna bör lyfta på ögonbrynen om någon incel-snubbe plötsligt beställer hem de kraftigaste drönarna.
Citera
2019-03-18, 06:26
  #31
Avstängd
Latryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Man tycker väl iaf säkerhetstjänsterna bör lyfta på ögonbrynen om någon incel-snubbe plötsligt beställer hem de kraftigaste drönarna.
Problemet är väl att incel-snubbarna av tradition utgör en mycket stor del av målgruppen som sysslar med just teknisk hobby. Skulle Teknikmagasinet sluta sälja elektriska mackapärer till smalfeta killar med neckbeard och pilotbågar så skulle man tvingas klappa ihop sina butiker.
Citera
2019-03-19, 08:27
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Jag tror inte araber har motorik nog att styra en drönare. De är nog rädda att den skulle landa på dem själva...

http://youtu.be/WYFkmAVOeLY

RTH . . . return to home . . . shit, jag tryckte vid ett misstag på RTH-knappen.
Citera
2019-03-20, 13:04
  #33
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Ja. Jag har börjat göra detta. Har alltid minst en örn på axeln varje gång jag går utanför dörren för att skydda mig mot drönare.

Skämt åsido så har jag också funderat över detta. Hur enkelt som helst att flyga in en drönare på en TV-sänd stormatch. Även om ingen dog så skulle total panik bryta ut om en bomb detonerade på planen/läktaren. Tror anledningen att ingen gjort detta är att personer som blir terrorister inte är de skarpaste knivarna i lådan.

Oftast så är bomberna några hemmabyggen som de bär med sig i tunga tunga ryggsäckar, fullpackade bilar eller liknande.

Problemet är att få tag på sprängämnen som med en vikt som drönaren kan lyfta kan göra stor förödelse. Alltså något av det kraftfullaste sprängämnesväg.. Och en drönare blir nog väldigt ostabil och svårare att manövrera när den ska lyfta mycket vikt. Man ska ha väldigt tur för att lyckas göra någon större skada på det sättet innan alla sprungit iväg...

Men ja, det är väl möjligt att göra skada med en drönare.. Om terroristen har väldigt bra förutsättningar..

Det är väl bara en tidsfråga innan någon gör det, och det blir nog sista gången för då lär alla större arenor utrusta sig med något sånt här:

https://r3m6p9s2.stackpathcdn.com/wp...-Net-Gun-1.jpg

Och det blir bara dyrt för terroristen. De har ju inte obegränsat med pengar dem heller.



För övrigt.. Innan drönare så fanns det också radiostyrda bilar.... Det förhindrar inte IS-terrorister från att själva vilja dö. De vill till Allah. Och oftast så är det just IS-terrorister som ligger bakom sånt
__________________
Senast redigerad av pansarbritta 2019-03-20 kl. 13:06.
Citera
2019-04-25, 19:23
  #34
Medlem
I Danmark har de avslöjat ett nätverk som skaffat drönare och annan utrustning till ISIS. Och det är inte leksaker från Kina utan riktigt dyra professionella grejor. Så ISIS har pengar.

Här en podd på engelska om det.

https://areena.yle.fi/1-50104831?autoplay=true

Och här en serie från Danmark på danska.

https://www.dr.dk/radio/p1/dronekrig...nekrigeren-5-9
Citera
2019-04-25, 19:28
  #35
Medlem
ReiseReises avatar
Drönare som flyger in i en jetmotor på ett fullpackat passagerarplan?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback