Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-24, 19:42
  #1
Medlem
Jag har en laptop, en HP Envy 17 från 2015. Jag har alltid en virtual machine igång på skrivbordet, vilket brukar stå still max 30 min innan jag gör något på skärmen. Förr har det stått still så i timmar på skärmen utan problem, eftersom datorn vaknade ur sin sleep hela tiden så fick jag ändra så att skärmen stänger av sig själv efter 15 min, så har jag haft det de senaste veckorna. Helt plötsligt i dag, då ingen bild på skärmen varit konstant mer än 15 min (har gjort en massa saker på skärmen under dagen, bl.a mycket rörligt material) så ser jag helt plötsligt att det är skuggbild på den grå skrivbordsbakgrunden, startar om två gånger och installerar om drivrutin för grafikkortet, kör t.o.m. skärmrengöringsvideo (som om man hade en plasma tv från 2004) men inbränningen är kvar. Det är en IPS skärm, men ska det här verkligen bli så här om bilden som är inbränd inte varit konstant mer än max 20 minuter? Har en annan HP Envy laptop som visar ett ungefär exakt likadant skrivbord HELA dagarna, i månader utan att jag så mycket som rör på musen, och den har aldrig visat detta problem, det är en vanlig LCD/LED.

Kan det vara något annat som är fel? Hade precis något problem med ett annat program än Virtualbox innan det hände, det kom upp en ruta som brukar komma upp när VirtualBox strular, vet inte hur jag ska beskriva det men den där rutan som kan komma upp ibland om man t.ex. försöker stänga av datorn men glömt VirtualBox på, det står "quit" och "continue". Liknar det här: http://i.stack.imgur.com/0mWKl.png

Är detta konstigt eller ska man förvänta sig sånt här på en så pass modern laptop för ca. 12 lax?
Citera
2016-04-24, 20:20
  #2
Medlem
Måste blivit något fel med skärmen eller något, gjorde ett litet test och en bild blev inbränd efter 6-7 minuter. Hade det varit så innan så hade jag märkt det, och ska det ens vara möjligt? Vad kan vara fel? Verkligen inte sugen på att formatera om för att testa om det fungerar :/ Hade tidigare ett problem med att skärmen dimmades, HP support löste det med biosuppdatering då inga inställningar hjälpte.
Citera
2016-04-24, 20:30
  #3
Medlem
angelfuck666s avatar
Hejsan! Har ett liknande problem på min dator, en Samsung ativ book 8 köpt 2014. Där försvinner det "inbrända" efter 15-20 minuter men det är mycket irriterande ändå. Har uppdaterat alla drivrutiner och installerat om Windows 10 2 gånger nu men inget verkar hjälpa. Om någon har ett tips på åtgärder så mottages det tacksamt!
Citera
2016-04-24, 20:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
Hejsan! Har ett liknande problem på min dator, en Samsung ativ book 8 köpt 2014. Där försvinner det "inbrända" efter 15-20 minuter men det är mycket irriterande ändå. Har uppdaterat alla drivrutiner och installerat om Windows 10 2 gånger nu men inget verkar hjälpa. Om någon har ett tips på åtgärder så mottages det tacksamt!

Har den också en IPS skärm? Aldrig sett detta på vanliga LCD/LED. Fixat en tillfällig fix och bytt bakgrund till svart, vilket verkar vara den enda färg man inte ser inbränningarna (vet att det inte är rätt namn) Trist i alla fall, förstör frihetskänslan då man sitter och tänker på saker som syns på skärmen och som kan brännas in. Hade kunnat köpa en ny dator men alla jag är intresserade av har samma typ av skärm. Vanlig LCD/LED är bättre på en del sätt men så jävla ojämn bildåtergivning, rör man lite på huvudet så är bilden helt annorlunda och det blöder gärna i hörn o.s.v. men man behöver inte oroa sig för sådan här skit i alla fall.

Edit: Skakade lite på datorn och problemet blev rätt mycket mindre påtagligt, rörde rätt mycket på datorn i dag för första gången, kanske något började glappa. Vet inte om jag vågar skaka mer dock, men inte första gången en smäll eller dyl. på något löser vad inga drivrutiner i världen verkar kunna fixa.
__________________
Senast redigerad av totaler.krieg 2016-04-24 kl. 21:18.
Citera
2016-04-25, 10:59
  #5
Medlem
angelfuck666s avatar
Hmm, lite svårt att kolla nu då jag inte minns och datorn inte är med för tillfället men jag tror det var något PLS(?) som ska vara Samsungs eget namn på IPS. Inte säker dock. Måste prova skaka och slå lite försiktigt då jag får tillfälle
Citera
2017-07-09, 00:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg
Jag har en laptop, en HP Envy 17 från 2015. Jag har alltid en virtual machine igång på skrivbordet, vilket brukar stå still max 30 min innan jag gör något på skärmen. Förr har det stått still så i timmar på skärmen utan problem, eftersom datorn vaknade ur sin sleep hela tiden så fick jag ändra så att skärmen stänger av sig själv efter 15 min, så har jag haft det de senaste veckorna. Helt plötsligt i dag, då ingen bild på skärmen varit konstant mer än 15 min (har gjort en massa saker på skärmen under dagen, bl.a mycket rörligt material) så ser jag helt plötsligt att det är skuggbild på den grå skrivbordsbakgrunden, startar om två gånger och installerar om drivrutin för grafikkortet, kör t.o.m. skärmrengöringsvideo (som om man hade en plasma tv från 2004) men inbränningen är kvar. Det är en IPS skärm, men ska det här verkligen bli så här om bilden som är inbränd inte varit konstant mer än max 20 minuter? Har en annan HP Envy laptop som visar ett ungefär exakt likadant skrivbord HELA dagarna, i månader utan att jag så mycket som rör på musen, och den har aldrig visat detta problem, det är en vanlig LCD/LED.

Kan det vara något annat som är fel? Hade precis något problem med ett annat program än Virtualbox innan det hände, det kom upp en ruta som brukar komma upp när VirtualBox strular, vet inte hur jag ska beskriva det men den där rutan som kan komma upp ibland om man t.ex. försöker stänga av datorn men glömt VirtualBox på, det står "quit" och "continue". Liknar det här: http://i.stack.imgur.com/0mWKl.png

Är detta konstigt eller ska man förvänta sig sånt här på en så pass modern laptop för ca. 12 lax?
det här är saker som händer på alla sorts displayer.dock så blir det ej permanent på en lcd. det är temorärt och något man får räkna med.en plasma skärm dock kan få permanenta bilder inbrända.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback