Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-24, 14:50
  #1
Medlem
Lobengulas avatar
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp...ote-uppskjutet

Citat:
Det telefonmöte som Miljöpartiets partistyrelse skulle haft i dag med distriktsordföranden och förtroenderåd för att diskutera krisen i partiet är uppskjutet

Citat:
”...vi har stark anledning att tro att minst en nyhetsredaktion har fått tag i själva kallelsen, och därmed också har koderna till telefonmötet. Att sådan information läcker ut är mycket allvarligt [...] Vi håller nu på och ser över ett antal säkerhetsfrågor för att säkerställa att vi kan genomföra ett möte utan risk för avlyssning.”

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över den gränslösa inkompetensen i MP. Givetvis blir det extra allvarligt att de sitter i regeringsställning och inte ens kan genomföra en enkel telefonkonferens utan att det ska bli rubriker.

Nu vet jag inte vilket system som de använder för telefonkonferensen men även med det mest enkla systemet (där inringande endast behöver en kod) så kan man lösa det med att den som arrangerar i stället ringer upp deltagarna.

Är det bara jag som helt har tappat förtroendet för MP:s kompetens att leda landet?

Är det t.o.m. en säkerhetsrisk att de helt verkar sakna grundläggande säkerhetstänkande?
Citera
2016-04-24, 14:54
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Fast att de fick reda på i förväg att något var lurigt tyder ju ändå på att de har koll.

En kod låter som ett dåligt säkerhetssystem. Att dessutom annonsera ut för hela världen att allt du behöver är en kod för att avlyssna dem är inte heller särskilt smart. Men sådan IT-kompetens tror jag inte myndigheterna besitter.

Om det inte är villospår dock, då är det plötsligt extremt smart. Jag kan garantera att många organisationer, även utanför Sverige nu ser över möjligheter att utnyttja den här informationen.


Men detta är också allvarligt om det stämmer. Nyhetsredaktionen har begått ett solklart och allvarligt brott om det stämmer. Kan tänka mig att SÄPO kommer att ta sig en titt på det.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-04-24 kl. 15:12.
Citera
2016-04-24, 14:55
  #3
Medlem
Ratads avatar
Är det så djup kris som jag får känslan av är det direkt kallelse på plats och stängda dörrar som borde gälla.

Men då skulle väl partiets hipsters bli ledsna i ögat av att behöva ställa surdegsbakandet och ekologiska ölbryggandet åt sidan.
Citera
2016-04-24, 14:59
  #4
Medlem
Messerschnietzsches avatar
Det intressanta i sammanhanget är att det tycks läcka rätt rejält till pressen.
Citera
2016-04-24, 14:59
  #5
Medlem
Frågan är om det egentligen är så att de är rädda att någon annan (SÄPO? Turkiet?) ska avlyssna dom? Eller om de blivit helt paranoida? Eller om de vet att de ska hantera så känsliga och graverande saker att det rent generellt behövs största möjliga säkerhet?

För det är som du säger - med dagens teknik kan man enkelt se till att hålla ovälkomna deltagare borta från "busenkelt" ringa och koppla in sig med en stulen kod. På mitt jobb gör vi oftast som du skriver - en person arrangerar och ringer upp deltagarna som då konfirmerar med en kod. Ingen utomstående kan ringa in och koppla in sig även om de kommer koden.

Det luktar paranoia eller skumrask - jag kan inte bestämma mig för vad som är mest troligt.
Citera
2016-04-24, 15:03
  #6
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Frågan är om det egentligen är så att de är rädda att någon annan (SÄPO? Turkiet?) ska avlyssna dom? Eller om de blivit helt paranoida? Eller om de vet att de ska hantera så känsliga och graverande saker att det rent generellt behövs största möjliga säkerhet?

För det är som du säger - med dagens teknik kan man enkelt se till att hålla ovälkomna deltagare borta från "busenkelt" ringa och koppla in sig med en stulen kod. På mitt jobb gör vi oftast som du skriver - en person arrangerar och ringer upp deltagarna som då konfirmerar med en kod. Ingen utomstående kan ringa in och koppla in sig även om de kommer koden.

Det luktar paranoia eller skumrask - jag kan inte bestämma mig för vad som är mest troligt.
Det är en del av landets regering vi talar om här. Som håller ett krismöte. Du måste ju förstå att information från avlyssning av ett sådant möte kan missbrukas, om det vill sig illa till hela nationens nackdel. Utpressning är ett exempel. Att inte ta det på allvar är naivt.

Deras dåliga säkerhetstänk kan leda till en ny kris. Fy, jag skulle inte vilja sitta i MPs ledning nu. Edit: Eller vem det nu är som anvsarar för säkerheten. Kanske dumt att begära att politikerna ska ägna sig åt säkerhetslösningar.

Vem är ansvarig för sådant? SÄPO? Någons brorson under praktik? Någons svågers företag? Som sedan festar upp pengarna.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-04-24 kl. 15:21.
Citera
2016-04-24, 15:12
  #7
Medlem
usb3s avatar
Märkligt att man stoppar ett möte p.g.a misstanke för avlyssning. Hur hade man tänkt att det skulle gå att stoppa det? Träffas i ett buggsäkert rum och visitera alla deltagare? Finns ju endå risken att någon memorerar vad som sägs och återberättar det för media.
Citera
2016-04-24, 15:52
  #8
Medlem
Zikniks avatar
Är man för öppenhet och demokrati har man inget att dölja. Är man en fascistisk-islamistisk grupp med hycklare vill man givetvis inte att det ska komma ut.
Citera
2016-04-24, 16:12
  #9
Medlem
Vindpinads avatar
Men vad har dom att dölja då? Dom pratar väl endast om solidaritet, humanism och grön energi på sina möten? Eller?
Citera
2016-04-24, 16:20
  #10
Medlem
börsvalps avatar
Råder det interna stridigheter inom partiet vill man inte visa det inför allmänheten.
Citera
2016-04-24, 16:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är en del av landets regering vi talar om här. Som håller ett krismöte. Du måste ju förstå att information från avlyssning av ett sådant möte kan missbrukas, om det vill sig illa till hela nationens nackdel. Utpressning är ett exempel. Att inte ta det på allvar är naivt.

Deras dåliga säkerhetstänk kan leda till en ny kris. Fy, jag skulle inte vilja sitta i MPs ledning nu. Edit: Eller vem det nu är som anvsarar för säkerheten. Kanske dumt att begära att politikerna ska ägna sig åt säkerhetslösningar.

Vem är ansvarig för sådant? SÄPO? Någons brorson under praktik? Någons svågers företag? Som sedan festar upp pengarna.
Om de håller mötet med en vanlig telekonferenstjänst handlar det knappast om rikets säkerhet - nu är ju iofs MP ett hot mot rikets säkerhet, men det är en annan historia.
Citera
2016-04-24, 16:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Råder det interna stridigheter inom partiet vill man inte visa det inför allmänheten.
Ja jag trodde t MP var tt öppet och demokratiskt parti som inte hade något att dölja för vare sig media eller allmänheten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback