Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-30, 14:06
  #73
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror det beror på att Skåne ligger närmast kontinenten och därmed först att få influenser därifrån. Så har det alltid varit i Sverige, att influenser från kontinenten arbetat sig från syd och vidare norröver.

Det var ju likadant med arbetarrörelsen, som i stor utsträckning började och först växte fram i Sydsverige.
Jag trodde att arbetarrörelsen började i Norrland, eller i Svealand. Men som alltid, så kan jag ha fel.
Citera
2016-04-30, 20:14
  #74
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag trodde att arbetarrörelsen började i Norrland, eller i Svealand. Men som alltid, så kan jag ha fel.
Nja, jag ska väl inte slå mig för bröstet heller i dessa kunskaper, men faktum är nog att kulturströmningar ofta rör sig från söder mot norr i Sverige.

När det gäller arbetarrörelsen var ju Mäster Palm en av de första och största pionjärerna och han kom från Skåne och hade fått sina indéer och impulser från Skåne och Tyskland, symtomatiskt nog:

https://sv.wikipedia.org/wiki/August_Palm
__________________
Senast redigerad av Karman 2016-04-30 kl. 20:17.
Citera
2016-05-01, 15:09
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det är ingen hemlighet att populism får näring av ekonomisk oro, Almgården och Perstorp är lysande exempel. Det går trögt i för SD i Stockholm, arbetslösheten är lägre och inkomsterna är högre.

Oderljunga Perstorp kommun:

Källa

Mer behöver inte sägas om saken…

Inte i Skåne, där är SD:s väljarbas arbetare utan formell utbildning och delar av trasproletariatet. Lägg till den lägre medelklass som du åsyftar, samt en mindre andel ideologiskt övertygade fascister som rört sig mellan olika populistiska partier i årtionden, de finns i alla samhällsklasser.

Och nu har du snöat in på Oderljunga. Du drar alltså fram en artikel i Helsingborgs Dagblad som konstaterar att SD fick 36,6% och intervjuar en centerpartist som säger att de ser på det som missnöjesröster. Sedan är diskussionen slut och mer behöver inte sägas om saken. För att ge dig på lågutbildade så har du en sällsynt slapp approach när det gäller bevisföring gällande din egen "disputation".
Istället för att gräva upp enskilda valdistrikt med stort SD-stöd, där dina förklaringsfaktorer dessutom inte är i närheten av att förklara SD:s stöd så kanske du kan svara på de frågor som du så gärna undviker.

1. Om svenskfödda män i Skåne har en arbetslöshet under 6% hur kan det förklara att SD:s stöd bland svenskfödda män i Skåne ligger runt 40-50%?

2. Arbetslösheten bland svenskfödda män i åldersgruppen 25-54 år (som är SD:s starkaste väljargrupp)är idag betydligt lägre än vad den var oktober 2008 och ligger runt 3% medan den oktober 2008 var betydligt högre. Opinionsundersökningar idag visar att SD:s stöd bland svenskfödda män är mellan 30-40%. T.o.m PK-institut som SIFO visar upp siffror kring 30% bland svenskfödda män.
Med din förklaringsmodell att utsatta, lågutbildade och arbetslösa är de som röstar på SD så borde följaktligen SD:s stöd sjunkit istället för att ha ökat 500% sedan 2008. En kommentar på det tack!
Citera
2016-05-01, 16:39
  #76
Avstängd
I Sydsverige är SD ett arbetarparti men i Stockholm är SD "blått". SDs ledning har tyvärr missat det.
Citera
2016-05-01, 19:00
  #77
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I Sydsverige är SD ett arbetarparti men i Stockholm är SD "blått". SDs ledning har tyvärr missat det.

Jepp, det finns ett förakt för underklassen i SD, Ockhamsrazor visar hur man försöker stöta bort trasproletariatet som för SD i Skåne är väljarbasen. Fortsätter denna utveckling i takt med SD:s strävan att bli PK kan dessa välja andra alternativ, redan nu minskar partiet, troligen p.g.a. dåligt genomslag för politiken, men föraktet för arbetare kan också ha bidragit.
Citera
2016-05-02, 04:36
  #78
Medlem
Rick.Jamess avatar
En gissning är att Sydsverige traditionellt präglats av ett mer jordbruksdrivande samhälle, och således inte blivit hjärntvättade av vänsterns och fackföreningarnas resonemang.
Citera
2016-05-05, 14:21
  #79
Medlem
Vi här nere har tyvärr fått ta del av mångkulturen en bra mycket längre tid än övriga Sverige.
Citera
2016-05-05, 14:34
  #80
Medlem
Cornholio.s avatar
Personligen kommer jag från Svealand men jag ska svara på din fråga, eftersom att Sydsverige är det mest attraktiva i Sverige främst vad gäller klimat och natur.
Citera
2016-05-05, 14:37
  #81
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmy-Jenkins
Vi här nere har tyvärr fått ta del av mångkulturen en bra mycket längre tid än övriga Sverige.

Naturligtvis just därför.
En svårare fråga att svara på tycker jag är varför Stockholm har en så pass låg andel SD-sympatisörer. Där borde den vara betydligt högre med tanke på berikningsgraden.
Citera
2016-05-06, 20:39
  #82
Medlem
Det finns en tradition av missnöjespartier i Skåne. Jag tänker på Skånepartiet, Centrumdemokraterna och Sjöbopartiet.

Jag är urnorrlänning så jag kan inte svara för skåningarna men jag vet varför Sd har haft det ganska trögt. Det saknas vettiga företrädare och norrlänningar röstar ogärna på folk som bor 100 mil bort. Vi har idioten Henrik Agerhäll och han drar inga röster.

En annan förklaring. Vi har inte lika stor invandring som storstäderna men framförallt saknas riktiga ghetton. Luleå, Skellefteå, Umeå. Inga ghetton.

Sd går bra i gamla arbetarkommuner och bruksorter som hamnat på dekis. I Norrland har S lyckats behålla sin starka ställning och undvikit raset bland arbetare. I vissa kommuner som Skellefteå fick dom över 50%.

I Norrland flyttar man från hålor som inte går bra till ett bättre ställe oftast vid kusten eller ner till Stockholm.
Jag vet inte hur det ser ut i Skåne men jag kan tänka mig att man är mera stationär och pendlar om bruket lägger ner..
Citera
2016-05-06, 20:50
  #83
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
I Skåne finns det en relativt stor minoritet med misslyckade män, lägg till den lägre utbildningsnivån i länet,...
Lite lustigt. Nu är jag inte från Skåne själv, men känner en del där nere. Har reagerat på hur förbluffande ofta det är skåningar som är framstående program som miljonären och "Vem vet mest". Hel ovetenskapligt tycker jag att de är överepresenterade i sådana sammanhang. Mycket av tänkandet kommer där nere ifrån, medan arbetet att utföra idéerna utförs någon annanstans i Sverige. För mig verkar skånska män vara kloka och förståndiga, med fötterna på jorden och inte låter sig luras av den stockholmska nyflummen. Frånvaron av frikyrkor är nog inte oviktigt, som någon påpekade innan i tråden.
__________________
Senast redigerad av Pfaltz 2016-05-06 kl. 20:52.
Citera
2016-05-06, 22:56
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampevargen
I och med att sd har växt som parti så har den tidigare bilden av en ung ogift lågutbildad man som typisk väljare delvis suddats ut. Nu röstar högutbildade och gifta män och kvinnor i olika åldrar på partiet. Men fortfarande har sd överlägset störst stöd i skåne och blekinge. Varför är det så?

Är Sverigedemokraterna så förfärliga, enligt dig? Du borde kolla upp vad de står för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback