Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-24, 13:27
  #1
Medlem
Hej!

jag håller på med att göra ett quiz där jag bl a måste ha med checkboxes (därför jag inte använder radio button istället) men jag har problem att få rätt poäng.

Jag har en fråga med 5 alternativa svar varav ett är rätt.

Tex
Vad heter hello på svenska?
Hej
Sol
Blomma
Gris
Storm

1. Om man väljer rätt svar (hej) vill jag att det ska läggas till en poäng till $totalCorrect

2. Om man väljer fler än ett svar där en av svaren är det rätta (hej) så får man inte något poäng.

3. Om man väljer ett eller flera fel svar vill jag att man inte får några poäng (inget händer) alt. man får ett meddelande om att man måste välja ett alternativ.

Jag har provat med if else och foreach loopar men antingen får man poäng för vad man än svarar eller poäng för punkt 2, fast man valt mer än ett svar och där ett av alternativen är fel.

Om möjligt vill jag bara använda php alt. javascript, så är det möjligt att lösa med endast php skulle det vara perfekt. Några spontana ideér?
Citera
2016-04-24, 13:31
  #2
Medlem
ett ex på vad jag har testat:

if(!empty($_POST['hello'])) {

foreach($_POST['hello'] as $check) {

if( $check == 'hej' && $check != 'gris' && $check != 'storm' && $check != 'sol' && $check != 'blomma')) {
echo 'Du har rätt!';
}
}else {
echo 'Du har fel!';
}
}
}
Citera
2016-04-24, 15:14
  #3
Medlem
mbrodins avatar
Hej!

Jag gjorde ett snabbt enkelt exempel som du kan se hur man kan göra.. hoppas det hjälper dig framåt! Ha en fortsatt trevlig söndag! ^^
__________________
Senast redigerad av mbrodin 2016-04-24 kl. 16:00.
Citera
2016-04-24, 16:03
  #4
Medlem
Tack för hjälpen! Detsamma till dig!
Citera
2016-04-24, 16:45
  #5
Medlem
mbrodins avatar
You're welcome, och tack så mycket
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback