Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-05-03, 23:19
  #25
Medlem
Jofs avatar
iFilex funkar också bra. Märkligt att samma jpg foton har olika storlekar.

Nu är detta mysterium DELVIS löst. Hittat mina bilder.

Är det med macen som med bilar nuförtiden. Det är inte meningen att föraren SKA lyfta på motorhuven för att ex v byta lampor. Eller är det som nån skrivit på FB att filsystemet är klumpigt uppbyggt från början.
Citera
2016-05-03, 23:38
  #26
Medlem
HFS+ är visserligen ett dåligt filsystem, men att det är svårt att hitta saker beror på att Apple har vägt in att man inte vill att klantarslen ska förstöra filstrukturer och annat. För det slår tillbaka mot Apple. Apple vill att bilderna ska hamna i bibliotek som är "stängda" för nybörjaren. Då är de "skyddade".
Precis allt går att hitta via Terminalen för den som vet hur man gör. De program jag länkade till är GUI som gör just det.
Flera bilder i olika storlekar beror på att program som Bilder gör "tumnaglar" av de stora när man bläddrar.
Grundregeln är att Mac OS X bygger på att man sjunker tillbaka i fåtöljen och litar till den intuition Apple lägger grunden till genom sitt ekosystem. Vill man inte det bör man söka sig till Linux eller Unix. Där kan man skräddarsy allt från grunden.
Men kontroll förutsätter kunskap. Vet man inte hur man ska göra bör man ta skeden i vacker hand och låta Apple bestämma åt en. Jag gör det till 99 procent. Att jag råkar veta mer använder jag mest för att hjälpa andra.
Finns mycket att orda om detta, men jag ska krypa till kojs.
Citera
2016-05-04, 09:35
  #27
Medlem
Jofs avatar
Redax. Bra att få klarhet i grundförutsättningarna. Klart Apple har en poäng där.

Men går dom inte väl långt när dom vill att bilder ska hamna i bibliotek som är "stängda" för nybörjaren. Jag skulle vilja att alla mina bilder ska finnas i samma bibliotek. Så att när jag kör bilder som skärmbilder så ska alla mina foton vara tillgängliga som skärmbilder. Men det verkat INTE gå.

Bildprogram kan lägga sina bilder på olika ställen. Och jag har nog minst TVÅ bildprogram: BILDER och IMAGEBROWSER. Men inte ens via dom två hittar jag den bild som jag vill radera (som jag inte har namnet på heller tyvärr, så den är inte sökbar via dom två bra sökprogrammen ovan).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback