Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-09, 17:24
  #13
Medlem
HeavyPops avatar
Hej flashback

Kan jag köpa ett 5,5 mm luftgäver utan licens?
Citera
2022-01-09, 20:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Hej flashback

Kan jag köpa ett 5,5 mm luftgäver utan licens?

Ja, det kan du. Det finns både vanliga fjäderluftgevär och så kallade PCP-gevär i kaliber .22 som är strypta till 10 Joule och därmed får säljas licensfritt till alla som är fyllda 18 år.

Kolla här t.ex.

https://www.cabom.se/produkter/jakt_...ftgevar_fjader

Jag har ingen anknytning till företaget ovan. Råkade bara vara ett företag som jag vet om att de säljer bland annat luftgevär.
Citera
2022-01-11, 10:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakzoo.
Tjena!
Har fått ett presentkort på 500 kr i en jaktbutik och tänkte köpa mitt första luftgevär. Det kommer mest användas till att plinka burkar och lite prickskytte ute vid sommarstugan (vi har även problem med mullvadar på tomten). Kan tänka mig att lägga till 1500 kr, kanske mer om jag kan få sponsring. Om någon har några tips på vad man ska kolla efter och fråga när man köper ett luftgevär är jag tacksam. Vad skiljer ett bra luftgevär från ett dåligt?

Undrar också vad det är för lagar och regler som gäller vid skytte och förvaring av luftgevär. Får man t.ex. förvara vapnet i sommarstugan även om man inte är där under en längre period? Vi äger inte skogen i närheten, är det då tillåtet att prickskjuta där utan att fråga markägaren och är det lagligt att göra det även med dennes tillåtelse?

Värt att nämna är att jag har jaktlicens för .22 och har endast kulprovet kvar för älgstudsare och hagel.

Tack på förhand för svar.

Ett begagnat 5,5 ger nog mest för pengarna, hade själv ett ”webley tracker” för många år sedan som det var rätt bra klipp i!
Citera
2022-01-21, 18:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakzoo.
Vad skiljer ett bra luftgevär från ett dåligt?
Träffar per minut
Citera
2022-02-05, 18:14
  #17
Medlem
jo vissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Hej flashback

Kan jag köpa ett 5,5 mm luftgäver utan licens?

Yes. Säljs strypta till folk utan licens men om man inte är född efter år 2000 så bör man klara att byta den effektbegränsande delen på någon timme.
Jag kör på billigast möjliga pcp och bytte ventil och vips smackar den upp i 24Joule istället och tar sig igenom en ytterdörr.
Då kan du lätt klippa en hare på 30-40m om det skulle vara ”nödvändigt”.
Då låter det dock som helvete och man behöver en ljuddämpare om inte grannarna ska sura ur.

Edit. Alt smit över till Norge och nyp en full auto hatsan blitz 36 Joule.
https://www.game-on.no/products/hats...luftgevr---pcp
__________________
Senast redigerad av jo visst 2022-02-05 kl. 18:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback