Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-23, 17:10
  #1
Medlem
leffelurs avatar
#35495
leffelur
Medlem
leffelurs avatar
Reg: Mar 2016
Inlägg: 15
Hejsan!

Jag har ätit tramadol i ett halvår pga 3 diskbråck. Fick nyss Retard 100mg som jag tar 2 ggr per dygn. Tar även 100mg ×2 vanliga tramadol. Men jag tycker inte min värk lindras mer än max 20% lindring vilket jag tycker är för lite.
Äter även full dos lyrica + Alvedon 3×2

Vad ska jag säga till läkaren? Vad är nästa medicin i trappan? Oxy?

Vore tacksam för svar alla fb

Mvh leffelur
Citera
2016-04-23, 17:40
  #2
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffelur
#35495
leffelur
Medlem
leffelurs avatar
Reg: Mar 2016
Inlägg: 15
Hejsan!

Jag har ätit tramadol i ett halvår pga 3 diskbråck. Fick nyss Retard 100mg som jag tar 2 ggr per dygn. Tar även 100mg ×2 vanliga tramadol. Men jag tycker inte min värk lindras mer än max 20% lindring vilket jag tycker är för lite.
Äter även full dos lyrica + Alvedon 3×2

Vad ska jag säga till läkaren? Vad är nästa medicin i trappan? Oxy?

Vore tacksam för svar alla fb

Mvh leffelur

Hej.

Du ber om ett medicinskt råd.
Det kan jag men vill veta mera.

3 diskbråck skriver du. Hur vet du att det är diskbråck? Kan ses i MR om du inte är för gammal. ÖPå samma ställe? Var gör det ont? Nacken eller länden (nere mot rumpan)?

Diskbråck ger nervsmärtor. Tramadol hjälper lite, men inte mycket.
Det finns ingen medicin som botar diskbråck. Kan operaeras. Men ganska otrevigt (särskilt i nacken).

Men läker själv. Bra med sjukgymnastik.

Tramadol i sex månader är inte bra.

Att bli bra/läka riktigt kan ta ett par år med bra gymnastik/rörelser.

Bli inte hysterisk.
Vad du ska sälja till doktorn? Vad du vill.Men diskbråck läker. Om du beter rätt.

Dr GamlaSmaaland
Normalt bästa prognos att ta övningar/sjukgymnastik. Diskbråck gör ont. Svårt att sova. Svårt att hitta ställning.
Försök acceptera detta.
Citera
2016-04-23, 18:18
  #3
Medlem
leffelurs avatar
[quote=GamlaSmaaland|57057124]Hej.

Du ber om ett medicinskt råd.
Det kan jag men vill veta mera.

3 diskbråck skriver du. Hur vet du att det är diskbråck? Kan ses i MR om du inte är för gammal. ÖPå samma ställe? Var gör det ont? Nacken eller länden (nere mot rumpan)?

Diskbråck ger nervsmärtor. Tramadol hjälper lite, men inte mycket.
Det finns ingen medicin som botar diskbråck. Kan operaeras. Men ganska otrevigt (särskilt i nacken).

Men läker själv. Bra med sjukgymnastik.

Tramadol i sex månader är inte bra.

Att bli bra/läka riktigt kan ta ett par år med bra gymnastik/rörelser.

Bli inte hysterisk.
Vad du ska sälja till doktorn? Vad du vill.Men diskbråck läker. Om du beter rätt.

Dr GamlaSmaaland
Normalt bästa prognos att ta övningar/sjukgymnastik. Diskbråck gör ont. Svårt att sova. Svårt att hitta ställning.
Försök acceptera detta.[/QUOTE ]

Hej du!

Jag har 2 bråck i ländryggen å ett högre upp. Jag går hos sjukgymnasten 2 ggr i veckan å jag gör självklart alla övningar hon ger mig.
En fråga har du själv haft diskbråck?

För mot nervsmärtan har jag lyrica men den jävla smärtan som diskarna gör så pallar man inte med utan smärtlindring och det säger doktorn och sjukgymnasten att medecinerna är ett måste säger dom.
Men nu funkar inte det längre med tramadol så kom inte å säg att det är bara att gilla läget för då vet du inte vad du snackar om!!

Och idag opererar dom väldigt sällan diskbråck. Enbart om du får problem med att skita eller pissa!

Så om du inte har nått tips på min fråga så behöver du inte svara mig! Jag vill enbart veta vad som kommer efter tramadol i opiat trappan?

Mvh leffelur
Citera
2016-04-23, 18:23
  #4
Medlem
leffelurs avatar
Diskbråcken konstaterades via magnetröntgen!!
Citera
2016-04-23, 18:24
  #5
Medlem
leffelurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffelur
Diskbråcken konstaterades via magnetröntgen!!

Så vad säger gamle doktorsmaaland?
Citera
2016-04-23, 18:30
  #6
Medlem
wikazs avatar
Att dem bara opererar om man får problem med att kissa och skita är skitsnack.
Min pappa opererades för diskbråck uppe i nacken för ca 2månader sen.
Citera
2016-04-23, 18:36
  #7
Medlem
leffelurs avatar
Okej.

Men i mitt fall var det inte frågan om operation sa dom iaf. Har man problem långt ner med diskarna så krävs skit å pissa problem sa dom.

Jag måste träna tillbaka diskarna därav jag måste ha smärtstillande på vägens gång.

Mvh leffelur
Citera
2016-04-23, 19:32
  #8
Medlem
[quote=leffelur|57057458]
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Hej.

Du ber om ett medicinskt råd.
Det kan jag men vill veta mera.

3 diskbråck skriver du. Hur vet du att det är diskbråck? Kan ses i MR om du inte är för gammal. ÖPå samma ställe? Var gör det ont? Nacken eller länden (nere mot rumpan)?

Diskbråck ger nervsmärtor. Tramadol hjälper lite, men inte mycket.
Det finns ingen medicin som botar diskbråck. Kan operaeras. Men ganska otrevigt (särskilt i nacken).

Men läker själv. Bra med sjukgymnastik.

Tramadol i sex månader är inte bra.

Att bli bra/läka riktigt kan ta ett par år med bra gymnastik/rörelser.

Bli inte hysterisk.
Vad du ska sälja till doktorn? Vad du vill.Men diskbråck läker. Om du beter rätt.

Dr GamlaSmaaland
Normalt bästa prognos att ta övningar/sjukgymnastik. Diskbråck gör ont. Svårt att sova. Svårt att hitta ställning.
Försök acceptera detta.[/QUOTE ]

Hej du!

Jag har 2 bråck i ländryggen å ett högre upp. Jag går hos sjukgymnasten 2 ggr i veckan å jag gör självklart alla övningar hon ger mig.
En fråga har du själv haft diskbråck?

För mot nervsmärtan har jag lyrica men den jävla smärtan som diskarna gör så pallar man inte med utan smärtlindring och det säger doktorn och sjukgymnasten att medecinerna är ett måste säger dom.
Men nu funkar inte det längre med tramadol så kom inte å säg att det är bara att gilla läget för då vet du inte vad du snackar om!!

Och idag opererar dom väldigt sällan diskbråck. Enbart om du får problem med att skita eller pissa!

Så om du inte har nått tips på min fråga så behöver du inte svara mig! Jag vill enbart veta vad som kommer efter tramadol i opiat trappan?

Mvh leffelur
Har själv lidit av detta. Dr gamlasmaaland har rätt. Skiten läker efter ett par år med sjukgymnastik. Sedan väljer du själv om du vill bli frisk med eller utan läkemedelsberoende.
Diskbråck är helt klart det värsta jag haft. Stark smärta i 1 års tid. Jag tror egentligen att orsaken till att smärtan minskade var att hjärnan lärde sig att stänga av den. Kan numera upptäcka att jag blöder och har skurit mig men det känns inte.
Citera
2016-04-23, 19:53
  #9
Medlem
leffelurs avatar
Hejsan!

Jo men visst kan jag hålla med om det till en del men dom läkare jag träffat har alla sagt att all diskbråck är olika. Vissa har ingen smärta alls medan vissa har en fruktansvärd smärta, vilket jag har med mina dåliga diskar som sitter i ländryggen.

Häromdagen skulle jag sträcka mig i sidled å hela vänster sidan låste sig å den smärtan som jag hade då önskar jag inte min värsta fiende. Så visst jag måste inse att mitt liv ser ut så här nu. Men jag har 4 barn som behöver en någorlunda smärtfri pappa. Å jag har sagt till min läkare och sjukgymnast att kan jag vara 50 % smärtfri så är jag nöjd.

Är det fel att jag vill ha smärtstillande mot den värken?

Mvh leffelur
Citera
2016-04-24, 15:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wikaz
Att dem bara opererar om man får problem med att kissa och skita är skitsnack.
Min pappa opererades för diskbråck uppe i nacken för ca 2månader sen.

Det stämmer, dom är dock SJUKT restriktiva med det i Sverige, har man inte rejäla ischias smärtor och domningar så måste man gå med det bra länge (år) innan man får en operation, är man ung så kan man glömma det, såvida man inte tappar kontrollen över blåsa/ändtarm, då jävlar går det undan
Citera
2016-04-24, 16:39
  #11
Medlem
leffelurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Det stämmer, dom är dock SJUKT restriktiva med det i Sverige, har man inte rejäla ischias smärtor och domningar så måste man gå med det bra länge (år) innan man får en operation, är man ung så kan man glömma det, såvida man inte tappar kontrollen över blåsa/ändtarm, då jävlar går det undan


Jo visst är det så i detta land ☺ jag är i 30 års åldern så jag kan glömma operation iaf...
Sjukgymnastik och smärtstillande är det jag får hoppas på ska hjälpa mina bråck att bli bättre..

Har du nån aning om vad man får efter tram?

Mvh leffelur
Citera
2016-04-24, 16:46
  #12
Medlem
SameOldStorys avatar
Jag är snart 30 år gammal och jag är opererad två gånger för diskbråck och det gick fort. Det var inget snack om sjukgymnastik eller liknande utan operation bestämdes fort både gångerna. Första gången var jag 15 och andra gången 22. Jag fick Oxycontin utskrivet direkt vid andra tillfället (minns inte riktigt vad jag åt vid första tillfället). Jag hade jävligt ont så det hjälpte inte så mycket som jag velat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback