Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-23, 13:44
  #1
Medlem
Missplacedgunks avatar
Den gyllene regeln inom etiken som säger "Behandla andra som du själv vill bli behandlad". Är det den enda dygden man behöver för att människan ska kunna leva med i harmoni?
  • Lämpar sig den gyllene regeln endast mellan människor?
  • Hur ska vi isåfall behandla andra arter?
  • Hur kan den gyllene regeln implementeras i religion?

Är det inte motsägelsefullt att religion talar om den gyllene regeln när de markant gör skillnad på hur man ska behandla kvinnor, homosexuella, otrogna etc.?

Fridens Liljor! Misspg
__________________
Senast redigerad av Missplacedgunk 2016-04-23 kl. 14:20.
Citera
2016-04-23, 15:41
  #2
Medlem
VenomXs avatar
Jag skulle nog säga att man inte kan ta den regeln helt bokstavligt, för vad händer om du har en extremt masochistisk läggning? Ska du gå runt och plåga andra då eller?

En bättre formulering vore nog "Behandla andra såsom du tror att de vill bli behandlade", även om det kanske kräver lite mer tankeverksamhet och empatisk förmåga för att utröna.
Citera
2016-04-23, 18:31
  #3
Medlem
Missplacedgunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag skulle nog säga att man inte kan ta den regeln helt bokstavligt, för vad händer om du har en extremt masochistisk läggning? Ska du gå runt och plåga andra då eller?

En bättre formulering vore nog "Behandla andra såsom du tror att de vill bli behandlade", även om det kanske kräver lite mer tankeverksamhet och empatisk förmåga för att utröna.

Jo det är helt klart sant, men man måste som du säger ha en distans. Jag kanske vill ha sex med en vacker kvinna, bara för att jag vill det behöver ju inte hon vilja det. Man kan inte tvinga på någon ens egna behov eller känsloyttringar.
Citera
2016-04-23, 20:35
  #4
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag skulle nog säga att man inte kan ta den regeln helt bokstavligt, för vad händer om du har en extremt masochistisk läggning? Ska du gå runt och plåga andra då eller?

En bättre formulering vore nog "Behandla andra såsom du tror att de vill bli behandlade", även om det kanske kräver lite mer tankeverksamhet och empatisk förmåga för att utröna.

Frågan är väl hur man definierar "som du själv vill bli behandlad". Ett ganska korkat sätt är att ta det bokstavligt om vartenda mer eller mindre udda önskemål man har själv och kanske t o m är ganska unik om. Ett lite mer begåvat sätt är att tänka att jag vill bli behandlad som JAG vill bli behandlad, DÄRFÖR säger den gyllene regeln att jag ska behandla dig som DU vill bli behandlad.

Finns s a s olika nivåer som man kan tolka regeln på.
Citera
2016-04-24, 10:42
  #5
Medlem
Den är bra som riktmärke tycker jag, även om jag personligen bättre gillar den lite snävare negativa formuleringen "gör inte mot andra vad du inte vill att de ska göra mot dig". Det är lättare för de flesta människor att veta vad de inte vill snarare än vad de vill.

Dock så är ju denna regel enligt mig inget svar på varför en handling är rätt eller fel. Den fungerar enbart som ett riktmärke för hur vi snabbt kan avgöra vilka av våra handlingar som förmodligen är mer eller mindre fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback