Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-09-04, 23:15
  #85
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag antar att ebeijing är en CIA-propagandasajt driven av Fox News? Här är en intressant artikel på Engelska där man diskuterar ett pilotprojekt för VAT (texten nämner uttryckligen value added tax) så något verkar vara på gång.

http://tax.mofcom.gov.cn/tax/taxfron...2003329efae21b

Sedan står det ju faktiskt att i händelse av konfilkt mellan den Engelska och Kinesiska texten så gäller den Kinesiska texten, det är väl helt rimligt.

Varför skulle inte offentlig information som angår många vara på Engelska som ett komplement? I U.S.A. är mycket text även på Spanska och Sverige översätter det mesta till Arabiska, Turkiska, Somali, Engelska, Finska och en del andra språk. Man anpassar sig helt enkelt till befolkningens sammasättning för att underlätta.


Ok, kanske är lika för alla, en småsak. Men du kunde ju skrivit tydligare att du menar i köpkraft enligt dig. Hade varit enklare att förstå om du skrev i nominella belopp. 3500 RMB (antar att du menar rmb?) är ungefär 4400 kr eller så. Multiplicerat med 12 får vi 52800 kr. Du menar att detta kan jämföras med 210kkr. Före eller efter skatt i Sverige? Uttryck dig gärna komplett så man kan räkna. ÄVen efter skatt är det bara 4 ggr.

Sedan anger du att man får 5-10 ggr mer för pengarna i Kina. Tja, beror helt på vilken livsstil du har. På donken kostar menyer 22-27 rmb ungefär, frukosten 12-17. Knappast 5 ggr mer. Å andra sidan åt jag i veckan middag i en Tier 3-stad för 10 rmb (mapo doufu) och 14 rmb (gong bao ji ding). Bägge rätterna av utmärkt kvalitet och rejäla portioner så då stämmer det bättre. Men det beror alltså på var man bor och hur man lever. Moderna kedjerestauranger som t ex Blue Frog eller liknande är inte gratis även om dom är billigare än i Sverige som har 25% moms på det mesta.

För två veckor sedan handlade jag en MTB av Taiwanesisk tillverkning. 4000 rmb. Hade väl kostar mer i Sverige men max 50%. På semestern brukar vi bo på HomeInn (RuJia) för cirka 200 rmb eller så. Kan vara 170 med och upp till 250. Bra rum som motsvarar Ibis ungefär men alltså bara halva priset. Internationella hotell i Tier1-2-städer är billigare men inte otroligt mycket billigare.

Kollektivtrafik däremot är ju gratis. 3 rmb för tunnelbana även i Beijing och Shanghai är ju ett fynd. Mjölet jag köpte idag till pizzan kostade 10 rmb för 1.5 kg, ungefär som i Sverige, då var det ett Kinesiskt märke. Mjölken är ju kraftigt dyrare även lokala märken. Bensinen 8 rmb litern är ju halva priset. En Shanghai Phoenix cykel av traditionell modell 500 rmb är inte 5 ggr billigare än i Sverige.

.

Fast hur såg restaurangen ut där du åt din gongbaojiding och mapudoufu. Det var väl säkert en rätt nedgånget litet hak utan krusiduller. Det går ju inte jämföra det med restauranger av bättre kvalitet både i Sverige och Kina. Man får inte glömma att man ibland både betalar för kvalitet och för stället. Desto finare stället ser ut desto dyrare är maten. Visst, det kan smaka rätt lika mellan en restaurang som har mapodoufu för 10 rmb och ett ställe som säljer det för typ 25-30rmb. Däremot ser det senare väldigt mycket fräshare och bättre.

8rmb blir väl 10kr... Bensin i Sverige kostar runt 12.69kr nu. Så inte halva priset någonstans. Sedan måste ju även se till kvaliteten på kött och grönsaker i Sverige vs i Kina. Du betalar ju även extra för att få bättre kvalitet till Sverige som inte är föroeranat och sönderpumpat kött med antibiotika och tillväxthormoner. Sedan är typ inte kött längre billigare i Kina. Fint fläskkött kostar ju runt 70rmb kilot (35rmb per 500g) vilket blir väl typ 90kr. I Sverige får man samma typ av fläskkött för en billigare peng på ICA Maxi och då är det svenskt och säkert utan alla jävla gifter som det finns i Kina. Fisk typ som lax kan man köpa för 99kr kilot på ICA maxi. I Kina kostar det runt 200rmb per kilo, alltså runt 260kr nästan. Det är väl just grönsaker som är väääldigt mycket billigare i Kina än i Sverige då allt behöver typ importeras till Sverige men de grönsaker du äter i Kina kan ju besprutas av väldigt mycket gift (inga kontroller) och de kan lika gärna odlas bredvid en kemikaliefabrik (cancerrisk). Det är ju ofta att man hör om skandaler inom matindustrin i Kina.

Det är väl de mer service tunga sektorerna som är mycket billigare i Kina. Typ fixa naglarna, hyra chafför, taxi, massage o.s.v. det brukar ju vara minst 5 gr billigare i Kina jämfört med Sverige.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2016-09-04 kl. 23:17.
Citera
2016-09-05, 01:23
  #86
Medlem
Jag håller med dig takeitchill, ville bara visa på att visst kan man få vissa saker 5 ggr billigare i Kina men det gäller absolut inte generellt och som du skriver måste man vara misstänksam mot kvaliteten, det är mina Kinesiska kolleger. Fast det roliga är att just det två restaurangerna jag nämnde var riktigt ok med Kinesiska mått mätt. Absolut inte som Blue Frog men kanske snäppet under Kung Fu (den där kedjerestaurangen med Bruce Lee på skylten) och dom hade alla maträtter på aptitliga bilder på vägger med belysning bakom så det såg riktigt trevligt ut. Kollade nyss soppan i Beijing, 6,3 per liter så det verkar variera rätt mycket inom Kina.

Men visst är det som du säger service som är billigt. Dock är min uppfattning att kvaliteten är låg. Du får liksom inte James, f. d. butler på ett Engelskt slott, för 3500 rmb i månaden.
Citera
2016-09-05, 10:56
  #87
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag håller med dig takeitchill, ville bara visa på att visst kan man få vissa saker 5 ggr billigare i Kina men det gäller absolut inte generellt och som du skriver måste man vara misstänksam mot kvaliteten, det är mina Kinesiska kolleger. Fast det roliga är att just det två restaurangerna jag nämnde var riktigt ok med Kinesiska mått mätt. Absolut inte som Blue Frog men kanske snäppet under Kung Fu (den där kedjerestaurangen med Bruce Lee på skylten) och dom hade alla maträtter på aptitliga bilder på vägger med belysning bakom så det såg riktigt trevligt ut. Kollade nyss soppan i Beijing, 6,3 per liter så det verkar variera rätt mycket inom Kina.

Men visst är det som du säger service som är billigt. Dock är min uppfattning att kvaliteten är låg. Du får liksom inte James, f. d. butler på ett Engelskt slott, för 3500 rmb i månaden.

Lite som i Sverige, besinen i Malmö är billigare än i Stockholm t.ex.

Alltså om man bor i en stor stad i Kina så är det verkligen inte så mycket billigare som vissa vill påskina, det har blivit dyrare sedan beror det på helt vilken typ av standard och kvalitet man vill ha. Kina är ett land där det finns något för alla plånböcker men då skiljer sig ju kvaliteten markant medan i Sverige så är det rätt lika. Bostadspriserna i Shanghai, Beijing och Shenzhen ligger över de flesta städer i Sverige idag. Det är ju extremt höga priser för bostäder i många städer längs kusten. Billigare i inlandet såklart. Men de flesta utlänningar bor i kuststäder så det känns lite dumt att prata om hur billigt det är i en liten skitstad i Hubei eller Henan. Detta forum är ju ett forum för utlänningar och typ 90% av alla utlänningar i Kina bor vid kusten.

Sedan så är det så klart kvaliteten lägre. Man har ju ett dålig servicetänk i Kina. Jämför bara med Thailand. I Thailand är man ju mycket bättre på bemötande av kunder t.ex.

Ska man ha lika hög kvalitet som i Sverige och då tänker jag på tillgång till internationella skolor, köpa en bra bil, bra mjölk, bra kvalitet av matprodukter samt sjukhus som håller Europeisk standard så blir det i princip dyrare än Sverige. De gånger du kommer känna att det är mycket billigare i vardagen är när man tar t.ex. tunnelbanan, taxin, klipper sig, tar en massage av en migrantarbetare och äter ute och dricker öl och sprit ute.

Men priserna går för varje år upp väldigt mycket i Kina. Griskött gick upp med runt 20% förra året i Kina.

Man kan väl säga, ja, Kina kan vara väldigt mycket billigare i Sverige men då får man även acceptera en lägre standard på allt.
Citera
  • 7
  • 8
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2712902

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback