Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 14:40
  #157
Avstängd
Tammers avatar
Ok, Hondas offroad heter XL har jag förstått. Men främst var jag intresserad av att veta hur de är att köra och äga, de stora offroadhojarna. Så man inte köper på sig nåt man inte trivs med. Jag gillar utseendet på dem, men har man som jag bara kört flercylindriga mc kanske det blir en chock att äga en XL600 eller liknade. Vissa verkar tycka att det blir mycket växlande p g a kort varvtalsregister, att de har lätt för att stanna på tomgång, har ojämn gång, är svårstartade etc. Är det så?
Citera
2017-03-16, 17:35
  #158
Medlem
Svårstartade tycker jag inte dock har jag hört att vissa kan ha problem med att de tjuvstannar på tomgång. Höj tomgången i så fall 😏.
Registret kan upplevas smalt ja. Särskilt utan luft och buller. Det första man gör är att öppna luftburk och ljuddämpare då blir registret betydligt bredare och den blir trevligare/starkare på alla varvtal.
Obs! Viktigt att bestycka om man öppnar för bättre flöde så den inte går snålt. Det finns tips om du googlar.

Körbarhet då?
Ja, dom är ju naturligtvis inte lika smidiga som en 125:a, det ska man ha klart för sig. Det är ju ett järnstaket men kul ändå.

Ett annat alternativ kan annars vara Yamaha TT600. Mycket trevliga hojar det också och aningen billigare/lägre andrahandsvärde.
Citera
2017-03-16, 19:19
  #159
Medlem
Jag tyckte Hondas enstånka 600 cc var en riktigt fin motor.

Men det är lite annan körteknik, den är inte som en endurohoj i skogen.

Ettan är rätt så högt växlad, och med vridet från motorn spinner den loss direkt om du försöker dig på leriga skogsstigar.

Min Honda Xl 600 Lm var lättstartad, men det underlättar om man är lång och har bra teknik för kicken.

I stadstrafik kunde det hända ibland att jag fick motorstopp om det blev stressigt att komma iväg från rödljuset och inte manövrerade kopplingen exemplariskt.

Luftburk och ljuddämpare måste absolut öppnas upp, men det har nog de flesta redan fixat på 80-tals hojarna.
Citera
2017-03-16, 20:31
  #160
Medlem
Det går att åka avancerat med dessa hojar men de kräver förstås mer av föraren än moderna maskiner.
Kolla den här killen:
https://m.youtube.com/watch?v=leGx5Nb9kwo
Citera
2017-03-16, 21:23
  #161
Medlem
Ja, det var verkligen en skicklig förare.

Och vilket härligt motorljud, varför sålde jag min 600 egentligen. Kunde ju haft ett par hojar i garaget.

Ska det köras med sådana hopp är det nog lämpligt att först renovera stötdämparna.

Och bäst gick det ju på hårda underlagen typ skogsbilsväg. I leran sänkte han ju hojen, föraren var nog lite trött och okoncentrerad efter den körningen.....
Citera
2017-03-16, 22:23
  #162
Medlem
Jo. Antagligen har han piffat upp fjädringen lite.
Snyggt åkt i alla fall!
Citera
2017-03-17, 17:48
  #163
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
XT och TT är inte Honda utan Yamaha.
Honda har XR och XL

Ja!
Yr i luvan där. Men Yamaha TT/XT 600 är också bra.
Citera
2017-03-17, 18:21
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Ja!
Yr i luvan där. Men Yamaha TT/XT 600 är också bra.

Ja TT:n är fin men XT:n är väl lite väl sur?
Citera
2017-03-18, 20:15
  #165
Medlem
Rockstarkids avatar
Skulle rekomendera honda xr 600 från -91 och uppåt.
En riktigt rolig hojj som funkar i sandtaget på skogs-stigar och landsväg. enkel att meka med, billig i drift, bra dämpare och har en nästan skottsäker motor på runt 42hk. Honda xl är i princip likadan som xr fast anpassad mer för landsväg, kommer inte ihåg allt men det är blinkers...batteri...annan drevning osv.
Kort sagt är en xr bra på allt men inte bäst på något. en crosshoj klår den i sandtaget och en sporthoj klår den på landsvägen. Men den är klart bästa offroad hojjen
Citera
2017-03-18, 20:50
  #166
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockstarkid
Skulle rekomendera honda xr 600 från -91 och uppåt.
En riktigt rolig hojj som funkar i sandtaget på skogs-stigar och landsväg. enkel att meka med, billig i drift, bra dämpare och har en nästan skottsäker motor på runt 42hk. Honda xl är i princip likadan som xr fast anpassad mer för landsväg, kommer inte ihåg allt men det är blinkers...batteri...annan drevning osv.
Kort sagt är en xr bra på allt men inte bäst på något. en crosshoj klår den i sandtaget och en sporthoj klår den på landsvägen. Men den är klart bästa offroad hojjen
Bra svar, just en sån hoj jag vill ha, xl låter ännu bättre. Då blir det bara att invänta rätt annons på Blocket då...har dock max 20´att investera.
Citera
2017-03-19, 16:56
  #167
Medlem
20 000 bör räcka till ett fint exemplar. Undvik E-reggat och kolla så den är godkänd för passagerare om du tänker skjutsa.
Citera
2017-03-20, 11:32
  #168
Medlem
Minibike 200cc

Tjenahej!

Vill ha en sån här maskin att fara runt i på skogsvägar med, enkel konstruktion och billig, men tydligen omöjlig att få tag på i Sverige, eller ?
http://www.bajamotorsports.com/categ...oducts/mb200gc
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback