Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-22, 16:17
  #1
Medlem
Hej! Jag hatar att gå till läkaren så trots att jag har fel på kroppen som egentligen borde kollas upp så har jag struntat i att gå dit. Nu tänkte jag ta mig i kragen och boka ett besök hos närmaste vårdcentral för undersökning. Problemet är dock att jag har flera saker som jag vill be läkaren undersöka.

Dels har jag torra ögon. Som jag har testat behandla hemma, dock utan större framgång. Ena ögat är rött och har massa nervtrådar som växt fram. Ser förjävligt ut. Sen har jag även problem med fötterna. Går liksom inåt med fötterna och skulle behöva remiss till ortoped för hålfotsinlägg då jag har hört att det är billigare. Har även andra problem men ids inte rabbla upp allt.

Nu till min fråga. Ska jag boka besök för alla åkommor? Tänkte boka online, så ska jag skriva allt jag vill söka hjälp för? Eller räcker det att jag nämner ett av dom och sen när jag är där så berättar jag om dom andra problemen? Eller måste jag boka flera besök? Vill inte låta som en hypokondriker och rabbla upp massa.
Citera
2016-04-22, 18:50
  #2
Medlem
AceOfHazes avatar
Jag har varit i samma sits. Tyvärr hanterar de bara vissa bekymmer åt gången och hänvisar till ny tid. Tror man bara har begränsad tid per besök? Olika doktorer osv.
Citera
2016-04-22, 18:58
  #3
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av socialdistortion
Hej! Jag hatar att gå till läkaren så trots att jag har fel på kroppen som egentligen borde kollas upp så har jag struntat i att gå dit. Nu tänkte jag ta mig i kragen och boka ett besök hos närmaste vårdcentral för undersökning. Problemet är dock att jag har flera saker som jag vill be läkaren undersöka.

Dels har jag torra ögon. Som jag har testat behandla hemma, dock utan större framgång. Ena ögat är rött och har massa nervtrådar som växt fram. Ser förjävligt ut. Sen har jag även problem med fötterna. Går liksom inåt med fötterna och skulle behöva remiss till ortoped för hålfotsinlägg då jag har hört att det är billigare. Har även andra problem men ids inte rabbla upp allt.

Nu till min fråga. Ska jag boka besök för alla åkommor? Tänkte boka online, så ska jag skriva allt jag vill söka hjälp för? Eller räcker det att jag nämner ett av dom och sen när jag är där så berättar jag om dom andra problemen? Eller måste jag boka flera besök? Vill inte låta som en hypokondriker och rabbla upp massa.

Man brukar få ganska kort tid för besöket så det blir svårt att hinna med allt. Testa att ringa vårdcentralen så kan du får en längre tid kanske. Vet att det är jobbigt att ringa men just do it, tanterna där svarar ju på 1000 samtal om dagen och har hört allt. Annars får du fokusera på det värsta och sen kan läkaren boka en tid till om hen tycker det. Men vårdcentralsläkare brukar vara lite överbelastade och ha för många patienter.
Citera
2016-04-22, 20:19
  #4
Medlem
När du bokar besök spelar det ingen egentlig roll vad du skriver. När du väl är på läkarbesöket ska du börja med ditt största problem. Ni kommer troligen inte hinna med allt. Om det behövs flera besök kan du fråga läkaren på plats om han kan boka in en extra tid.

Lycka till!
Citera
2016-04-22, 21:00
  #5
Medlem
abcabcs avatar
Det är bättre att separera på flera besök, om du tar upp flera saker på samma besök är det stor risk att det blir så splittrat vid besöket att hanteringen blir av sämre kvalitet.
Citera
2016-04-27, 16:28
  #6
Medlem
Tack för svar! Får ta och boka flera besök helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback