Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-22, 06:57
  #1
Medlem
Vad kan man använda för att lura någon (eventuellt någon som vet lite om vad rysk kaviar/rom smakar. Jag vet inte huruvida personen är insatt eller ej) att man serverar rysk (eller iransk) rom/kaviar?
Citera
2016-04-22, 16:25
  #2
Medlem
Bertil85s avatar
Vanlig Kalleskaviar som du färgar svart med bläckfiskbläck. ?
Citera
2016-04-22, 17:42
  #3
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vanlig Kalleskaviar som du färgar svart med bläckfiskbläck. ?
Neeee, nu lugnar vi ner oss lite.
Rysk kaviar är en ren kaviar ingen jävla romkräm med tomatpuré och potatis i.
Det finns ingen vettig utbytesrom annat än annan störrom från andra populationer.

Vill du servera en högkvalitativ produkt av annan typ servera löjrom.
Citera
2016-04-22, 19:27
  #4
Medlem
JerryCottons avatar
Inte för att luras, men finsk kaviar. Säljs även i Sverige. http://www.careliancaviar.com/
Citera
2016-04-22, 19:59
  #5
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Inte för att luras, men finsk kaviar. Säljs även i Sverige. http://www.careliancaviar.com/
Inte är det att luras när man tar ~30.000:- / kg för den
Lätt svettigt om det inte är företaget som "bjuder"...

Har du smakat den?
Vet du hur gamla störar de skördar romen från?
Citera
2016-04-22, 20:32
  #6
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Inte är det att luras när man tar ~30.000:- / kg för den
Lätt svettigt om det inte är företaget som "bjuder"...

Har du smakat den?
Vet du hur gamla störar de skördar romen från?

Smakar utsökt om du frågar mig även jämfört med iransk och rysk dito. Sett några recensioner på nätet, fått bra betyg. Gillar Nordic Black-varianten bäst, lite mindre romkorn.
Ålder på stören kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Finns ju att smaka på ett antal restauranger i Sverige om man inte vill tjacka en burk själv.
http://www.careliancaviar.com/restau...tailers/sweden
Citera
2016-04-22, 22:24
  #7
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Smakar utsökt om du frågar mig även jämfört med iransk och rysk dito. Sett några recensioner på nätet, fått bra betyg. Gillar Nordic Black-varianten bäst, lite mindre romkorn.
Ålder på stören kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Finns ju att smaka på ett antal restauranger i Sverige om man inte vill tjacka en burk själv.
http://www.careliancaviar.com/restau...tailers/sweden
Litar mer på dig än några nätrecensioner då jag läst vad du gillar och inte så då får man en rätt god uppfattning var smakpaletten finns. Vad nätrecensenterna får betalt att skriva positivt om och inte vet man ju inte ett skit om. Får nog fråga gumman vid tillfälle om hon inte behöver någon ny fin handväska eller nya skor så pappsen får skämma bort sig lite själv med...
Lite blinier och skumpa till det hela för gumman och riktigt iskall vodka till mig, och livet blir genom ett trollslag riktigt uthärdligt...
Får fundera på en optimal efterrätt bara...
Ingefärspäron med en lite syrlig passionsfruktsås och hemmagjord vaniljglass med någon kaka till som bananbröd med lite, lite karamelliserad muscovadosocker på som lite extra textur, eller en mjuk pepparkaka med dito?
Känns jävligt gott när man tänker sig hur smakerna gifter sig i alla fall...

Tack för länken!
Citera
2016-04-22, 23:38
  #8
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Litar mer på dig än några nätrecensioner då jag läst vad du gillar och inte så då får man en rätt god uppfattning var smakpaletten finns.

Tackar för förtroendet!

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Får nog fråga gumman vid tillfälle om hon inte behöver någon ny fin handväska eller nya skor så pappsen får skämma bort sig lite själv med...
Lite blinier och skumpa till det hela för gumman och riktigt iskall vodka till mig, och livet blir genom ett trollslag riktigt uthärdligt...

Helt rätt tänkt! Mmm... nu rinner snålvattnet, inte mycket som slår blinier, smetana, kaviar och vodka o.s.v. ja skumpar funkar det också.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Får fundera på en optimal efterrätt bara...
Ingefärspäron med en lite syrlig passionsfruktsås och hemmagjord vaniljglass med någon kaka till som bananbröd med lite, lite karamelliserad muscovadosocker på som lite extra textur, eller en mjuk pepparkaka med dito?
Känns jävligt gott när man tänker sig hur smakerna gifter sig i alla fall...

Skulle köra något med kvarg till efterrätt föra att köra det ryska temat fullt ut. Finns lite olika grejer, bärkvarg, kvargpaj o.s.v.
Citera
2016-04-23, 12:14
  #9
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Helt rätt tänkt! Mmm... nu rinner snålvattnet, inte mycket som slår blinier, smetana, kaviar och vodka o.s.v. ja skumpar funkar det också.
Ja du, det är riktigt guld det i matlagningen och dryckeskonsten. Det är för övrigt en av de få rätter jag dricker ren starksprit till, starka piroger t.ex med fyllningar med riktigt stark senap i är en annan. Livsfarligt när man är riktigt hungrig
Citat:
Skulle köra något med kvarg till efterrätt föra att köra det ryska temat fullt ut. Finns lite olika grejer, bärkvarg, kvargpaj o.s.v.
Kokar man frukten i en härligt tjock sockerlag blir det ju en variant av "varenye", inkokt frukt med andra ord. Pepparkakor det hittar man ju från t.ex Tula och Novgorod som är/var rätt kända för sina som många fler städer i Ryssland var med, så det finns en stark tradition för både inkokt frukt och pepparkakor i Ryssland så det är inga problem.
Citera
2017-06-05, 22:27
  #10
Medlem
japanskbruds avatar
svart tångkaviar funkar .. om man saltar den lite extra..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback