• 1
  • 2
2016-04-21, 20:45
Medlem
Golonkas avatar
Jag kan i all ödmjukhet ha fel, men är det inte så att anledningen till varför detta drev mot Kaplan kom igång på allvar och fick ett så stort momentum att det nu kommit att slå till med full kraft mot MP i stort, är väl att alternativa nyhetsförmedlare (fulmedia) och bloggande medborgarjournalister som Chang Frick fick till en ordentlig bralldragning på Kaplan som dödsislamist för öppen ridå? Niklas Eriksson var tidigt ute ur blocken, Arpi och Uwell hakade på och snabbt fronderades det mot Kaplan på ett sätt som MP helt enkelt inte är vana vid eller ens såg komma vid horisonten. Sedan MP bildades har man haft frikort i mediasammanhang och helt sluppit både granskning och kritiska frågor. Man har ofta någon från MP eller V med i studion för att kommentera politiska beslut eller aktuella frågor och ändå samlar partiet som bäst 10% av väljarna en dag när döda sälar guppar i kustbandet eller en reaktor flyger i luften i Japan, så MP har minsann suttit i solen och gonat sig länge tillsammans med sina väljare och sympatisörer inom mediasvängen.

Men nu slog fällan igen med kraft och då ser vi hur MP helt saknar beredskap för krishantering eller mediatränade företrädare. Vad som pågår nu är ett sönderfall inför öppen ridå. Vettiga namn som Josefin Utas hoppade av partiet i vintras och har gått över till en borgerlig uppstickare, jag veg inte om partiet drabbats av flera avhopp, men nu är det katastrof och språkrören har tappat kontrollen helt över situationen. Det kan sluta hur som helst...

Men är det så att anden slapp ur flaskan tack vare medborgarjournalistiken, bloggare och twittrare från högerkanten så att de etablerade medierna insåg att det inte gick att sminka grisen längre om man inte vill förlora också den sista gnuttan av uselt förtroendekapital man haft de senaste åren? Anders Lindborg, Virtanen och Swedin verkar inte ha fattat någonting, men drevet har gått och siste man på perrongen kommer att se jävligt dum ut så nu är det åka av som gäller.
Citera
2016-04-21, 21:07
Medlem
I mina ögon är det rena rama smörgåsbordet av smaskig information som bjuds hågade journalister genom att läsa vissa trådar här på FB. Vissa snaskigheter kan inhämtas och printas som "scoop" av vilken slöfock till skribent som helst, utan att behöva göra minsta egen research. Numera är det heller ingen risk att stämplas som nasse att nämna vissa brunbrända miljöpartister som vägrar skaka tass med det täcka könet. Barometern börjar ju nu för tiden svänga över på högtryck för mångkulturtvivlarna.

Så en stor del av torpederingen av MP kan vissa Flashback-skribenter hyllas för.
Citera
2016-04-21, 21:14
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
vad jag tycker är anmärkningsvärt är hur de kollapsar i dumheter och misstag, man trodde ju att de begrep bättre men när Kaplan väl var under massiv attack var de andra inte sena att sjabbla ordentligt som till exempel miffot som ringde upp SVT och försökte förhandla bort att de skulle ta upp Kaplans avgång, kan man bli dummare? Redan från början var inkompetensen massiv från Miljömupparna, när hashdimmorna började lägga sig efter det initiala firandet att sitta i regering kom grodorna hoppandes. Och det är inga småsaker heller, det är saker som hade fått tre gånger så många statsråd att gå hade de inte varit miljömuppar.

Det är ju ren tur att de delar kabinett med Superförhalaren herr Potatisnäsan så de kan gömma sig lite bakom hans massiva misslyckande.
Citera
2016-04-21, 21:14
Medlem
Så vitt jag vet var Nyheter 24 först, men själva bilden har funnits på nätet sedan i somras (sidan nu borttagen).
Citera
2016-04-21, 21:19
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
I mina ögon är det rena rama smörgåsbordet av smaskig information som bjuds hågade journalister genom att läsa vissa trådar här på FB. Vissa snaskigheter kan inhämtas och printas som "scoop" av vilken slöfock till skribent som helst, utan att behöva göra minsta egen research. Numera är det heller ingen risk att stämplas som nasse att nämna vissa brunbrända miljöpartister som vägrar skaka tass med det täcka könet. Barometern börjar ju nu för tiden svänga över på högtryck för mångkulturtvivlarna.

Så en stor del av torpederingen av MP kan vissa Flashback-skribenter hyllas för.
Grejen är att fakta är fri, det är inte upphovsrättsskyddat (och ska heller inte vara det). Är man insatt i en oegentlighet har man all rätt att skriva om eller överlag göra något om det... så frågan är vem som egentligen är lat.
Citera
2016-04-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Grejen är att fakta är fri, det är inte upphovsrättsskyddat (och ska heller inte vara det). Är man insatt i en oegentlighet har man all rätt att skriva om eller överlag göra något om det... så frågan är vem som egentligen är lat.

Det håller jag med om, och det var inte avsikten att beskylla journalister för lathet. Snarare har det öppnats ett möjlighetens fönster för att skriva den obehagliga sanningen, och den som har varit den "tidiga fågeln" har enkelt kunna kalasa på feta daggmaskar i den "can of worms" som finns här på FB.

Tidigare har ju artiklar och inslag som beskrivit sanningen närmast inneburit en enkel biljett till frysboxen för journalisten. Nu däremot gäller det att haka på den nya PK-kritiska trenden för att inte bli yrkesmässigt akterseglad.
Citera
2016-04-21, 21:38
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
vad jag tycker är anmärkningsvärt är hur de kollapsar i dumheter och misstag, man trodde ju att de begrep bättre men när Kaplan väl var under massiv attack var de andra inte sena att sjabbla ordentligt som till exempel miffot som ringde upp SVT och försökte förhandla bort att de skulle ta upp Kaplans avgång, kan man bli dummare? Redan från början var inkompetensen massiv från Miljömupparna, när hashdimmorna började lägga sig efter det initiala firandet att sitta i regering kom grodorna hoppandes. Och det är inga småsaker heller, det är saker som hade fått tre gånger så många statsråd att gå hade de inte varit miljömuppar.

Det är ju ren tur att de delar kabinett med Superförhalaren herr Potatisnäsan så de kan gömma sig lite bakom hans massiva misslyckande.

Ja, det är ju anmärkningsvärt. Till att börja med avseende Kaplan som är extremistisk och problematisk på ett sätt som är hårresande för en politiker. Vi pratar om en svensk minister som är involverad i allt från islamism till groteska organisationer som t.om. har starka band till det despotiska styret i en annan stat. Det är så snaskigt att det är svårt att föreställa sig något värre. Det mest anmärkningsvärda är ju att han fått hållas som minister så här långt.

Så det har absolut med alternativmedia att göra. Vanliga media har ju struntat i Kaplan medan det skrivits och grävts i på internet. Så nu när det briserar till slut och blir ohållbart så finns hela smörgåsbordet ett par knapptryckningar bort. Det hade varit otroligt intressant att se vilka mediala IP-adresser som läst diverse trådar och forum på nätet de senaste dagarna.

Men som du säger är det ju allting därefter som är nästan ännu mer hårresande. Krishanteringen har närmast skapat krisen. Båda språkrören har lyckats göra bort sig i den så kallade krishanteringen och skapat egna skandaler som nu rullas på för fullt, och därtill Magnus Johanssons spektakel. Miljöpartiet har varit helt oförberett, amatörmässigt och har ingen som helst vana av någon slags kritik vilket är ganska talande för medieklimatet.
Citera
2016-04-21, 22:02
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Så vitt jag vet var Nyheter 24 först, men själva bilden har funnits på nätet sedan i somras (sidan nu borttagen).
Jo, den har jag sett, men det verkar som att artikeln i Nyheter24 var på väg att damagekontrolleras rätt så hyfsat tills dess att Chang Frick på Nyheter Idag släppte på flödet mer mer graverande info om Kaplan EFTER det att Löwfen tagit Kaplan lite i örat och blåst faran över och att han hade fortsatt förtroende för honom. När Fricks gräv flöt upp som svullna bajskorvar till ytan, gick proppen ur. Uwell hakade också på tidigt och så var drevet igång.
Citera
2016-04-21, 22:25
Medlem
Gyrks avatar
Det var inte Facebook som fällde Kaplan, det var Flashback, men det vill han inte säja:

http://www.journalisten.se/debatt/me...-fallde-kaplan
Citera
2016-04-21, 23:36
Medlem
Publicister är per definition först med nyheter, inte källor, bloggare eller privatspanare. De senares insikter får nämligen ingen betydelsefull spridning. Kaplan och andra avgår först när de tunga medierna avlossar sitt artilleri. Så ser det ut vad än Baksi och andra tycker.
Citera
2016-04-21, 23:41
Medlem
SeverianTheLames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk
Det var inte Facebook som fällde Kaplan, det var Flashback, men det vill han inte säja:

http://www.journalisten.se/debatt/me...-fallde-kaplan

Facebook, vars Mark Zuckerberg ska hjälpa Angela Merkel med att censurera invandringskritik?
Varje gång någon referrerar till FB så brukar jag spela att jag antar att de menar flashback.
Citera
2016-04-21, 23:47
Medlem
NyheterIdags avatar
Vi var före Nyheter24 om Grå vargarna. Först av alla utanför sociala medier var vänstersajten Aktuellt Fokus. Tyvärr fick de inte med när och var bilden togs, eller sammanhanget. Inte vad jag minns.

I min artikel, som alltså var före Nyheter24, tog jag även upp Milli Görus som jag tryckte ganska hårt på - förutom Grå vargarna då.

Efter ett tag fångade större medier upp bollen om Milli Görus och skrev typ samma som jag skrivit om den organisationen.

Nästa grej jag var först på var kopplingarna till AKP och det hemliga mötet med AKP-toppen och tillika borgmästarens kansli i Fatih kommun i Istanbul. Där tog jag hjälp av turkiskspråkiga kurder för att översätta turkiska tidningsartiklar.

Men fler ska givetvis ha credd, inte minst Flashback och Rebecca Uvell (som tidigare grävt i Kaplans resor).

/Chang
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in